بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

بررسی انواع نورپردازی در ساختمان

نورپردازی در ساختمان

اختصاصی ساختمان آنلاین: نورپردازی نقاط مختلف بنا اعم از نمای ساختمان، نمای داخلی و حیاط امر مهمی است که تاثیر به سزایی در زیبایی و حتی کاربرد این فضاها می‌گذارد. نور و سایه دو عامل بصری با نقش پررنگ هستند که به کارگیری درست آن‌ها، می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی ایجاد کند.

نورپردازی امری فرای ایجاد روشنایی در محیط است. زمانی که ما از نورپردازی حرف می‌زنیم، منظورمان طراحی و چیدمان درست منابع نوری به منظور خلق فضای دکوراتیو دلخواه است. به همین دلیل نورپردازی نمای ساختمان، نمای داخلی و حیاط آن دارای روش‌ها و سبک‌هایی است که شما را در رسیدن به نتیجۀ مطلوب یاری می‌کنند.

در ادامۀ مطلب با این روش‌ها آشنا می‌شوید و ایده‌هایی برای نورپردازی دریافت می‌کنید.

برای نورپردازی نمای ساختمان چه مواردی باید رعایت شود؟

زیبایی ساختمان نه فقط در روز، بلکه در ساعات شب هم می‌تواند به چشم آمده و به بر جلوۀ شهر بیفزاید. برای آن‌که ساختمان در شب هم به چشم آمده و در تاریکی از دید دیگران پنهان نماند، باید برای نمای خارجی آن از نورپردازی استفاده کرد. اما آیا نورپردازی خارجی ساختمان دارای اصول و قواعدی است؟ حتما همین‌طور است. برخی از این اصول این موارد هستند:

  • نورپردازی نما نباید به شکلی باشد که به فضای داخلی نفوذ کرده و مخل آسایش ساکنین شود.
  • نورپردازی نباید برای ساکنان ساختمان‌های مجاور ایجاد مزاحمت کند.
  • برای نورپردازی نما نباید از نورهایی با رنگ‌های آزاردهنده استفاده کرد.
  • رنگ نور باید با رنگ و جنس متریال بیرونی ساختمان هماهنگی داشته باشد.

برای نورپردازی خارجی ساختمان چه سبک‌هایی وجود دارد؟

ابتدا باید نوع و کاربری ساختمان را در نظر گرفت. آیا ساختمان مسکونی است؟ موزه یا تجاری است؟ آیا جزو نمادهای شهر است؟ قرار است بر کدام ویژگی‌های نما تاکید شود؟

پس از پاسخ به چنین سوال‌هایی می‌توانیم یکی از سبک‌های زیر را انتخاب کنیم:

  • نورپردازی با تاکید روی خصوصیات و المان‌های معماری: در این روش که بیشتر برای ساختمان موزه‌ها، نمادهای شهری و… استفاده می‌شود، نورپردازی در راستای برجسته و پررنگ‌تر نشان دادن چین‌وشکن‌ها و زوایای طراحی بنا به کار می‌رود.
  • نورپردازی یکدست: در این سبک برای نورپردازی کل ساختمان فقط از یک طیف رنگی استفاده می‌کنند. این نوع نورپردازی مناسب خانه‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری است.
  • نورپردازی از داخل به بیرون ساختمان: در این روش منابع نوری در داخل ساختمان نصب می‌شود. مانند لبه‌های داخلی پنجره‌ها. این نوع نورپردازی معمولا فقط بخش‌هایی از ساختمان را روشن می‌کند و برای تمام انواع بناها به کار می‌رود.

نورپردازی نمای داخلی ساختمان چه اصول و استانداردهایی دارد؟

برای نورپردازی نمای داخلی هم باید به چند سوال پاسخ بدهیم. آیا فضای داخلی مربوط به محل اداری و تجاری است یا مسکونی؟ قرار است معابر داخلی و عمومی مانند راه‌پله‌ها نورپردازی شود یا فضاهای خصوصی؟ خواست و سلیقۀ صاحب آن فضا به چه صورت است؟ چه بودجه‌ای برای این امر در نظر گرفته شده است؟

سپس می‌توانید وارد بخش طراحی و اجرای نور پردازی شوید.

چه روش‌هایی برای اجرای نورپردازی داخلی وجود دارد؟

دست شما در این زمینه بسیار باز است. انواع تکنیک‌ها، روش‌ها و ایده‌های از قبل اجراشده‌ای وجود دارند که می‌تواند در تصمیم‌گیری بهتر به شما کمک کنند.

برخی از پرکاربردترین تکنیک‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • استفاده از نور مخفی: این تکنیک تقریبا برای هر فضایی مناسب است. وقتی منبع نور مشخص نبوده و فیلتر شود، حس آرامش بیشتری در فضا ایجاد می‌شود.
  • استفاده از نورهای کفی و آباژورها: لازم نیست همیشه منابع نوری روی سقف نصب شوند. می‌شود برای فضاهایی مانند اتاق خواب از نور چند آباژور یا نورهایی که پای دیوار نصب می‌شوند استفاده کرد.
  • نورنقطه‌ای برای پلکان: برای زیباتر و البته روشن شدن پلکان داخلی، از نورهای نقطه‌ای استفاده کنید.
  • نور پردازی فضاهای فرورفته: برخی دیوارها برای تعبیۀ بوفه یا کتابخانه دارای فرورفتگی هستند. استفاده از چراغ‌های هالوژن برای روشن کردن این فضاها و طبقات آن‌ها، بسیار کارآمد و موثر است.
  • استفاده از نور پردازی چند لایه: این تکنیک بیشتر در سرسراها انجام می‌شود. در این روش منبع اصلی نور لوستر است و در حاشیۀ دیوار نور مخفی کار می‌شود. برای تکمیل این تکنیک از آباژورهای پایه‌بلند هم استفاده می‌کنند.
  • استفاده از نور متمرکز: این نوع نورپردازی برای روی میز غذاخوری، جزیره‌های آشپزخانه، روی میزهای بازی مانند بیلیارد و… کاربرد دارد. با این تکنیک توجه افراد به جایی که معمولا محلی برای دور هم جمع شدن است جلب می‌شود.
  • روی روشنایی دیوارها تمرکز کنید: برای فضاهایی که قرار است در آن آرامش و سکون بیشتری برقرار باشد، به جای سقف دیوارها را روشن کنید. برای این کار می‌توانید از لامپ‌های هالوژن یا LED‌های ریسه‌ای استفاده کنید.

برای نور پردازی حیاط و پاسیو چه تکنینک‌هایی وجود دارد؟

بررسی انواع نورپردازی در ساختمان

نور پردازی حیاط که خصوصا در سال‌های اخیر با استقبال خوبی مواجه شده است، یکی از روش‌های عالی برای زیباتر کردن فضای سبز ویلاها و خانه‌های حیاط‌دار است. البته بسیاری از این روش‌ها را می‌توانید برای پاسیو، روف‌گاردن (باغ بام) و حتی تراس خانۀ خود هم اجرا کنید.

برای نور پردازی حیاط تقریبا فقط سلیقه و خواستۀ خودتان مطرح است و اصول و قواعد سخت و پیچیده‌ای برای آن وجود ندارد؛ زیرا پیاده‌روی یا استراحت شبانه در حیاط و باغ صرفا برای تمدد اعصاب و بازیابی آرامش است و قرار نیست زندگی و فعالیت‌های عادی در آن‌جا جریان داشته باشد.

تنها نکاتی که بهتر است در نظر داشته باشید این است که منابع روشنایی را به شکلی انتخاب و نصب کنید که به گیاهان و فضای سبز و زنده آسیبی نرساند؛ از طرف دیگر مصرف انرژی بالایی هم نداشته باشد.

در ادامه چند ایده را برای نورپردازی حیاط عنوان می‌کنیم که شاید مورد توجۀ شما قرار بگیرند:

  • برای روشنایی و نورپردازی آلاچیق‌ها از فانوس‌های دکوراتیو و آویز استفاده کنید.
  • برای روشنایی مسیرهای عبور، در دو طرف آن لامپ‌های ریسه‌ای بکشید.
  • با استفاده از فانوس‌ها و لامپ‌های ریسه‌ای، شاخه‌های درختان را نیز نورانی کنید. اما دقت کنید که این تزئین منجر به آسیب دیدن درختان نشود.
  • از گلدان‌های نورانی استفاده کنید. این گلدان‌ها محفظه‌ای برای کاشت گیاه داشته و لایۀ بیرونی‌شان دارای لامپ‌های LED است که در شب جلوۀ کم‌نظیری دارد.
  • حوض‌ها و آب‌نماها را هم نورانی کنید. در این باره مسائل ایمنی را به خوبی رعایت کنید.
  • برای کنار پلکان از نور نقطه‌ای استفاده کنید. حتی می‌توانید چند فانوس را که با شمع روشن می‌شوند روی پله‌ها قرار دهید.
  • برای نورپردازی اطراف آلاچیق، از لامپ‌های رشته‌ای استفاده کنید که مانند یک آبشار نورانی از سقف آن به پایین سرازیر می‌شوند.

سخن آخر:

امروزه با تنوعی که در تولید و عرضۀ لامپ‌ها در شکل‌ها، کاربردها و حتی میزان روشنایی و مصرف انرژی مختلف وجود دارد، نورپردازی تمام فضاهای داخلی و خارجی بسیار متنوع و گسترده شده است. نمونه کارهای اجرا شدۀ بسیاری برای الهام گرفتن وجود دارد و تقریبا هر آن‌چه که شما بخواهید قابل اجراست.

کافی است به خلاقیت و رویاهای خود اجازۀ اوج گرفتن داده و فضایی را که تجسم می‌کنید با متخصصین نور پردازی درمیان گذاشته و سپس از نتیجۀ نهایی کار لذت ببرید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

همه چیز دربارۀ ریتم در معماری داخلی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا