زاها حدید و تبدیل شدن به یک چهره مشهور در عرصه معماری
زاها حدید و تبدیل شدن به یک چهره مشهور در عرصه معماری
اختصاصی ساختمان آنلاین: زاها حدید با طراحیهای فیگوراتیو Figurative خود که الهام گرفته از مجسمهسازی بود توانست بهعنوان یک معمار شرقی که در غرب حرفی برای گفتن داشت معروف شود.
زاهاحدید فردی بود که تلاش میکرد که معماری را از چنگال فرمهای قبلی رها کند و دریچهای نو به روی معماری باز کند. آثار زاها حدید به رویاهایی میمانند که در دنیای واقعی تجسم یافتهاند.
فرم هایی که زاها حدید طراحی میکند بدیع و خلاقانه هستند. فرمهای خود در معماری قطعاً ماندگان رو خاطرهانگیز خواهند بود. او هرگز اسیر مدگرایی در صنعت طراحی ساختمان نشد.
زاها حدید شاید مبتکر استفاده از انرژی باد و خورشید در ساختمانها نبود ولی او چنان از این عناصر در سازههای خود استفاده میکرد گویی که هزاران سال است که این عناصر در صنعت معماری مورد استفاده بودهاند و اکنون علاوه بر کارایی در تولید انرژی خود بخشی از معماری فضا هستند و همین جسارت و خلاقیتهای زاها حدید است که باعث شده او را به عنوان الگویی برای معماران هزاره سوم بشناسند.
برخی از فعالیتهای معماری زاها حدید در طول سالهای اخیر با انتقاداتی نیز همراه بود که یکی از آن ها، طرحی بود که برای مرکز فرهنگی حیدر علیاف باکو در کشور آذربایجان ارائه کرد و جایزه سال را هم برد، اما با انتقادات فعالان حقوق بشر مواجه شد.
زاها توانسته بود که با بیش از ۹۰۰ طرح تحسین شده در سطح بینالمللی، در بیش از چهل کشور دنیا چهرهای شناخته شده باشد.
زاها موفق شده بود که به مجلات معروف معماری و مد راه پیدا کند. این مسیر باعث شد که زاها حدید تبدیل به یک اسطوره در صنعت معماری شود. در این روند گزارش مجله فربز Forbes در سال ۲۰۰۸ که او را یکی از ۱۰۰ زن قدرتمند جهان قلمداد کرده بود، بسیار تاثیرگذار واقع شده بود.
زاها فرزندی نداشت تنها بازماندگان از او آثارش هستند که درست مانند فرزندان او در گوشه گوشه جهان نام و آوازه او را برای همیشه زنده نگاه خواهند داشت.
زاها تنها بهعنوان یک معمار که آثار معماری عظیم و با شکوه خلق می کند شهرت ندارد. او هنگامی که صحبت از طراحی اجسام سه بعدی باشد همواره انسانی دارای خلاقیت و ابداع بود. او میان یک ساختمان عظیم چندین طبقه و یک تکه جواهر زیبا، تفاوتی قائل نبود. او در طراحی و هندسه اجسام سه بعدی همواره خلاق و نوآور بود. شرکتی که اکنون از او به جا مانده است. اکنون علاوه بر معماری در زمینههای لوازم خانگی، جواهرات، لوازم تزئینی و مانند اینها نیز فعالیت می کند.
آنچه زاها حدید را تبدیل به یک اسطوره کرد
آسمان خراش میامی
ساخت این پروژه امسال به پایان خواهد رسید. با آن که زاها حدید دیگر در جمع معماران طراح و سازنده این برج نیست ولی میتوان بهراحتی رد پای طراحیهای زاها را در آن دید. پایههای برج که مانند ریشه درختان منطقه به زمین فرو رفته است و انحناهای مخصوص زاها حدید، همزمان نوعی سادگی در طرح که در آن از هرگونه پیچش در سطح افقی اجتناب شده همگی نشانههایی است که حتی بعد از مرگ زاها حدید یاد او را در ذهن زنده خواهد کرد.
این ساختمان عظیم یک هیولای دیجیتال است که در دنیای واقعی زندگی میکند. کنترل تمام بخشهای ساختمان از امنیت تا درجه حرارت از راه دور قابل کنترل و مدیریت است.
در این ساختمان موزه ای از آثار زاها نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
شهر میامی که محل فوت زاها حدید هم هست با این طرح همواره یاد و خاطره او را زنده نگاه خواهد داشت.
مجموعهای که از بیش از هشتاد واحد شامل پنتهاوسهای دو طبقه دوبلکس و چهار طبقه بوده و تقریب هفتاد واحد آن به صورت نیم طبقه طراحی شد.
به گزارش ساختمان آنلاین: یکی دیگر از آثار زاها حدید که به معرفی آن می پردازیم برج بلندی در کامبوج است، از ویژگیهای این ساختمان تلفیق طراحیهای مدرن و سنتی است، با آن که طراحی ساختمان به نظر کاملا مدرن میرسد ولی ویژگیهای بومی فراوانی میتوان در آن مشاهده کرد که کمک میکند ساختمان با محیط پیرامون خود به خوبی ترکیب شود.
اثر بعدی موزه کوهستنانی آلپ در ایتالیا است
از ویژگی این طراحی میتوان به حس سیال بودن آن اشاره کرد. این معماری در واقع حجمی به وسعت یک هزار متر مریع است که با معماری منظر و ساختار توپوگرای منطقه در یک راستا است.
تصویر زیر نیز داخل این موزه را نشان میدهد.
مجتمع مسکونی آسمان خراشهای نیویورک New york
طراحی زیگزاگ از پایین به بالا، طراحی V شکل در عرض، عدم تقارن بیرون زدگی طبقات در یک جبهه و الگوی پیش رونده در جبهه دیگر، این ساختمان بهراحتی چشم هر بیننده ای را به حیرت وا میدارد.