بلاگتجهیزات و ماشین آلات ساختمانی

دریل  

دریل

یکی از پرکاربردترین ابزار ها چه در صنعت حرفه ای و چه در مصارف خانگی می باشد هم کاربرد عمومی دارد هم خصوصی این ابزار در سطوح مختلف از جمله سطوح چوبی،فلزی،سیمانی و … سوراخ با قطرهای مختلف ایجاد می کند.

دریل یک موتور الکتریکی است که با چرخش مته مورد نظر در سطح مورد نظر سوراخ ایجاد می کند و همینطور در صورت احتیاج به پیچ گوشتی برای باز وبسته کردن پیچ ها با سرعت زیاد استفاده کرد .

و همینطور باید در نظر داشت که استفاده اشتباه از مته یا نوک پیچ گوشتی می تواند منجر به خرابی موتور شود.

انواع محصول

دریل های الکتریکی به دو دسته برقی (باسیم)و شارژی(بی سیم) تقسیم بندی می شوند.

دریل های برقی

انرژی خود را از جریان برق تامین می کند و همینطور نسبت به دریل های شارژی یا بی سیم قدرت بیشتری دارند اما یک پارامتر محدود کننده ی این نوع دریل ها طول کابل آنهاست و فقط در مکان هایی که امکان دسترسی به جریان برق شهری باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دریل
دریل برقی

دریل های شارژی

انرژی خود  را از باطری تامین می کنند که در مقایسه با دریل های برقی حجم کمتری دارند و می توانند در هر مکانی مورد استفاده قرار گیرند.

دریل شارژی
دریل های شارژی

انوع دریل ها بر اساس کاربرد آنها

برای سطوح مختلف باید از نوع مخصوص دریل ها استفاده کرد.

  1. دریل ساده
  2. دریل چکشی HAMMER DRILL
  3. دریل بتن کن CONCRETE DRILL
  4. دریل چکشی تخریبیDEMOLITION HAMMER DRILL
  5. دریل نمونه بردار SAMPLE DRILL
  6. دریل ستونی PILLAR DRILL

اجزای محصول

  • مته
  • سه نظام
  • پیچ تنظیم گشتاور
  • کلید خاموش و روشن
  • کلید تنظیم چپ گرد و راست گرد
  • کنترل سرعت برای استفاده از پیچ گوشتی
  • دکمه فعال یا غیر فعال سازی حالت چکشی برای سوراخ کردن بتن
  • کلید روشن نگهداشتن دریل برای کارهای طولانی
  • کلید تعویض جهت چرخش برای استفاده به عنوان پیچ گوشتی
  • محل قرار گیری آچار سه نظام
  • تراز عمق سنج

دریل ساده

دریل ساده یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین نوع دریل ها است که در اکثر خانه ها می توان این مدل دریل را دید. این نوع دریل بر روی انواع فلزات و چوب ها کاربرد دارد از این جهت که حالت چکشی ندارند دریل ساده نامیده می شود.

دریل ساده که قابلیت تنظیم سرعت تغییر گشتاور و تغییر جهت چرخش را دارند. سه نظام به کار رفته در این دریل ها به صورت آچار خور و خودکار طراحی شده است که نوع مته آن به جنس سطح مورد نظر بستگی دارد و همینطور توانایی چپ گرد و راست گرد را دارد.

دریل چکشی

این نوع از دریل ها قابلیت چکشی دارند یعنی می توانند به سطح مورد نظر همراه با چرخش ضربه بزنند.

برای سطوحی که ضخامت زیاد دارند مثل مصالح ساختمانی به کار برده می شوند و با ضرباتی که وارد می کنند فرایند سوراخکاری را سرعت می بخشند مته مثل تمامی ذریل ها به سرعت می چرخد با این تفاوت که مته به جلو و عقب هم حرکت می کند و حالتی شبیه به ضربات متوالی به وجود می آورد که باعث می شود در سطح مورد نظر نفوذ کرده و ایجاد سوراخ کند و نکته مورد نظر اینکه از این نوع دریل ها برای سوراخکاری فلزات نمی توان استفاده کرد .

انواع دریل
دریل چکشی

دریل بتن کن

برای استفاده در تخریب دیوارها مسلما به ابزار و وسایل خاص احتیاج داریم که یکی از این ابزار ها می تواند دریل بتن کن باشد که به دو دسته تقسیم می شود.

  1. چهارشیار
  2. پنج شیار

پنچ شیار دارای قدرت بیشتری می باشد این دریل ها طوری ساخته شده اند که درگیری انواع چرخ دنده های کوچک و بزرگ را ندارند بلکه سیستم تعبیه شده در آنها سیستم رینگ و پیستون می باشد و حتی می توان رو.ی آنها قلم تعبیه کرد و قلم ها را تغییر  داد.

دریل بتن کن
دریل بتن کن

دریل چکشی تخریبی

این دریل شامل نوع چکش برقی قدرتمند است که برای تخریب سازه ها ،سنگ ها،پروژه های عمرانی و ساختمانی به کار می رود از یک دسته بلند فلزی و بدنه سنگین تشکیل شده است و دارای موتور قدرتمند و گشتاور بالا می باشد که در قطرهای بالا ایجاد حفره می کند.

چکش تخریب ها هم به دو دسته چهارشیار و پنج شیار تقسیم بندی می شوند که از چهارشیار برای کارهای سبک و پنج شیار برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت این نوع با بتن کن در این است که بتن کن هم عمل تخریب هم سوراخکاری و هم حفاری را انجام می دهد اما چکش تخریب فقط تخریب انجام می دهد.

برای خرد کردن صخره های بزرگ سازه های بتنی ،آسفالت جاده از پیکور ها استفاده می کنیم که به سه  دسته تقسیم می شوند.

  • پیکور برقی
  • پیکور بادی
  • پیکور مکانیکی
انواع دریل
دریل چکشی تخریبی

دریل نمونه بردار

یک نوع خاص  از دریل هاست که از این نوع دریل برای ایجاد سوراخ های بزرگ و برداشتن نمونه از مواد صنعتی برای ارسال به آزمایشگاه ها استفاده می شود این نوع دریل ها را می توان با پایه یا بدون پایه به کار گرفت و در حالت خشک یا آب سوراخکاری کرد. سرعت سوراخکاری با این نوع دریل از هر ابزار دیگیری بیشتر است .

دریل نمونه بردار
دریل نمونه بردار

دریل ستونی

این نوع دریل قابلیت چکشی را ندارد و بیشتر در تراشکاری ها استفاده می شود که بر روی میزهای مخصوص نصب می شوند و بازه حرکتی آنها فقط به شکل عمودی است در کارگاه ها واحدهای نمیه صنعتی و صنعتی کاربرد دارد و برای سوراخ کردن سطوح مختلف مثل فلزات سنگ ها و چوب ها استفاده می شود.

انواع دریل
دریل ستونی
2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا