بلاگمصالح و متریال

بررسی اتصالات‌کوپلر ‌و ‌انواع ‌آن

اتصالات‌کوپلر چیست؟

اختصاصی ساختمان آنلاین: اتصالات‌کوپلر در مجموعه اتصالات مکانیکی آرماتورها به هم است ‌که با توجه به مزیت‌های قابل توجه آن باید جایگزین اتصالات قدیمی آرماتورها یا همان هم‌پوشانی آرماتورها شود. هم‌پوشانی میلگردها باید در ۵۰ برابر قطر آرماتورهای بالای ۲۰ صورت گیرد، که باتوجه به مسائل مهندسی در سازه‌های بزرگ این عدد بیشتر هم می‌شود که در نتیجه، باعث سنگینی سازه می‌شود. برای همین اتصالات کوپلر آرماتورها باید جایگزین هم‌پوشانی شود.

در سازه‌های کوچک مثلا ساختمان‌های کم طبقه، با آرماتورهایی با قطرکم و بتن با مقاومت و استحکام پایین، روش هم‌پوشانی مناسب است اما در سازه‌ها بزرگ به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که با سنگین‌تر شدن سازه قطر آرماتورها نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای اتصالات‌ کوپلر، روش اتصال به این صورت است که دو سر آرماتورها به می‌رسند، رزوه شده و به هم متصل می‌شوند. اتصالات کوپلر باعث پیوند دو آرماتور می‌شوند که در محل اتصال مانند یک آرماتور یکپارچه عمل می‌کنند. این اتصالات باعث کم شدن تراکم آرماتورها در سازه می‌شود که عمل بتن ریزی را راحت‌تر می‌کنند. در اتصالات هم‌پوشانی نیرو اول از طریق میلگرد به بتن و سپس به میلگرد هم‌پوشانی شده انتقال می‌یابد که با اتصالات کوپلر این نیروها به صورت یکپارچه در آرماتور عمل می‌کنند. اتصالات کوپلر باعث بوجود آمدن انسجامی در سازه می‌شود که هم‌پوشانی به هیچ عنوان توانایی ایجاد آن را ندارد.

بر‌اساس آیین نامه بتن ایران (آبا) اتصالات کوپلر در مقایسه با طراحی هم پوشانی آرماتورها، ۲۵ درصد مستحکم‌تر از آن است. درحال حاضر این اتصالات کوپلر با انواع و سایز‌های مختلفی با توجه به نیازهای سازه‌ای، هم در ایران و هم در بازار‌های جهانی قابل دسترسی است.

برای ایجاد روزه در اتصالات کوپلر، ما به دستگاه رزوه زنی نیازمندیم. این نوع دستگاه‌های کوپلینگ آرماتور که برای انجام این عملیات طراحی شده اند، قادر هستند آرماتورها را تا قطر ۵۰ با کمترین زمان رزوه کنند که استفاده از این دستگاه‌ها در ایران نیز درحال رواج است و امید است باعث رو آوردن کارفرمایان و پیمانکاران به این نوع اتصال شود.

مزایای اتصالات کوپلر:

  • سبک‌تر شدن سازه به دلیل وزن ناچیز اتصال مکانیکی نسبت به اتصال اورلب
  • افزایش نسبت بتن به آرماتور و امکان طراحی بهینه مقاطع بتنی
  • آرایش منظم آرماتورها
  • صرفه جویی و کاهش ضایعات
  • انجام سریع اتصالات کوپلر و کاهش اتمام پروژه
  • استفاده در قطرها و سایزهای مختلف آرماتورها
  • کاهش هزینه‌ها (با توجه به افزایش قیمت آرماتور)
  • تسریع در عمل بتن ریزی باتوجه به کاهش تراکم آرماتورها
  • انتقال مناسب نیروی کششی در مقایسه با اورلب
  • احتمال کم خطای انسانی در حین اتصال

انواع اتصالات کوپلر

اتصالات کوپلر انواع مختلفی دارند که در شرایط سازه‌ای مختلف استفاده از هرکدام از آن‌ها یکسان نیست و فرق می‌کند و همه‌ این اتصالات باید طبق استاندارها و آیین نامه‌های موجود طراحی شوند.

انواع اتصالات کوپلر:

  • کوپلر استاندارد با رزوه راستگرد
  • کوپلر با رزوه چپ و راست
  • کوپلر تبدیل
  • کوپلر پیچی و قفل شونده
  • کوپلر انتهایی
  • کوپلر گروتی
  • کوپلر جوشی میلگرد و سازه
  • کوپلر موقعیت

بررسی اتصالات‌کوپلر ‌و ‌انواع ‌آن

در اینجا به معرفی کوتاه برخی از این اتصالات کوپلر می‌پردازیم:

کوپلر انتهایی: در محل اتصال تیر به ستون آرماتورها باید خم یا به اصطلاح مهاربندی شوند، با افزایش تراکم آرماتور، این کار باعث به وجود آمدن مشکلاتی می‌شود که کوپلر انتهایی کار خم آرماتورها را انجام می‌دهد و موقعیت آرماتورها نسبت به هم را به نحوه مطلوبی تعیین می‌کند.

کوپلر استاندارد: متصل شدن دو آرماتور به هم در محلی که حداقل یکی از آرماتورها امکان چرخش را داشته باشد.

کوپلر تبدیل: زمانی از این کوپلر استفاده می‌شود که اتصال آرماتورها به هم در دو قطر متفاوت انجام گیرد، یعنی اینکه شکل ظاهر آن همانند کوپلر استاندارد است اما رزوه‌های آن‌ها یکسان نیست.

کوپلر جوشی: این نوع کوپلر زمانی بکار می‌رود که بخواهیم قطعات بتنی را به قطعات فلزی متصل کنیم. کار به این صورت است که یک سمت کوپلر به سطح فلزی جوش داده شده است و سمت دیگر آن هم برای رزوه کردن آرماتورها و اتصال به آن آماده هستند.

کوپلر پیچی و قفل شونده: معمولا در آرماتورهای انتظار با طول کوتاه استفاده می‌شوند و در این کوپلرها آرماتورها دیگر رزوه نمی‌شوند و هیچ چرخش آرماتوری صورت نمی‌گیرند، آرماتورها داخل کوپلر رفته و توسط پیچ‌ها محکم و قفل می‌شوند.

کوپلر فشاری: این کوپلر یک نوع غلاف است که دو میلگرد داخل آن قرار می‌گیرند و توسط پیچ‌هایی از بیرون محکم می‌شوند، دلیل این نام کوپلر (فشاری) این است که این غلاف برای تحمل نیروی فشاری حاصل از بریده شدن آرماتورها را جبران کند. این نوع کوپلرها در سایزهای ۲۰ تا ۵۰ در خارج از ایران تولید می‌شوند و هنوز در ایران امکان تولید این نوع کوپلر فراهم نشده است.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

بررسی اتصالات سازه های فولادی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا