بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

همه چیز درباره انتخاب مبلمان فضای باز

مبلمان فضای باز

اختصاصی ساختمان آنلاین: ساختمان‌ها از فضاهای مختلفی تشکیل می‌شوند که به دو دسته کلی فضاهای بیرونی و فضاهای داخلی تقسیم می‌شوند. فضاهای بیرونی می‌توانند شامل حیاط، پاسیو، تراس، بالکن و پشت بام باشند. فضاهاى باز ساختمان‌ همانند سایر محیط‌های فیزیکى دیگر، نیازمند تجهیزات مورد نیاز خود هستند. مبلمان فضای باز که به‌طور اختصاصی برای استفاده در فضای باز طراحی ‌شده‌اند، بخشى از این تجهیزات را تأمین می‌کنند. این نوع مبلمان در فصل تابستان و یا حتی زمستان برای صرف وعده‌های مختلف غذایی در خانه‌ها و ویلاهای دارای فضای باز، تراس یا حیاط استفاده می‌شوند.

جنس سازه یا چهارچوب

همه چیز درباره انتخاب مبلمان فضای باز

فریم، استخوان‌بندی و یا همان سازه، بخش اصلی مبلمان را تشکیل می‌دهد که مجموع وزن سایر اجزا و فرد را تحمل می‌کند. بنابراین سازه اصلی باید مقاوم، مستحکم و در عین حال سبک باشد. سازه در مبلمان فضای باز می‌تواند به تنهایی و یا همراه با بالشتک و کوسن استفاده شود. سازه می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شود که عبارتند از:

  • چوب همواره یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در صنعت مبلمان سازی بوده است و طرفداران خاصی داشته است. از آنجایی ‌که چوب طبیعی به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل مختلف پوسیده می‌شود، باید در ساخت مبلمان فضای باز از چوب فناوری شده (که مواد نگهدارنده چوب، به آن زده شده‌اند) استفاده کرد. چوب فناوری شده، در مقابل رطوبت و نور خورشید بسیار مقاوم بوده و دچار پوسیدگی نمی‌شود و دچار هیچ‌گونه مشکلی مانند باد کردن، خشک شدگی، ترک خوردن و تغییر رنگ نخواهد شد. چوب در صنعت مبلمان سازی به دو دسته تقسیم می‌شود:
    • چوب سخت: ماهون (ماهاگونی)، گردو، افرا، بلوط، گیلاس، غان (توس) و ساج.
    • چوب نرم: کاج، صنوبر، ماموت (چوب سرخ) و سدر.

انواع چوب‌هایی که در ساخت مبلمان فضای باز استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • چوب سرخدار (درخت ماموت) یکی از بادوام‌ترین انواع چوب‌ها برای ساخت مبلمان فضای باز به شمار می‌رود. این چوب به طور طبیعی در برابر پوسیدگی و کج شدگی مقاوم و مستحکم است.
  • چوب رنگ شده کاج (روس) به رنگ زرد مایل به قرمز روشن است. چوب این درخت به دلیل داشتن صمغ، به طور طبیعی در مقابل پوسیدگی مقاوم‌تر از سایر چوب‌های نرم است. از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب کاج می‌توان به این موارد اشاره کرد: سبک بودن، میزان وا کشیدگی و هم کشیدگی کم، کم ترک خوردن هنگام خشک شدن، بسیار خوش کار، قابلیت سنباده خوری خوب، قابلیت میخ خوری و پیچ خوری عالی.
  • چوب ساج: این چوب رنگ طلایی و براق دارد و به‌ طور طبیعی از سیلیکا تشکیل ‌شده است. این چوب نسبت به فساد قارچی و رطوبت مقاوم است و در برابر مواد شیمیایی، آتش و اسیدها مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. محتوای طبیعی، پلاستیکی و روغنی ساج، این نوع چوب را به یک ضد آب طبیعی تبدیل کرده‌ که در برابر پوسیدگی و حشرات مقاوم است و سال‌ها عمر می‌کند. سه نوع مبلمان چوب ساج وجود دارد:
    • چوب رنگ طبیعی
    • چوب روغن جلا خورده
    • چوب هوا دیده
  • بلوط: چوبی به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره است که بافتی درشت و با دوام دارد. این چوب نسبتا نیمه سخت و نیمه سنگین تا سنگین است و در برابر سایش مقاومت زیادی دارد.
  • راش: این چوب رنگ کرم مایل به قرمز دارد و نیمه سنگین، سفت و سخت است. چوب راش بافتی همگن و متراکم دارد و همین تراکم باعث می‌شود تا این نوع چوب در برابر قارچ و حشرات مقاوم باشد و به راحتی خراب و فرسوده نشود.
    • افرا: رنگ چوب افرا سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و بیش صدفی است. این چوب دارای ویژگی‌هایی همچون سختی بالا، وزن سبک، راست تار بودن، خوش کار بودن و شکننده بودن است.
  • فلز: مبلمان فلزی فضای باز به دلیل استحکام بالا همواره طرفداران بسیاری داشته است. انواع فلزاتی که در ساخت مبلمان فضای باز به کار می‌روند، عبارتند از:

  • فولاد: فولاد ترکیبی از آهن و کربن است که نسبت به آهن استحکام بیشتری دارد و در برابر خوردگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. این فلز سنگین‌ترین و گران‌ترین نوع مبلمان محسوب می‌شود؛ بنابراین برای مکان‌هایی که نیاز به تغییر چیدمان صندلی‌ها دارند پیشنهاد نمی‌شود. از بارزترین ویژگی‌های فلز فولاد می‌توان به این موارد اشاره کرد: مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی قلیایی قوی، مقاوم در برابر زنگ زدگی، گرما و سرمای شدید.
  • آلومینیوم: مبلمان آلیاژ آلومینیوم طی یک فرآیند دقیق ساخته می‌شوند که در آن، آلومینیوم مذاب در قالب‌هایی با طراحی خاصی ریخته می‌شود. حاصل این تکنیک، محصولی با سازگاری بالا و طرح‌های پیچیده و ظریف است. معمولا یک پوشش پودری جلا دهنده بر روی سطح آلیاژ آلومینیوم قرار می‌گیرد که منجر به افزایش مقاومت ماده در برابر خش می‌شود. از مزایای استفاده از آلیاژ آلومینیوم در ساخت مبلمان می‌توان به این موارد اشاره کرد: سبک بودن سازه، قیمت پایین، مراقبت آسان، نظافت آسان، طول عمر بالا، ضد زنگ بودن، مقاوم در برابر آب‌ و هوای مرطوب، مقاوم در برابر هوای گرم و جذب گرمای کمتر نسبت به آهن.
  • پلاستیک: در سال‌های اخیر استفاده از ماده‌ای به نام پلاستیک که ارزان است و نیاز به مراقبت کمتری دارد، در صنایع مبلمان‌ سازی و به خصوص مبلمان فضای باز، بسیار متداول و مرسوم شده است. چند نوع پلاستیک رایج که در ساخت مبلمان فضای باز به کار می‌روند، عبارتند از:
    • PVC یا همان پلی وینیل کلراید که به‌ وسیله پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید شکل می‌گیرد. پلی وینیل کلراید از بلورینگی ناچیزی برخوردار است اما به علت زنجیرهای حجیم بسپار، از استحکام و سختی بالایی برخوردار است.
    • ترکیب رزین، چوب و پلی استر: در مبل ساخته شده از این ترکیب، موادی به نام رزین و پلی استر بر روی سطح چوب قرار می‌گیرند و از عواملی همچون خرابی، پوسیدگی و نابودی چوب جلوگیری می‌کنند و در نتیجه موجب افزایش طول عمر مفید مبل می‌شوند.
    • آکریلیک‌ها مانند پلکسی گلاس و لوسیت که مانند شیشه شفاف هستند و قابلیت مات شدن و رنگ پذیری هم دارند. آکریلیک‌ها به راحتی قابل خم شدن، شکل پذیری و قالب گیری هستند.

  • پلاستیک‌های قالب گیری شده از موادی همچون استرین‌ها، پلی اتیلن‌ها، نایلون و وینیل ساخته می‌شوند.
  • فایبرگلاس از رشته‌های فایبر گلاس تشکیل شده است که در دستگاهی با استفاده از حرارت و فشار قالب گیری می‌شوند و لایه‌های آن روی هم قرار می‌گیرند. فایبر گلاس قالب گیری شده با رزین مخلوط می‌شود و سپس در دستگاه پرس قرار می‌گیرد تا به شکل نهایی خود برسد.
    • خصوصیات مبلمانی که با این مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند، عبارتند از: وزن کم، دوام زیاد، ظاهر زیبا و درخشان، رنگ بندی متنوع، ضد آب بودن، مقاومت بالا و شکل پذیری آسان قطعات هنگام ساخت.
  • حصیر و الیاف طبیعی: مبلمان ساخته شده از این مواد زمانی که در مرحله ساخت با رزین مستحکم ‌شوند، دوام بسیار بالایی پیدا می‌کنند و ممکن است هرچند سال نیاز به رسیدگی پیدا کنند. مبلمان حصیری سبک هستند، به راحتی تمیز می‌شوند و دارای تنوع در شکل، اندازه و رنگ هستند. به طور کلی بیشتر مبلمان حصیری در نقاط شمالی و جنوبی کشور ساخته می‌شوند:
    • حصیرهای مناطق شمالی شمال از یولاف، جو دو سر و گندم بافته می‌شوند و برای ماندگاری نیاز به رطوبت دارند. به همین دلیل است که مبلمان ساخته شده از حصیرهای خطه شمال، به صورت دوره‌ای و هر چند وقت یک بار برای جلوگیری از پوسته شدن، نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند.
    • حصیرهای خطه جنوب از پوست درخت خرما بافته می‌شوند و به دلیل گرمای بسیار بالای محیط به رطوبت کمتری نیاز دارند و ظاهر خود را حفظ می‌کنند. بنابراین این نوع حصیر نیاز به مراقبت چندانی ندارد و برای ساخت مبلمان حصیری، استفاده از حصیرهای خطه جنوب توصیه می‌شود که نیاز به رسیدگی و مراقبت چندانی ندارد.

جنس پارچه مبلمان فضای باز

پارچه‌هایی که برای دوخت روکش مبلمان، بالشتک‌ها و کوسن‌هایی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از موادی باشند که ضد آب، مقاوم در برابر رنگ پریدگی، مقاوم در برابر نور آفتاب، با دوام، مقاوم در برابر اشعه UV و مقاوم در برابر رطوبت هستند. به طور کلی پارچه‌هایی که در ساخت مبلمان فضای باز استفاده می‌شوند، از نظر نوع الیاف به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. پارچه با الیاف طبیعی: الیاف طبیعی مانند کتان، لینن، پشم، ابریشم، چرم، ویسکوز ریون و استات.
  • کتان ضخیم، مقاومت خوبی در برابر سایش، تغییر رنگ و نخ کش شدن دارد.
  • پشم، مقاوم در برابر تغییر رنگ، نخ کش شدن، چروک و لکه است.
  • ابریشم، بسیار ظریف، شکننده و درخشان است.
  • چرم، به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن است. چرم در برابر سایش مقاومت بالایی دارد، اما در برابر خراشیدگی مقاومت پایینی دارد و با گذشت زمان نرمی و لطافت بیشتری پیدا می‌کند.
  • ویسکوز ریون‌ها با ترکیب با الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر) جذب رطوبت کمی دارند و مقاومت بسیار کمی در برابر آب دارند، استحکام خوبی در برابر سایش دارند، نرم، لطیف و درخشنده هستند.
  • استات‌ها، از سلولز طبیعی گرفته می‌شوند و به صورت لیف‌های استات در می‌آیند و با ترکیب با الیاف مصنوعی دیگر (نایلون، پلی استر) مستحکم می‌شوند و مقاومت خوبی در برابر چروک شدن، رطوبت بسیار بالا و سایش پیدا می‌کنند.

پارچه با الیاف مصنوعی: الیاف مصنوعی مانند آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون یا ابریشم مصنوعی.

  • آکریلیک: الیاف آکریلیک ظاهری شبیه به پشم دارند. آکریلیک در برابر کپک و باکتری مقاوم است و استقامت خوبی در برابر ساییده شدن و پاره شدن دارد. هوا می‌تواند از پارچه آکریلیک رد شود این قابلیت باعث می‌شود که پارچه مبلمان در هوای گرم، خنک‌تر باشد. آکریلیک به خوبی رنگ پذیر است، قابلیت شست و شو دارد و در معرض نور مستقیم خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد. این جنس پارچه زود خشک می‌شود و کپک نمی‌زند. پارچه‌های که از الیاف آکریلیک ساخته می‌شوند، در برابر هر گونه آسیب و آب و هوایی، قوی و مقاوم هستند.
  • پلی استر‌: این الیاف معمولا با الیاف دیگر (مصنوعی و طبیعی) ترکیب می‌شوند. الیاف پلی استر با داشتن ویژگی‌هایی همچون استحکام زیاد، خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت سایشی زیاد، مقاومت در برابر چروک و حرارت، شستشوی راحت، جذب رطوبت کم و مقاوم در برابر نخ کش شدن، تبدیل به یکی از پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی که در صنایع نساجی استفاده می‌شوند، شده‌اند.

نایلون، معمولا به تنهایی استفاده نمی‌شود و با مواد مصنوعی دیگر ترکیب می‌شود و بافت بسیار مقاومی پیدا می‌کند. الیاف آن استحکام زیادی دارند و در برابر سایش و چروک مقاومت بالایی دارند و جذب رطوبت بسیار کمی دارند.

  • ریون یا ابریشم مصنوعی، ظاهری مانند ابریشم دارد و گاهی شبیه به کتان یا لینن است. ریون پارچه‌ای مقاوم محسوب می‌شود، اما خیلی زود چروک می‌شود.
  • الفین یکی دیگر از انواع پارچه‌های مصنوعی است که دوام بسیار بالایی دارد و سریع خشک می‌شود. این پارچه در مقابل پوسیدگی، رطوبت و گرما مقاوم است و ارزان‌تر از آکریلیک است. الفین پارچه‌ای سبک و نرم است که در برابر لکه‌ها و سایش مقاوم است و تمیز کردن آن آسان است.
  • پلی استر خاصیت ارتجاعی دارد و به سرعت خشک می‌شود. پارچه پلی استر با روکش آکریلیک برای تشک‌ و بالش‌ مبلمان مناسب است، در حالی که پلی استر با روکش وینیل یک حالت پلاستیکی دارد که بهتر است برای پشت صندلی‌ها، پرده، سایبان که در آن تماس با پوست کمتر است، استفاده شود. این پارچه با دوام، قابل شستشو، ضد لک، مقاومت در برابر آلودگی و رطوبت است، به سرعت خشک می‌شود و به راحتی چروک نمی‌شود.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما مفید باشد:

ساخت مبلمان با استفاده از مقوای بازیافتی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا