بلاگپروژه های شاخص

برج گالاتا زیباترین جاذبه توریستی در استانبول

برج گالاتا یکی از زیباترین بناهایی است که در استانبول توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند و در حال حاضر یکی از نقاط ثابت در تورهای تفریحی استانبول محسوب می‌شود. اگرچه مشخص نیست که برج گالاتا دقیقا در چه زمانی ساخته شده است، اما به نظر می‌رسد که این برج در طول حاکمیت امپراطور بیزانس در طول ۵۰۷ میلادی با ارتفاعی نزدیک به ۶۷ متر، طراحی و ساخته شده باشد. این برج تا سال‌های سال به عنوان بلندترین بنا در استانبول شناخته شده بود.

 

تاریخچه‌ای کوتاه درباره برج گالاتا

در سال ۱۳۸۴ میلادی و در زمانی که استانبول، قسطنطنیه نامیده می‌شد و امپراتوری روم شرقی (بیزانس) در آن حکومت می‌کرد، برجی به نام برج مسیح (Christea Turris) در مرکز شهر قسطنطنیه ساخته شد که در حال حاضر با نام برج گالاتا شناخته می‌شود.

در سال ۱۵۰۹، به علت زلزله، برج به شدت آسیب دیده بود اما توسط حیدریدین معمار معروف عثمانی که همچنین مجموعه معروف سلطان بایزید دوم در ادیرن را ساخته بود، بازسازی شد.

اهداف ساخت برج

برج گالاتای در ابتدا با هدف نظارت بر حمل و نقل کشتی‌ها و همچنین امکان شناسایی کشتی‌های دشمنان ساخته شده بود اما سال‌ها بعد به‌ عنوان زندان و دیده‌بانی استفاده شد و طبقات فوقانی آن چندین بار مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت. این برج همچنین به عنوان عرشه‌ای برای تشخیص آتش‌سوزی در داخل و اطراف شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ترمیم و بازسازی برج گالاتا

بروز یک حادثه آتش‌سوزی در سال ۱۷۹۴،  باعث وارد شدن خسارات زیادی به برج شد، اما در زمان سلطنت سلطان سلیم سوم بازسازی شد. به دنبال اثرات مخرب یک آتش‌سوزی دیگر در سال ۱۸۳۱، این برج باز هم احیا شد و علاوه‌بر آن دو طبقه دیگر به انضمام یک قسمت مخروطی‌شکل به آن اضافه شد. این قسمت مخروطی یک نمای پارانومای فوق‌العاده از استانبول و مناطق اطراف آن را ارائه می‌دهد.

در سال ۱۸۷۵ میلادی و به دنبال یک طوفان بسیار سنگین سقف بالای این برج به شدت آسیب دید و تخریب شد و تا مدت‌ها به همین شکل باقی ماند. در طول روند بازسازی‌های نهایی که در سال‌های ۱۹۶۰ به انجام رسید، قسمت اصلی و چوبی داخلی برج گالاتا با یک ساختار بتنی جایگزین شد و سپس با کاربری تجاری و توریستی به عموم مردم ارائه شد.

امروزه این برج به عنوان یک جاذبه توریستی در استانبول مورد توجه بازدیدکنندگان زیادی قرار گرفته است.

 

اولین پرواز تاریخی از گالاتا

یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی که در این برج رخ داده است، انجام اولین پرواز از بالای برج گالاتا است. بر اساس آن‌چه که در کتب تاریخی عثمانی به ثبت رسیده است، در قرن هفدهم میلادی مردی به نام احمد چلبی با استفاده از بال‌هایی که خودش آن‌ها را ساخته بود، از طبقه بالایی این برج پرواز کرد و طی مسافتی حدود شش کیلومتر، با گذشت از تنگه بسفر در بخش آسیایی استانبول فرود آمد.

با وجود این‌که مدت زمان بسیار زیاد از زمان ساخت برج گالاتا می‌گذرد اما همچنان استوار و ثابت باقی مانده است و سالانه میزبان توریست‌های متعددی از نقاط مختلف جهان است که به استانبول آمده‌اند. وقتی به قسمت بالای این برج بروید به راحتی می‌توانید نمای ۳۶۰ درجه‌ای از از استانبول را مشاهده کنید. اما بازدید از این قسمت از برج برای افرادی که ترس از ارتفاع دارند، توصیه نمی‌شود.

 

بهترین زمان برای بازدید از گالاتا

ساعات پایانی روز بهترین زمان برای رفتن به این برج بی‌نظیر است چراکه می‌توانید از چشم‌انداز غروب خورشید و تنگه زیبای بسفر لذت ببرید و تصاویر یادگاری زیادی را برای خود ثبت کنید. همچنین نورپردازی این برج در زمان شب، نمایی فوق‌العاده را برای بازدیدکنندگان تداعی می‌کند.

برای راحتی و رفاه توریست‌ها یک آسانسور تا طبقه هفتم تعبیه شده است تا آن‌ها بتوانند با آسودگی از طبقات مختلف این برج با عظمت بازدید کنند اما دو طبقه آخر فقط از طریق پله‌ها قابل دسترسی هستند.

در طبقات بالای این برج یک رستوران و کافی شاپ با ویوی زیبایی از استانبول قرار دارد که میزبان گردشگران است.

 

نحوه دسترسی به برج گالاتا

برج جذاب و دیدنی گالاتا که به نوعی سمبل استانبول محسوب می‌شود، در محله‌ای به نام بی اوغلو در استانبول قرار دارد که البته این محله نیز به دلیل وجود مغازه‌ها و کافه‌های خیابانی متعدد به یکی از مناطق جذاب برای توریست‌ها تبدیل شده است.

جالب است بدانید، میدان تقسیم، برج گالاتا و خیابان استقلال در همین منطقه قرار دارند بنابراین شما می‌توانید با عبور از خیابان استقلال به این برج سنگی زیبا برسید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا