امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

چگونه تمام هزینه‌های ساخت ساختمان را پیش از عقد قرارداد ساخت، محاسبه کنیم؟

نحوه محاسبه تمام هزینه‌های ساخت ساختمان را پیش از عقد قرارداد ساخت

مشکلات امروزه ایرانیان مانند تحریم و گرانی و تورم و رکود اقتصادی تقریبا روی تمام موضوعات و دغدغه­‌های مردم کشور تاثیر منفی و نوسانی خود را گذاشته است. بازار مسکن و ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست. مخصوصا با توجه به این که بهره­‌های سنگین بانکی نیز در بازار مسکن و ساخت و ساز تاثیر منفی قابل توجهی داشته و دارند.

همین معضل بزرگ باعث سوء استفاده بسیاری از سودجویان بازار مسکن از شرایط بد و نوسانی اقتصادی کشور شده­‌ است، تا آنجا که هر روز به تعداد قراردادهای ساخت و ساز ساختمانی با قیمت­‌های خلاف واقع و بسیار گران­تر از معیار بازار افزوده می­‌شود و گویا هیچ نوع سازماندهی کارشناسی شده و مشخصی روی جلوگیری از فعالیت این قبیل افراد اثر مثبتی نداشته­است.

بنابراین اگر قصد شروع یا مشارکت در ساخت و ساز ملک یا ساختمان دارید، بهترین کار این است که شخص خود شما به دنبال تحقیق رفته تا منطقی­‌ترین قیمت تمام شده هزینه‌های ساخت را با توجه به تورم و قیمت مصالح محاسبه کنید.

اما اگر برای تحقیق به دنبال نظرات سازندگان بروید، قطعا به پاسخ یگانه و یک دستی دست پیدا نمی­‌کنید زیرا سازنده­‌ها به ندرت توانایی محاسبه کارشناسی و قابل استناد را دارا هستند. این امر نیز دلایل مختلفی دارد، از جمله: بررسی و آگاهی پایین، اطلاعات به روز نشده از بازار و تورم، ترس از زیان و ضرر و…

بنابراین باید به­ دنبال فرمول مناسبی برای محاسبه هزینه­‌های ساخت بگردید که مورد سوءاستفاده قرار نگیرید.

چگونه تمام هزینه‌های ساخت ساختمان را پیش از عقد قرارداد ساخت، محاسبه کنیم؟

ما در اینجا قصد داریم تا فرمولی را به شما معرفی کنیم که به واقعیت امر نزدیک­تر است. شاید محاسبه با این فرمول صد در صد دقیق و قطعی نباشد زیرا کارشناسان با توجه به نوسانات بازار و اجرت کار قیمت­‌های دقیق و بدون نقصی برایتان مشخص می­‌کنند، اما نکته‌­ای که مشخص است این است که فرمول مورد نظر ما کاملا قابل استناد است و می­‌تواند به شما کمک شایانی در امر تخمین هزینه­‌ها کند.

فرمول محاسبه هزینه­‌های ساخت به­ صورت زیر است:

متراژ طبقه ( جمع مفید و غیرمفید)

X

تعداد طبقات+نصف طبقات پارکینگ

X

هزینه هر متر مربع( جواز+ساخت)

=

کل هزینه­‌های ساخت

بنابراین شما می­‌توانید ابتدا خودتان با استفاده از این فرمول هزینه­‌های خود را تخمین بزنید و سپس به دنبال قیمت صد در صد بروید که بتوانید به راحتی سودجویان را از افراد درست­کار تشخیص دهید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما مفید باشد:

انواع ضمانت‌نامه‌ در قراردادهای عمرانی و ساختمانی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا