بلاگمصالح و متریال

آشنایی با انواع مختلف بلوک‌های سیمانی

بلوک‌های سیمانی 

اختصاصی ساختمان آنلاین: با توجه به سرعت بالای ساختمان سازی و تنوع روز‌افزون انواع مصالح ساختمانی، انتخاب این مصالح از نظر کیفیت ، ویژگی‌های مقاومتی، کاهش هزینه‌ها و … شناخت و دقت بیشتری لازم دارد. در این مقاله نیز سعی داریم تا توضیحاتی پیرامون یکی از مصالح ساختمانی به اسم بلوک‌های‌ سیمانی و بتنی سبک را داشته باشیم.

بلوک سیمانی از مصالح مورد استفاده برای ساخت ساختمان (دیوار‌ها و سقف) است و برای ساخت آن از سیمان، شن، ماسه، آب و با مصالح متفاوت، در اندازه‌های مختلفی بنابر نیاز استفاده می‌شوند.

بلوکهای سیمانی سبک و انواع آن 

آشنایی با انواع مختلف بلوک‌های سیمانی

بلوک سبک (lightweight block) نوعی از بلوک‌های سیمانی است. این نوع از بلوک در چند سال اخیر وارد صنعت ساختمان سازی شده که بسیاری از مهندسین سازه آن را به پیمانکاران توصیه می‌کنند که در ساخت آن‌ها از سیمان و ماسه سنگ کمتری استفاده شده و در عوض از موادی با وزن کمتر ساخته شده است و با توجه به این ویژگی‌ها وزن آن از بین ۱۰ تا ۴۰% کمتر می‌شود و باعث می‌شود که مهندسان و پیمانکاران از آن‌ها برای نقاطی که باید وزن کمی داشته باشند مانند سقف‌ها و دیوار‌ها استفاده کنند و در ترکیبات این بلوک‌ها از موادی مانند سیلیس برای پایین آوردن وزن آن استفاده می‌شود.

 انواع مختلفی از بلوک‌های سبک شامل CLC، NAAC و AAC تولید شده است که فقط مواد پایه آنها یعنی سیمان، آب و ماسه سنگ در آنها مشترک است و سایر مواد اولیه آنها با توجه به نوع بلوک سبک تغییر می‌کند.

 در این بلو‌ک‌ها ماده‌های اصلی برای ساخت بجز ماده حباب ساز درون آن یکسان است که اگر ماده حباب ساز فوم باشد به آن فوم بتن و اگر ماده‌ی حباب ساز پودر آلومینیوم باشد اصطلاحاً به آن بتن گازی گفته می‌شود که در صورت پودر حباب ساز آلومینیوم و روش عمل آوری اتوکلاو به آن هبلکس می‌گویند. ماده حباب ساز حباب کافی را در داخل قالب‌ها تولید می‌کند و حجم مخلوط داخل قالب نباید آنقدر کم باشدکه حباب‌ها از مخلوط خارج شوند و نباید خیلی زیاد هم باشد که باعث شود حباب کافی در داخل قالب ایجاد نشود.

بلوک بتن گازی سبک (AAC (Autoclaved Aerated Concrete، هبلکس و اتوکلاو شده

این بلوک در حدود ۲۰ سال پیش در کشور آلمان اختراع شد. بلوک هبلکس مجموعه‌ای از سیمان، پودر شیشه و پودر آلومینیوم هندی است که در دمای بالای ۲۰۰ درجه در دیگ‌های اتوکلاو پخته می‌شود. این محصول در حرارت و فشار زیاد به صورت متخلخل با مقاومت بالا ساخته می‌شود که به علت وجود حباب‌های گاز در آن یک عایق خوب محسوب می‌شود و سپس به سایز‌های مختلف برش داده می‌شود.

این بلوک در اروپا و امریکا نیز با نام‌های تجاری مختلف استفاده می‌شود و در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساختمانی که از هبلکس استفاده شده است؛ لوله‌گذاری و سیم‌کشی آن به راحتی انجام می‌پذیرد چون هبلکس به راحتی توسط اره برش داده می‌شود و پیچ به راحتی در آن فرو می‌رود. این نوع از بلوک مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش دارد و عایق بسیار مناسبی در برابر صدا و حرارت است و در صورت استفاده از هبلکس دیگر نیازی به عایق کردن مجدد دیوار‌ها نیست.

 از معایبی که هبلکس دارد این است که به علت مقاومت فشاری پایین، در حال حاضر نمی‌توان آن را در دیوار غیر بارور استفاده کرد البته امکان دارد که در اینده بلوکی با مقاومت فشاری بالا از هبلکس ساخته شود. از جمله تفاوت مهمی که بلوک هبلکس با دیگر بلوک‌ها مانند لیکا و سفال دارد این است که پرتی ندارد و گچ و خاک را به طور کامل از ساختمان حذف می‌کند و همچنین هبلکس بسیار سبک است و مانند عایقی برای زلزله است که در لیکا و سفال همچنین ویژگی‌هایی یافت نمی‌شود.

آشنایی با انواع مختلف بلوک‌های سیمانی

 مقاومت هبلکس دو برابر سایر بلوک‌ها است و به خاطر وزن سبکی که دارد باعث تسریع کار، کارگر‌ها می‌شود که آن هم به نوبه‌ خود باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. بلوکه‌های هبلکس قابلیت اجرا با انواع ملات‌ها و چسب‌های مخصوص را دارد ولی بهتر است از چسب هبلکس استفاده گردد. ملات مصرف شده در یک دیوار ساخته شده از هبلکس نیز یک چهارم دیوار ساخته شده از آجر است و این بلو‌ک‌ها جرم حجمی خشکی در محدوده‌ی ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرم تولید می‌شوند و بر اساس روش عمل آوری پس ریخته شدن آن در قالب‌ها به دو مدل اتوکلاو شده (AAC) و اتوکلاو نشده (NAAC)  دسته‌بندی می‌شود و در روش اتوکلاو شده به دلیل مصرف بالای انرژی، هزینه تمام شده تولید بالاتر است.

بلوک بتن گازی سبک  non-autoclave aerated concrete ) NAAC) و غیر اتوکلاو شده

این بلوک به جای قرار گرفتن در اتوکلاو، در کوره ساخته می‌شود و چون درون اتوکلاو ساخته نمی‌شوند؛ مقاومت لازم را ندارند و همچنین نسبت به بلوک‌های اتوکلاو شده عایق خوبی در برابر حرارت و رطوبت نیستند  و سایز این بلوک‌ها همانند بلوک‌های اتوکلاو شده است و از این نظر تفاوتی ندارند. در کل بلوک‌های NAAC تفاوت زیادی با بلوک‌های سیمانی و سفالی ندارد و فقط در مواد اولیه تشکیل دهنده با هم فرق دارند و همچنین وزن سنگینی دارند و هزینه مصرف انرژی و به طبع آن هزینه‌های تولید در بلوک‌های NAAC کاهش می‌یابد.

بلوک‌های سیمانی  (CLC (cellular light concrete، پرلکس

این بلوک یکی از مصالح جدید در ساختمان سازی است که مزیت‌های زیادی از نظر فنی و اجرایی دارد که از دوغاب ماسه بادی، سیمان و مخلوطی از فوم مایه تشکیل می‌شود و به آن فوم بتن نیز می‌گویند این بلوک را اولین بار مهندسان سوئدی برای جایگزین کردن چوب در ساختمان سازی تولید کرده‌اند که به علت دانسیته‌ی پایین در این بلوک روی آب شناور می‌ماند.

 انواع بلوک پرلکس خود شامل پلی استایرن، بدون پلی‌استایرن و نوع سبک پلی‌استایرنی است. در ابعاد این بلوک، طول آن ۶۰ سانتی‌متر، ارتفاع ۲۵ سانتی متر و دارای سه ضخامت ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی‌متری است و همچنین دارای فاق و زبانه برای چفت شدن است.

 مقاومت فشاری این بلوک دیواری معمولا بیش از  kg/cm2 25 است و معمولا مقاومت فشاری نمونه‌های آزمایش شده پرلکس مابین ۲۷ تا  kg/cm233 است که استاندارد ملی برای بلوک‌های غیر باربر در آن کاملا رعایت شده است. این بلوک نقش عایق صوتی را به خوبی اجرا می‌کند و همچنین رطوبت بسیار کمی را جذب می‌کند که از این لحاظ باعث می‌شود تا سیمان‌کاری، کاشی‌کاری، سرامیک‌کاری و .. روی آن به راحتی انجام شود و در هنگام آتش‌سوزی به دلیل عدم فرصت خروج به گاز‌های داخلی از تخریب شدن آن کاسته می‌شود.

آشنایی با انواع مختلف بلوک‌های سیمانی

بلوک‌های سیمانی CLC، جذب آب بسیار پایین‌تری نسبت به بلوک‌های AAC دارند و به همین دلیل لازم نیست تا آن را قبل از مصرف زنجاب کرد و فقط سطح ملات گیر خیس شود کافی است. در بلو‌ک‌های CLC به خاطر وجود حباب‌های هوا و ماده سیلیس، هادی خوبی برای گرما و سرما نیست و همچنین عایق خوبی برای صدا است که باعث می‌شود شلوغی و سر و صدای اطرافیان و همسایه‌ها کمتر اذیت کننده باشد.

 در بلوک‌های سیمانی CLC تراز کردن بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد؛ چون که ردیف‌های کمتری وجود دارد که به شاقول و تراز کردن نیاز داشته باشد و چون سرعت چیدن این بلوک‌ها روی یک دیگر زیاد است در نتیجه کارگران زحمت کمتری را برای چیدن تحمل می‌کنند و یه دلیل این افزایش سرعت دستمزد کمتری عاید کارگران خواهد شد و هزیته‌های ساخت و ساز نیز به نوبه‌ خود کاهش می‌یابد.

بلوک‌های CLC به دلیل ساختار اسفنجی و سبکی که دارند باعث می‌شوند تا برق‌کار‌ها و لوله‌کش‌ها در سریع‌ترین زمان‌ها و با زحمت کم سیم‌کشی ساختمان را انجام دهند و همچنین نصب و پرده‌ها و کابینت‌ها نیز به علت دریل کردن راحت به خوبی در آن انجام می‌شود.

مزایای کلی بلوکهای سبک 

– سازگاری با محیط زیست

– هماهنگی با دیگر مصالح ساختمانی

– عایق مناسب حرارتی

– عایق مناسب صوتی

– وزن سبک آن‌ها بخصوص در AAC

– نیاز نداشتن به مصرف ملات ماسه سیمان در AAC

– سبک‌سازی ساختمان و مقاومت بیشتر سازه در برابر زلزله

– شیب‌بندی پشت بام و کف طبقات

– مقاومت فشاری بالا در CLC

–  استفاده نکردن از سوخت‌های فصیلی در فرآیند تولید بلوک پرلکس یا CLC

– مقاومت در مقابل رطوبت

– وزن مخصوص کم و دوام زیاد

اگر این مقاله برای شما مفید بوده‌ است، شاید به مقاله‌ زیر نیز علاقه‌مند باشید:

نکاتی که قبل از بتن ریزی سقف تیرچه بلوک باید کنترل شوند

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا