بلاگپروژه های شاخص

معرفی و بررسی معماری ساختمان قُروه

معمار:

رضا نجفیان

موقعیت:

کردستان

دسته بندی:

خانه

سال پروژه:

۲۰۱۵،۲۰۱۷

معرفی و بررسی معماری ساختمان قُروه

اختصاصی ساختمان آنلاین: خانه ­ قروه در شهر قُروه که یکی از شهرهای استان کردستان است قرار دارد، قروه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی فرهنگی ایران به شمار می‌رود.

از تاریخ تیر ۱۳۹۴ تا مرداد ۹۶ ۱۳طبق تقاضای کارفرما، خانم فرشته عبدالملکی، خانه­ قروه در دو واحد جداگانه طراحی شد و به مرحله­ اجرا درآمد.

طراحی این بنا زیر نظر شرکت معماری رنا دیزاین انجام گرفت و معمار این پروژه آقای مهندس رضا نجفیان بود. وی در زمینی به زیر بنای ۵۴۰ متر مربع، خانه ­ای ۱۹۰ متری احداث کرد که از نظر معماری بسیار در خور توجه است.

qorveh

طراحی و اجرای نمای ساختمان، شاهکاری با جزئیات فنی پیشرفته به شمار می رود، به ­طوری که با به کارگیری مصالح طبیعی چون آجر و چوب، که از مصالح قدیمی و اصیل به شمار می­روند و با توجه به اینکه اصل مهم در طراحی مدرن و معماری روز ساخت بناهایی است که از نظر ظاهر مشابه بناهای مجاور نباشند و دارای ارزش معماری باشند، طراحان این پروژه، سعی خود را بر این امر گذاشتند که از ساخت نمایی دو بعدی پرهیز کنند و این منجر به ساخت نمایی فاخر از چینش متفاوت آجر و ایجاد سایه روشنی دلنشین در نمای بنا شد. در این طرح کاربرد ریتمیک آجر، چون ملودی فاخری، تندیسی از ذوق و هنر را به نمایش گذاشت.

فضای داخلی این خانه­ دو واحدی که یک واحد آن دوبلکس مسکونی و یک واحد دیگر مجموعه مستقل چند منظوره برای محل کار و زندگی طراحی شده است نیز دارای المان‌های زیباشناسانه ­ی مخصوص خود است. به طور مثال استفاده از پله گرد برای راه پله­­ ی طبقه­ ی دوبلکس، راه پله را می‌توان از جمله المان‌های کاربردی و زیباسازی فضای دکوراسیون داخلی معرفی کرد که عدم توجه به طراحی آن‌ها می‌تواند آن را تبدیل به یک فضای مرده در دکوراسیون داخلی کند اما در نقطه‌ی مقابل با در نظر گرفتن یک طراحی مناسب برای راه پله‌ها می‌توان آن‌ها را تبدیل به نقاط پویا و نقطه‌ی عطف دکوراسیون داخلی‌تان بدل کنید. همان طور که می‌دانید راه پله­ ها انواع مختلفی دارند که پرطرفدارترین نوع آن ها پله‌گرد است.

gorveh

پله‌گرد چوبی یکی از پله‌های پر طرفدار در دکوراسیون‌های به سبک کلاسیک است که می توان گفت ظاهر نوستالژیک و رنگ گرم آن‌ها بیشتر باعث محبوبیتشان در دکوراسیون خانه‌های ایرانی شده است.

ایجاد فضایی با ماهیت گرم که خواست کارفرمای پروژه نیز همین بود منجر به استفاده از مصالحی چون آجر، چوب، ام دی اف و شیشه شد. سازه­ ی این بنا از فلز است و برای گرمایش آن از سیستم گرمایش از کف و رادیاتور استفاده شده و برای سرمایش آن از کولر آبی بهره گرفته شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا