بلاگپروژه های شاخص

مسجد نصیر الملک شیراز، مسجد رنگین ایران

یکی دیگر از بناهای مشهور شیراز مسجد نصیر الملک شیراز میباشد .مسجد نصیر الملک   نیز از شاهکارهای معماری ایرانی اسلامی است .که در دورۀ قاجار و در سال ۱۲۵۵ هجری شمسی به دستور میرزا حسن خان ملقب به نصیر الملک ساخته شده که اتمام آن ۱۲ سال به طول انجامیده است که نامش را هم مسجد نصیر الملک شیراز گذاشتند .

 

مسجد نصیر الملک شیراز، مسجد رنگین ایران

 

این مسجد در محلۀ گود عربان و در نزدیکی خیابان لطفعلی­خان زند و مسجد شاه­چراغ شیراز واقع شده است. مساحت این بنا چیزی حدود ۲۸۹۰ مترمربع است که تقریباً ۲۲۱۶ متر از آن به زیر بنای کار اختصاص داده شده است.

شبستان مسجد نصیرالملک

مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است. شبستان شرقی که به سمت قبله ساخته شده مخصوص زمستان بوده و دارای هفت ستون ساده و هشت طاق‌ نما است. در پشت آن نیز چاه بزرگی به نام گاو چاه وجود دارد.

اما مهم­ ترین شبستان همان شبستان غربی است که صحن مسجد از طریق هفت در چوبی به آن متصل می ­شود و هریک از این درها با شیشه­ های رنگی زیبا مزین شده­ اند که با بازتاب نور خورشید کاشی ­های فیروزه ­ای کف محوطه را رنگین می­ کنند؛ و ستون ­ها و طاق ­های مزین به کاشی ­هایی زیبا سال­هاست که تمام ­قد به نظارۀ این رقص نور و رنگ­ ها ایستاده ­اند و به ­همین دلیل به‌ جرئت می­ توان گفت که این شبستان زیباترین بخش مسجد است.

 

مسجد نصیر الملک شیراز، مسجد رنگین ایران

 

تمام این درها و پنجره ­های رنگین هنر دست حاج میرزا آیت بوده که تا به امروز همگان را به تحسین واداشته است و دلیل نام‌ گذاری مسجد با عنوان مسجد صورتی شیراز نیز همین مسئله است.

تمام محوطۀ شبستان به­ویژه طاق­ های سقف با کاشی­ های زیبا و رنگ ­های چشم­ نواز که به آیات قرآن مزین شده ­اند پوشیده شده است و ۱۲ ستون­ آن که با طرح­ های مارپیچ و در دو ردیف شش تایی که به نیت دوازده امام ساخته‌ شده‌اند از زیباترین ستون ­ها­ در میان ستون­ های بناهای تاریخی شیراز هستند.

در سمت جنوبی شبستان طاقی وجود دارد که از طاق مروارید کوتاه ­تر بوده و علاوه بر کاشی­ کاری و مقرنس ­کاری نام معمار و سازندۀ آن (محمدحسن معمار و محمدرضا کاشی­پز) به همراه سال آغاز و پایان ساخت مسجد (۱۲۹۳-۱۳۰۵) به تاریخ قمری روی آن خودنمایی می ­کند.

محراب مسجد نیز در همین شبستان واقع است و درواقع حاصل ایجاد یک فرورفتگی در بدنۀ چوبی شبستان است که بیش از پیش به زیبایی آن می ­افزاید.

ایوان­ های مسجد نصیرالملک

مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که از جهاتی از یکدیگر متفاوت‌اند و ایوان شمالی زیباتر است. ایوان جنوبی دارای دو گلدسته، طاق نمایی کاشی­ کاری شده، یک حوض بزرگ و فواره است اما طاق مروارید که با کاشی ­های هفت‌ رنگ تزیین شده در ایوان شمالی قرار دارد. در واقع ایوان جنوبی بیشتر برای ایجاد تقارن در بنا ساخته شده و ایوان اصلی همان ایوان شمالی است.

 

مسجد نصیر الملک شیراز، مسجد رنگین ایران

ورودی­ های مسجد

مسجد نصیرالملک دارای سه در ورودی است که دو در به سمت کوچۀ جنوبی، مسجد و امامزاده باز می­ شوند و در اصلی آن پس از عبور از هشتی و راهرو به حیاط منتهی می ­شود. بر بالای این هشتی کتیبه ­ای شامل یکی از اشعار سعدی و نام معمار به چشم می ­خورد.

 

مسجد نصیر الملک شیراز، مسجد رنگین ایران

 

ورودی اصلی دارای طاق­ نمای بزرگی است که به زیبایی هر چه تمام با کاشی ­های رنگی پوشیده شده و دارای دو در بزرگ چوبی است که سنگ مرمرینی شامل شعری از شوریدۀ شیرازی دربارۀ سازندۀ بنا و سال اتمام کار بر بالای آن دیده می ­شود.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا