امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

تخریب و گودبرداری پروژه (توسط مالک و بدون اطلاع رسانی به ناظر) قبل از تائید فرم شروع به کار

 تخریب و گودبرداری پروژه(توسط مالک و بدون اطلاع رسانی به ناظر) قبل از تائید فرم شروع به کار

در صورتیکه قبل صدور شروع به کار مالک یا سازنده به هر دلیلی کار تخریب یا گودبرداری ملک را آغاز کرده باشد، تا قبل از مستندسازی اقدامات (پیشرفت فیزیکی) صورت گرفته و اطلاع‌رسانی لازم به مراجع ذیربط و کسب تکلیف از آن مراجع و همچنین رفع خطرات احتمالی نباید فرم شروع به کار تائید و صادر گردد.

در این شرایط ابتدا باید صورتجلسه دقیقی از اقدامات اجرایی انجام شده تهیه و در این صورتجلسه ضمن اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی کار (حتما عکس‌های دقیق و واضحی از وضعیت کارگاه تهیه گردد)، مالک اقرار به پذیرش کلیه مسئولیتهای مالی و جانی مرتبط با آن مرحله و اقدامات خودسرانه صورت گرفته توسط وی نماید.

در صورتجلسه مذکور باید قید شود که مالک تمامی اقدامات یاد شده را بدون اطلاع‌رسانی و اجازه ناظر و قبل از اخذ تائیدیه شروع به کار از ناظر انجام داده است. همچنین لازم است که دو شاهد صورتجلسه را امضا نمایند.

اگر مالک از امضا صورتجلسه فوق الذکر امتناع ورزید، باید ناظر به همان ترتیب قبل، صورتجلسه را با حضور دو شاهد تهیه و ضمن مراجعه به دایره اظهارنامه مرجع قضایی نسبت به تنظیم اظهارنامه و ثبت آن اقدام نماید.

در متن اظهارنامه فوق، ضمن اشاره به موضوع و همچنین عدم همکاری وی (مالک) در امضای صورتجلسه، علت ارسال رسمی صورتجلسه از طریق اظهارنامه را مطرح و تاکید گردد که در صورت عدم توجه و همکاری مالک یا سازنده، موضوع از طریق قانونی پیگیری و کلیه خسارات وارده از ایشان وصول خواهد شد.

در گزارش تنظیم شده برای شهرداری نیز باید به اظهارنامه مذکور اشاره و رونوشت آن را پیوست شود.

قابل ذکر است که در این شرایط می‌توان نسبت به تهیه استشهاد محلی از همسایگان ملک مزبور نیز اقدام نمود.

در مواردی که مالک و همسایگان با هم دوست و فامیل هستند و انجام مراحل فوق دشوار می‌نماید، توصیه می‌شود به دلیل خطرات جانی یا مالی که ممکن است از ناحیه مالک یا همدستان وی به ناظر وارد آید، با درخواست از نیروی انتظامی و پلیس ۱۱۰ جهت حضور در کارگاه و تهیه مستندات و صورتجلسات اقدام شود.

در هر صورت ناظر باید با در نظر گرفتن ریسک و خطرات ایجاد شده، در اسرع وقت نسبت به تهیه گزارش خلاف و تاکید بر وظایف مقرر شده برای شهرداری وفق بند ۱۴ (اصلاحی۲۷/۱۱/۱۳۴۵) ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم جهت رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه‌ها و اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی اقدام و با پیوست نمودن صورتجلسه یا سایر مستندات، گزارش را در سازمانها و ادارات زیر ثبت و از همه مراجع نامبرده تقاضای اقدامات مقتضی طبق قوانین مربوطه را بنماید:

۱- دفتر الکترونیک شهر؛
۲- ناحیه شهرداری و در صورت عدم همکاری ناحیه یا حاد بودن مشکل در منطقه شهرداری؛
۳- سازمان نظام مهندسی ساختمان استان؛
۴- اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

 

بیشتر بخوانید: الزامات گزارش نویسی در ارائه خدمات مهندسی نظارت ساختمان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا