بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

بازسازی آپارتمان دوبلکس اندیشه

معمار:

بهادر کاشانی

موقعیت:

تهران

دسته بندی:

خانه

سال پروژه:

۱۳۹۲

بازسازی آپارتمان دوبلکس اندیشه

آپارتمان اندیشه در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۸۰ متر مربع وبا زیر بنای ۳۰۰ متر مربع در خیابان اندیشه تهران بنا شد. این بنا شامل ۴ طبقه مسکونی تک واحدی و یک طبقه پارکینگ درهمکف، توسط گروه کندو و با معماری آقای بهادر کاشانی مدنی و تیم طراحی خانم­ها بهاره خمیری، سپیده دادجو به مرحله­ی اجرا درآمد. هر واحد مسکونی ۴۳ متر مربع است که شامل هال و پذیرایی،آشپزخانه، یک توالت و حمام، یک اتاق خواب می­شود.در سال ۱۳۹۲ دو طبقه­ی بالایی بازسازی و به­صورت دوبلکس درآمد. در بازسازی خانه­ی اندیشه هدف اتصال دو واحد بالایی ساختمان یعنی طبقات ۳و۴ بهم و تشکیل یک واحد ۸۶ متر مربعی دوبلکس بود که در طبقه سوم: اتاق خواب، اتاق کار و سرویس حمام و در طبقه چهارم: ناهار خوری و نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی میهمان قرار گرفت.

کارفرمای پروژه خانواده ای کاشانی مدنی که طراحان پروژه نیز بودند، هدف اصلی خود از بازسازی این دو واحد را ایجاد محلی دلنشین ­تر برای شروع زندگی مشترک شان اعلام کردند. این زوج طراح، ایده ­های متفاوت و خلاقانه خود را بری داشتن فضای مخصوص به خود به منظور بهره ­برداری بیشتر و بهتر از فضایی که در اختیار داشتند را ارائه کردند و توانستند با به چالش کشیدن نظرات و توقعات خود از فضا و امکانات با توجه به محدودیت­ ها به توافقی خلاقانه برسند. تا جاییکه بنای بازسازی شده این زوج توانست افتخار انتشار در مجله معماری و ساختمان شماره ۴۰ را به خود اختصاص دهد.

 

 

محدودیت عامل ایجاد خلاقیت

از محدودیت­ های ذکر شده دربازسازی این بنا می­توان به کمبود فضا و همچنین به زمان بسیار محدود ساخت پروژه(حدود ۷۰ روز از تحویل واحدها تا چیدمان نهایی مبلمان) اشاره کرد، کمبود فضا باعث شد انعطاف در طراحی فضاها در راس امور قرار بگیرد. به ­گونه ه­ایی که در مواقع مختلف و با توجه به نیازهای مختلف، فضاهای داخلی بازتر و بزرگتر می­ شوند و برعکس. برای مثال کانتر آشپزخانه چرخدار طراحی شد تا بتوان زمان­ هایی که از آشپزخانه بیشتر استفاده می­شود، از فضای نشیمن کم کرد و به فضای آشپزخانه اضافه کرد. این انعطاف درچیدمان وسایل و دکوراسیون داخلی مانند مبلمان نیز مشاهده می­شود.

طراحی فضای کار و کتابخانه نیزدر این پروژه حائز اهمیت بود زیرا صاحبان خانه هر دو معماربودند وفضای کار و کتابخانه منزل برایشان از اهمیت بالایی برخورار بود. برای طراحی این فضا رنگ نقش اصلی را بر عهده داشت بطوری که در کتابخانه، نقاشی «ترکیب بندی در قرمز، آبی و زرد»اثر پیت موندریان مد نظر قرار گرفت و از رنگ  سفید برای درها و دیوارها استفاده شد. رنگ سفید به ایجاد نور بیشتر کمک می­کند.

همچنین کمد و میزمتحرک طراحی شد تا فضای بیشتری برای فعالیت های مختلف در اتاق کارمهیا شود و کوتاه در نظر گرفتن دیوار جدا کننده فضای کار با اتاق خواب از دیگر مواردی بود که به بیشتر کاربردی کردن فضای کار در خانه­ ی اندیشه کمک کند.

بجز درب سرویس بهداشتی و درب ورودی هیچ درب جداکننده­ایی در این طرح دیده نمی ­شود و دلیل آن محدودیت فضا و کمبود زمین است ولی در عوض آن، حریم و قلم رو فضاها با تغییر در متریال کف، سقف های کاذب، رنگ دیوارها، نورپردازی های مختلف و حتی تغییر در سبک های معماری مشخص شده است . با تقسیم هر کف پله به دو کف پله ارتباط عمودی بین طبقات بوجود آمد واز آنجایی که فضای کافی برای اجرای پله استاندرد وجود نداشت این ایده به کار گرفته شد.

در طراحی ساختمان مسکونی اندیشه از مولفه­ های معماری ایرانی سنتی نیز در بخش­های مختلف بنا استفاده شده است مانند: استفاده از هشتی برای فضای میان درون و بیرون و استفاده از رنگ فیروزه­ایی برای این هشتی­ها، طراحی طاقچه­ هایی، با الهام از بناهای تاریخی، که خود این طاقچه­ ها معرف معماری ایرانی هستند و همچنین قوس مازه دار در درگاه ورودی برای ایجاد مکث در بدو ورود، این موارد نمونه ­هایی از به­ کارگیری هنر معماری کلاسیک ایرانی در این بنای امروزی هستند.

 

www.chidaneh.com/ideabooks/architecture/outstanding-projects/81238

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا