امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

شرایط تحویل گرفتن و تحویل دادن، هنگام خرید و فروش ملک چیست؟

با شرایط تحویل ملک در هنگام خرید یا فروش آشنا شوید!

اختصاصی ساختمان آنلاین: خرید و فروش ملک یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. هر فردی با توجه به بودجه‌ و ملکی که در اختیار دارد برای خرید و فروش به بنگاه‌‌های معاملات املاک مراجعه می‌کند. همانطوری که خرید و فروش ملک همانند بسیاری از موارد دیگر اصول و قوانین خاص خود را دارد، بهتر است قبل از اقدام به خرید و فروش، اطلاعاتی را در مورد آن کسب کنید.

با توجه به اینکه در حال حاضر برخی از افراد با سوء استفاده از نا آگاهی مردم اقدام به خرید و فروش غیر قانونی ملک می‌کنند، آگاهی از اصول خرید و فروش به یکی از الزامات در زمینه املاک تبدیل شده است. بنابراین در ادامه به بیان شرایط تحویل گرفتن و تحول دادن ملک هنگام خرید و فروش می‌پردازیم.

اولین مرحله برای خرید و فروش ملک یافتن بنگاه املاک امین و صادق است. صداقت و امانت باید به همراه رعایت موارد قانونی همراه شود تا خرید و فروش ملک به درستی و با اطمینان انجام گیرد. مرحله بعدی یافتن مشتری واقعی چه به عنوان فروشنده و چه به عنوان خریدار است. پس از یافتن بنگاه املاک مورد تایید و مشتری واقعی، قرارداد مهمترین بخش از خرید و فروش به حساب می‌آید.

قرارداد یک رابطه قانونی بین دو فرد است و برای احراز شرایط آن باید موارد قانونی مرتبط برآورد شوند. موارد قانونی مرتبط هر دو طرف معامله را چه در هنگام خرید و چه در هنگام فروش ملزم می‌دارد که بر تعهدات خود پایبند باشند.

طبق ماده قانون ۱۸۳ قانون مدنی در خرید و فروش ملک، خریدار متعهد به پرداخت مبلغ تعیین شده در قرارداد و فروشنده متعهد به تحویل ملک مشخص شده در قرارداد در ازای دریافت پول از خریدار خواهند شد.

پرسشی که برای بیشتر افراد در این مرحله پیش می‌آید لزوم وجود بنگاه معاملات ملکی است. تا قبل از سال ۱۳۷۶، در قراردادهایی که مابین مالک و مستاجر امضاء می‌شد تمامی موارد قانونی به نفع مستاجر بوده و تخلیه ملک مورد اجاره با مشکلات قانونی فراوانی همراه بود. پس از سال ۱۳۷۶ قانون‌گذار تغییراتی را در قانون مالک و مستاجر ایجاد کرد و شرایط جواب کردن مستاجر را برای مالک آسان‌تر کرد. البته این قانون تنها زمانی سندیت پیدا می‌کند که دو شاهد عاقل و بالغ بر قرارداد امضاء شده شهادت داده و آن قرارداد ممهور به مهر بنگاه معتبر معاملات املاک باشد.

نبودن مهر در قرارداد، به معنی ابطال آن قرارداد نیست اما آنچه که روشن است این است که شرایط قانون وضع شده در سال ۱۳۷۶ برآورد نشده است و در صورت بروز مشکل، قانون به طور کامل برای مورد به وجود آمده قابل اجرا نخواهد بود.

در هنگام خرید و فروش ملک در بنگاه معاملات املاک چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟

یکی دیگر از موارد قانونی که می‌تواند برای در تحویل گرفتن و تحول دادن ملک بسیار موثر باشد، معامله در بنگاه‌هایی است که دارای پروانه کسب بوده و قابلیت ارائه کد رهگیری را داشته باشند. مهمترین مزیت دریافت کد رهگیری برای ملک خریداری یا فروخته شده جلوگیری از کلاه‌برداری در فروش آن ملک به چند فرد متفاوت است. در صورتی که در سامانه کد رهگیری فردی قصد فروش یک ملک به چند نفر را داشته باشد، تخلف وی بلافاصله رویت شده و از انجام آن معامله جلوگیری به عمل می‌آید.

تمامی تعهدات فروشنده و خریدار باید به صورت مکتوب در مبایع‌ نامه ذکر شود. تمامی پرداخت‌ها چه به صورت نقدی و چه به صورت چک باید مکتوب شوند.

در هنگام تحویل ملک خریداری شده باید تمامی موارد ذکر شده در مبایعه‌نامه به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرند و فروشنده به هیچ‌ عنوان حق ایجاد تغییراتی در ملک که مطابق قرارداد نباشد را ندارد.

به گزارش ساختمان آنلاین: قرارداد قانونی می‌تواند معامله‌ای امن را برای خریدار و فروشنده به همراه داشته باشد. اما همین موارد قانونی به دلیل ناآگاهای از برخی نکات می‌توانند مشکلاتی را برای طرفین معامله نیز به همراه داشته باشد. برای مثال اگر در قرارداد شما عبارت «اسقاط کافه خیارات» قید شده باشد و خریدار بدون توجه به معنای آن اقدام به امضاء قرارداد کند، آن فرد تمامی حقوق خود برای فسخ قرارداد که می‌تواند به دلایل مختلف همانند معامله ملک با بیش از مبلغ واقعی آن، صورت گیرد را از بین برده است.

البته در چنین مواردی نیز تمهیداتی از جانب قانون‌گذار اندیشیده شده است که می‌تواند راه‌گشای مشکلات به وجود آمده باشد. اما آنچه که مهم است اتلاف زمان، پول و انرژی طرفین برای حل و فصل معضل به وجود آمده است که می‌توان با اندکی مطالعه و کسب اطلاعات از آن جلوگیری به عمل آورد.

در حال حاضر در صورتی که در معامله یکی از طرفین پشیمان شود، باید خسارت ناشی از پشیمانی را به طور کامل پرداخت کند. این رقم بنا به توافق طرفین در قرارداد مشخص شده است. فردی که به موارد بیان شده در معامله پایبند نبوده علاوه بر پرداخت جریمه، باید به ازای هر روز دیر کرد خسارت ناشی از آن را نیز جبران کند.

بررسی صحت اسناد و مدارک ملک بر عهده مشاوران املاک است و اگر مشکلی از این بابت پیش آید تمامی مسئولیت متوجه مشاوران املاک خواهد بود.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما مفید باشد:

۵۰ نکته مهم خرید مسکن

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تحویل ملک شامل چه آیتم های هست؟ یعنی ایافقط تحویل ساختمان یا نصب انشعابات وپایان کلی بنایی وخروج کلیه کارگران؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا