امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

شرایط گرفتن سند برای خانه قولنامه‌ای چیست؟

چگونه برای خانه قولنامه‌ای سند دریافت کنیم؟

اختصاصی ساختمان آنلاین: برای برطرف کردن مشکل کسانی که خانه خود را به صورت قولنامه خریداری کرده‌اند و همچنین صاحبان اصلی املاک که مالکیت آن‌ها به شکل مشاعی است و به دلایل مختلفی مانند فوت یا مفقود الاثر شدن مالک اصلی و افراد ورثه ایشان و یا نداشتن دسترسی به مالک یا مالکان اصلی نتوانسته‌اند سند شش دانگ تهیه کنند، در مجلس شورای اسلامی یک قانون در مجلس شورای اسلامی به عنوان «قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبت اراضی وساختمان های فاقد سند رسمی»  به تصویب رسیده است. به همین جهت، برای سهولت در خواست متقاضیان مورد نظر سامانه پذیرش الکترونیکی تقاضاها به نشانی www.sabtemelk.ir و پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی  www.ssaa.irدر نظر گرفته شده است که با استفاده از آن‌ها متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را به سازمان ثبت ارسال کنند تا پس از بررسی‌های لازم، بر اساس مستندات موجود اقدام به صدور سند رسمی برای صاحبان ملک کنند.

املاکی که افراد میتوانند با توجه به این قانون اقدام به درخواست سند کنند:

۱-زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها و ساختمان‌های که قبلا به نام شخصی ثبت شده‌اند و متقاضی مورد نظر همه یا قسمتی از آن را خریداری کرده و نتوانسته‌اند برای آن سند مالکیت اخذ کنند.

۲-ملک‌های که قبلاً سابقه‌‌ای مبنی بر ثبت بودن آن وجود دارد و شخص متقاضی مالک به صورت مشاعی است و تصرفات وی در محل مورد نظر جدا شده و به دلیل عدم دسترسی به دیگر مالکین مشاعی یا فوت کردن صاحب اصلی و یا ورثه او، نتوانسته‌ است سند مالکیت برای آن تهیه کنند.

۳- ملک‌های که عرصه آن به صورت وقت است و شخص در خواست کننده عرصه را با حق احداث اعیانی اجاره کرده است و موفق نشده است که سند مالکیت اعیانی دریافت نماید.

مراحل اخذ سند ملک به صورت قولنامه

مرحله اول: انجام امور مقدماتی

پس از اینکه اطمینان حاصل کردید که شرایط و مدارک لازم را برای اخذ سند را دارا هستید باید در قدم اول به یکی از مهندس‌های نقشه‌کش سازمان نظام مهندسی یا کارشناسان نقشه‌کشی رسمی دادگستری یا اداره ثبت مراجعه کنید و آن ها با بازدید از ملک شما مختصات UTM و نقش آن را تهیه کنند.

پس از آن فایلی با نام parcelmal.xls‌ بر اساس موارد درج شده و اطلاعات نقشه UTM از طرف مهندس نقشه‌کش در اختیار فرد درخواست‌کننده سند قرار می‌گیرد.

مرحله دوم‌: ثبت و تقاضا و دریافت شماره ورود به سامانه

در مرحله بعدی باید به سایت سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش در خواست صدور سند مالکیت مراجعه کنید و از قسمت درخواست پذیرش جدید اقدام به تکمیل کردن فرم درخواست پذیرش کنید و در پایان دریافت کد رهگیری جهت ورود به سامانه را دریافت نمایند.

برای تکمیل این فرم باید مدارک زیر را اسکن کرده و فایل اسکن شده را با پسوند png  یا ipg با حجم کمتر از ۱۵۰KB ذخیره نمایید.

  • تصویر اصل شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی سند
  • تصویر اسناد قولنامه اولیه ملک مورد نظر
  • تصویر اصل و کپی تمامی قولنامه‌های استنادی تا به شخصی که مالک سند به نام او صادر شده است.
  • تصویر اصلی سند مالکیت در اسنادی که به صورت مشاعی است و به نام شخص متقاضی است و تصویر صفحات اول تا سوم حدود ملک و توضیحات و انتقالات ملک.
  • نقشه ملک که توسط مهندس نقشه کش تهیه شده با مختصات UTM
  • تصویر فیش بانکی مربوط به تقاضانامه با مبلغ ۵۰۰۰۰ هزار ریال به شماره حساب سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ نزد بانک ملی به نام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

دانلود گواهی تعیین مختصات ملک

دانلود فایل نقشه

مرحله سوم: تکمیل در خواست و دریافت شماره پرونده

پس از اتمام مراحل قبل باید مدارک لازم را از طریق پست سفارشی به واحد ثبتی ارسال کنید و یک شماره مرسوله پستی دریافت نماید.

سپس با یک شماره ورود که از مرحله قبل دریافت کردید، همراه با کد ملی در قسمت تکمیل درخواست وارد نمایید و این قسمت را هم تکمیل کنید.

مدارک مورد نیاز برای فرستادن به واحد ثبتی

  • کپی صفحه اول شناسنامه و کارت ملی متقاضی حقیقی و کپی برابر اصل کردن آن‌ها.
  • در صورت داشتن نماینده شخص مالک، کپی برابر اصل مدرک مبنی بر نماینده بودن ایشان.
  • برای اشخاص حقوقی کپی کردن و برابر اصل قرار دادن اساسنامه.
  • در صورت نوع مالکیت خریداری به صورت عادی باشد کپی مبایعه نامه و برابر اصل قرار دادن آن.
  • نسخه چاپی تقاضانامه
  • پرداخت هزینه مربوط به تقاضانامه با مبلغ ۵۰۰۰۰ هزار ریال به شماره حساب سیبا به شماره ۲۱۷۱۳۲۸۰۱۷۰۰۹ نزد بانک ملی به نام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • تکمیل کردن گواهی تعیین مختصات ملک شخص متقاضی برابر با تصویر زیر:

مرحله آخر: اطلاع از آخرین وضعیت پرونده

در مرحله آخر هم باید وارد قسمت اطلاع رسانی با استفاده از شماره پرونده و شماره ملی فرد متقاضی ثبت سند شوید و پیغام ها و اقدامات لازم را را مشاهده کنید و در صورت لزوم مدارک مورد نیاز را ارسال کنید تا مراحل ثبت سند شما پایان برسد.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما مفید باشد:

با انواع سندهای ملکی آشنا شوید!

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا