اجتماعی

برگزاری بزرگترین همایش روز مهندس با حضور بیش از 1500 مهندس و سازنده

بزرگترین همایش روز مهندس با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از اعضای انجمنهای ‌صنعت ساختمان، مهندسان، سازندگان، انبوه سازان، مسوولان وزارت راه و شهر سازی، مجلس، استانداری و نظام مهندسی برگزار شد.

به گزارش ساختمان آنلاین، در این همایش شهاب سعادت نژاد، ریاست انجمن سازندگان و دبیر برگزاری همایش ضمن تبریک روز مهندس و تشکر از حضور مهندسان، سازندگان و استقبال از جشن روز مهندس که توسط انجمن‌ها و کانون های صنعت ساختمان برگزار شد از مسئولان وزارت راه و شهر سازی، استانداری‌ها و شهرداریها در خواست کرد که در کنار بخش خصوصی باشند و مشکلات و موانع آنهارا حل کنند و از پتانسیل موجود در بخش خصوصی بابت ساخت ساختمان‌های با کیفیت و ایمن استفاده کنند.

سعادت نژاد گفت: بخش خصوصی می تواند در کنار دولت و با اتحاد و یک صدایی به خانه دار شدن مردم و ساخت ساختمان با سرعت و کیفیت مناسب اقدام کند.

وی تاکید کرد: اگر مسوولان در کنار بخش خصوصی قرار گیرند مشکلات ایجاد شده در سر راه ساخت مسکن را می توان به راحتی حل کرد.

اصلاح تعرفه خدمات مهندسی بر اساس شرایط روز ساخت‌و‌ساز کشور است

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر لزوم تحول و ساماندهی شرایط ساخت و‌ساز کشور در عین حال  از اصلاح تعرفه خدمات مهندسی بر اساس وضعیت به روز ساخت و ساز کشور خبر داد.

داود دانشگر در جریان برگزاری همایش روز مهندس ضمن بیان مطلب و با تاکید بر اینکه تعیین تکلیف و ساماندهی شرایط ساخت وساز کشور و ارتقای وضعیت مهندسی از جمله موارد مهمی است که از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی دنبال می شود اظهار داشت: در هر حال حاضر ساماندهی وضعیت شرکتهای حقوقی مهندسی به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار است. بیش از چهار هزار و پانصد شرکت سازنده حقوقی در سطح کشور وجود دارد که تقریبا در کنار هزار و دویست انبوه ساز، ساخت‌وساز را در کشور هدایت می کنند که با ابلاغ بخش نامه های سراسری درصدد ساماندهی آنها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه با همکاری دکتر حمزه شکیب،ساماندهی وضعیت مجریان و سازندگان و به دنبال آن انبوه سازان در دستور کار است افزود: توقع ما این است که وضعیت ساخت وساز هم از لحاظ کیفیت ارتقا پیدا کند و هم خدمات مهندسی واقعی شود، قاعدتا تحقق این هدف، پیش نیازهای خاصی دارد که از جمله اصلاح دستورالعمل های مربوطه پس از گذشت چهارده سال است، این موضوع در دستور کار قرار گرفته شده است.

این مقام مسوول در وزارت راه با تاکید بر اینکه شیوه نامه اصلاحی سازندگان و انبوه سازان در سال جدید ابلاغ میشود و بسیاری از دغدغه هایی که وجود دارد رفع خواهد شد تصریح کرد: تمامی اتفاقاتی که رقم می خورد بر پایه ارتقای ساخت وساز و جلوگیری از صوری کاری ساخت وسازهای احتمالی است.

بکارگیری مجری ذی صلاح برای همه ساختمانها الزامی می شود

رییس سازمان نظام مهندسی کشور از طراحی الگوریتم بکارگیری مهندسان مجری ذی صلاح و ابلاغ آن طی هفته آتی خبر داد.

دکتر حمزه شکیب در جریان برگزاری همایش روز مهندس ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: جامعه مهندسی تغییرات و تحولات اساسی در ساخت و ساز داشته است و همه مدیران و مسوولان و حتی بهره برداران به وجود همه مهندسان افتخار می کنند.

وی گفت: ما در سال گذشته توانستیم سه کار مهم را انجام دهیم. اولی مربوط به تعرفه خدمات مهندسی بود که در سال مهار تورم به کمک  دوستان وزارت راه، خوشبختانه تعرفه تا سقف ۷۶درصد افزایش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: دومین کار بیمه مهندسان بود که با کمک ویژه دکتر اقبال شاکری،عضو کمیسیون عمران مجلس، بعد از سالها تصویب شد.

رییس نظام مهندسی کشور گفت: اتفاق سوم، بحث مجریان ذی صلاح است که علی رغم اینکه لزوم بکارگیری مجریان ذی صلاح در قانون آمده است و در مبحث دوم به صراحت تاکید شده اما اجرای آن تحت تاثیر فراز و نشیبهایی عملیاتی نشد.

وی اظهار داشت: اما خوشبختانه از چند ماه با رای دیوان عدالت اداری،بکارگیری مجری ذی صلاح برای  کلیه ساختمانها الزامی شد.

وی خطاب به مهندسان حاضر در همایش تاکید کرد:  بحث مجری ذی صلاح باید به نحو احسن از سوی شما اجرایی شود و من خواهش میکنم مهندسان هم کار خوب انجام دهند و هم این  خدمت مهندسی خود را رایگان عرضه نکنند.

شکیب خاطر نشان ساخت:الگوریتم کار مجریان ذی صلاح در حال طراحی است و هفته آینده ابلاغ می شود و مجریان مکلف هستند این روند را انجام دهند.

درج نام مجری ذی صلاح در پروانه ساختمانی الزامی می‌شود

در ادامه رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از رایزنی با معاون استاندار تهران برای الزام شهرداری ها به درج نام مجری ذی صلاح در پروانه های ساختمانی خبر داد ‌‌گفت:با اجرای این قانون امکان اجرای قانون شناسنامه ملکی که سبب امکان پایش ساختمان‌ها و افزایش کیفیت ساختمان‌ها می شود فراهم خواهد شد.

مهندس علی کریمی آنچه با بیان نقش سازمان نظام مهندسی و اعضای آن در پایش ایمنی، پایداری و امنیت ساختمان‌ها پرداخت و‌تاکید کرد:سازمان نظام مهندسی و مهندسانی که دارای پروانه مهندسی اشتغال به کار هستند در سه بخش طراحی، نظارت و اجرا در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است. همچنین بخش آزمایشگاه نیز به این سه بخش اضافه می‌شود که در آن مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها، مانند بتن، آزمایش می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که ساختمان‌ها از نظر ایمنی و پایداری مناسبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد:در این فرآیند، مهندسان مجری نقش بسزایی در اجرای ساختمان‌ها و نظارت بر آنها دارند. آنها مسئولیت اجرا و نظارت بر رعایت مقررات ملی مربوط به ساختمان‌ها را برعهده دارند. اگر خطایی در حین اجرا رخ دهد، آنها می‌توانند مشکل را رفع و رجوع کنند. همچنین، در بخش طراحی نیز طراحان محترم سازمان می‌توانند به خوبی با ارباب رجوع و مالکان تعامل کرده و مقررات ملی مربوط به ساختمان را در طراحی سازه، برق و مکانیک متوازن کنند.

کریمی آنچه تاکید کرد:سازمان نظام مهندسی قادر است بازرسی‌هایی را انجام دهد تا کیفیت کار اعضای خود را بررسی کند و از طریق این بازرسی‌ها، پایش کیفیت ارائه خدمات مهندسی را به سطح قابل قبولی برساند.

وی همچنین افزود:درباره شناسنامه فنی ملکی نیز، موضوع با معاون استاندار تهران مطرح شده است. بر اساس این موضوع، از شهرداری‌ها درخواست شده است که نام مجری ذی صلاح در پروانه ساختمانی بر اساس مقررات ملی ساختمان و رای دیوان عدالت در پروانه ساختمان درج شود. اگر این اتفاق بیفتد، صدور شناسنامه فنی ملکی نیز به صورت اجرایی انجام خواهد شد و ساختمان‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار خواهند بود. اجرای این قانون سبب می‌شود که کیفیت مسکن به عنوان بالاترین  دارایی مردم افزایش یابد و ساختمان‌ها پایش شوند.

وی همچنین بر لزوم بروزرسانی تعرفه خدمات مهندسی نیز تاکید کرد.

غفلت از بدیهیات ساختمان سازی در منطقه ۲۲

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه بسیاری از بدیهیات ساختمان سازی در منطقه ۲۲تهران به عنوان قطب برج سازی رعایت نشده است در عین حال پایین بودن عمر مفید ساختمانها را تهدیدی برای محیط زیست توصیف کرد که به گفته وی سبب انباشت و افزایش حجم نخاله های ساختمانی می شود.

دکتر سمیه رفیعی اظهار داشت: بحث نخاله های ساختمانی امروز در کشور  به عنوان یکی از مهمترین چالشهای مدیریت پسماند مطرح است یک وجه این موضوع مربوط به تکنولوژی است که همه جای دنیا توانسته اند مدیریت کنند و در کشور ما هم کم و بیش مدیریتهایی در حال انجام است اما یک بحث مهم این موضوع به حلقه اول تولید باز میگردد.

وی اظهار داشت: اساسا عمر مفید ساختمانها در کشور ما خیلی عمر بالایی نیست و چرخه تخریب و نوسازی مسکن‌ها سبب افزایش و انباشت نخاله های ساختمانی که تبعات زیست محیطی دارند میشود و در نهایت مدیریت نخاله های ساختمانی چالش برانگیز می شود.

رفیعی با تاکید بر اینکه ما امروز در بحث انرژی و مدیریت مصرف انرژی در ساختمانها دچار مسایلی هستیم تصریح کرد: مقررات مربوطه موجود است اما اینکه این مقررات تا چه میزان اجرایی می شود بحث دیگری است.

وی به موضوع ساختمانهای پایدار اشاره کرد و اذعان داشت: حرکت خوبی اخیرا اتفاق افتاده و سازندگان ما به سمت ساختمانهای سبز حرکت کرده اند.در این ساختمانها مصرف آب و  انرژی بهینه است. این الگوی ساخت و ساز باید  به عنوان یک اصل در ساخت و ساز مد نظرقرار داده شود، البته هزینه های ساخت در این ساختمانها در ابتدای ساخت قطعا بیشتر است ولی نهایتا ارزش افزوده ای که  برای کشور تولید خواهند کرد حتما هزینه ها را سرشکن خواهد کرد.

سرمایه گذارانی که دانش مهندسی ندارند، حق مداخله در ساخت مسکن ندارند

مشاور وزیر راه و شهرسازی در  امور طرح نهضت ملی مسکن،ضمن تاکید بر نقش کلیدی مهندسان در ارتقای کیفیت ساختمان‌ها و افزایش عمر مفید  سازه ها در عین حال اظهار امیدواری کرد که جامعه مهندسی با استفاده از دانش فنی و تخصصی خود به طراحی سازه‌های پایدار، استفاده بهینه از منابع، ایمنی و امنیت ساختمانی و رعایت مقررات و استانداردهای ملی و بین‌المللی بپردازند.

دکتر حسن تیزمغز اظهار داشت:ساختمان سازی یک امر تخصصی است و‌کار ساخت باید توسط مهندسان متخصص اجرایی شود و سرمایه گذارانی که صرفا  توان مالی دارند و از دانش فنی مهندسی برخوردار نیستند حق مداخله در انر ساخت ندارند.

وی با اشاره به لزوم بهبود عملکرد مهندسان ساختمان تاکید:ارتقاء دانش و مهارت‌های مهندسان ساختمان از طریق آموزش‌های مداوم و به‌روزرسانی در زمینه‌های فنی، فناوری‌های جدید، مقررات و استانداردهای روز دنیا امکان‌پذیر است.

تیز مغز با بیان اینکه مجموعه وزارت راه تعامل مطلوبی با جامعه مهندسی دارد ‌‌و در جهت بهبود کیفیت خدمات مهندسی دغدغه کند است اذعان داشت: افزایش عمر مفید ساختمان‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ سرمایه های ملی دارد ‌ علاوه بر کیفیت مصالح ساختمانی و‌صنعتی سازی،خدمات بهینه مهندسی نقش اساسی در ساخت واحدهای بادوام و ایمن دارد و‌بنایراین نقش مهندسان در حفظ منافع ملی ‌همچنین حفظ سرمایه بهره برداران ساختمانی بسیار کلیدی است.

دریافت گواهی استاندارد در پروژه‌های نهضت ملی مسکن باید الزامی شود

عضو هیات مدیره انجمن صنفی ساختمانی گفت: دریافت گواهی استاندارد در سازه‌های پروژه‌های نهضت ملی مسکن با توجه به اهمیت بتن باید الزامی شود.

محمد حسين رئیسی گفت:  به منظور گسترش فرهنگ سازی بتن در سال های گذشته، از تمامی تولیدکنندگان بتن آماده درخواست شده‌ تا آزمایشگاه کنترل کیفیت راه‌اندازی کرده و یک مهندس را به عنوان مسئول کنترل کیفیت استخدام کنند. در حال حاضر، یکی از الزامات دریافت گواهینامه استاندارد، داشتن آزمایشگاه فعال و حضور مسئول کنترل کیفیت در کارخانه‌های تولید بتن آماده است.

دبير انجمن صنفی بتن آماده و قطعات بتنی ايران بیان کرد: یکی از معضلات بزرگ در تولید بتن آماده، وجود واحدهای تولیدی غیرمجاز و فاقد پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت معدن و تجارت و عدم داشتن نشان استاندارد از اداره کل استاندارد استان تهران است.

وی افزود: انجمن در همکاری با اداره کل استاندارد، در سال گذشته توانست حدود ۳۰ کارخانه و واحد تولیدی غیرمجاز را پلمب کند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بیشتر شهرهای کشور در مناطقی قرار دارند که خطر وقوع زلزله با قدرت بالا در آنها زیاد است، تولید بتن آماده با کیفیت و جلوگیری از تولید بتن غیرمجاز امر بسیار مهمی است گفت: با توجه به فاجعه زلزله استان کرمانشاه که باعث غم و اندوه در کشور شد، بیش از ۶۰ درصد ساختمان‌ها در شهرهای سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب که بزرگترین مراکز جمعیتی در نزدیکی کانون زلزله بودند، سالم ماندند. بازدیدهایی که از ساختمان‌های آسیب دیده داشتیم، نشان می‌داد که اگر اجرا و ضوابط آیین‌نامه‌ها قدری بیشتر رعایت شده بود، خسارت‌های وارده به مراتب کمتر می‌بود.

شیوه‌نامه خدمات فنی در ساخت‌وساز اصلاح می‌شود

رئیس هیات مدیره شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی گفت: بررسی شیوه‌نامه خدمات فنی و آزمایش‌های فنی ژئوتکنیک خاک معیوب و بازنگری در آن ضروری است.

محمدرضا روزبهانی رئیس هیئت مدیره شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی با تاکید بر اینکه یکی از ارکان اصلی افزایش کیفیت و ضریب ایمنی ساختمان‌ها تشکل‌ها و صنوف ساختمانی هستند گفت: علی رغم نقش کلیدی تشکل‌های صنفی صنعت ساختمان در رعایت اصول مهندسی و مقررات ساختمان، اما نگاه برخی از مسئولان و ذهنیت آن‌ها نسبت به تشکل‌های تخصصی منفی و بعضا مسموم است.

روزبهانی گفت: اخیرا یکی از مسئولان مربوط به صنعت ساختمان با طرح این سوال که اگر تشکل ژئوتکنیک خاک از صنعت ساختمان حذف شود چه اتفاقی خواهد افتاد، فعالیت این صنف را به طور کامل زیر سوال برد، این در حالی است که در مقابل برخی از تشکل‌ها هم می‌پرسند اگر قرار باشد اینگونه نگاه حذفی به تشکل‌ها وجود داشته باشد، صنعت ساختمان دچار چالش خواهد شد، چرا که زنجیره ای از عوامل مختلف در ساخت مسکن با کیفیت و ایمن نقش آفرین است.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی با تاکید بر اینکه آگاهی بخشی به مسئولانی که صاحب نفوذ و رای هستند از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: برخی از مسئولان تصور می کنند که تشکل‌ها و انجمن‌های صنعت ساختمان صرفا به دنبال منافع خود هستند و هر چند نمی‌توان منکر برخی از مشکلات شد، اما مشخصا در مورد صنف خدمات آزمایشگاه فنی و ژئوتکنیک خاک، ریشه کاستی‌ها ریشه در شیوه نامه ای دارد که دهه نود تدوین شده است.

روزبهانی ادامه داد: خیلی سخت که ما فعالیت های صنفی انجام دهیم و صنف را یه یک جایگاه برسانیم و وقتی وضعیت کیفی به سطح مناسبی رسید یک عده افراد سود جو بیایند و یک شبه شرکت ثبت کنند و به عنوان مثال مطالعات برج های مختلف را انجام دهند و وقتی کار کم شد و کارها را هم به درستی انجام ندادند پروانه ها را جمع کنند و بروند.

وی ریشه این نابسامانی و سودجویی این شرکت‌ها را در کوتاهی وزارت راه دانست و تاکید کرد: در این مورد کمی غفلت از سوی وزارت راه وشهرسازی انجام شده است. البته در نشستی که با مسئولان وزارتخانه راه و شهرسازی داشتیم به آنها اعلام کردیم که اگر اصلاح شیوه نامه طول می کشد حداقل یک اصلاحیه توقف در پایه اعمال شود تا بتوانیم روی برنامه ریزی هایی که برای صنف می خواهیم انجام دهیم حسا ب کنیم.

سرمایه های ملی توسط غیرمتخصصان در بخش مسکن هدر می رود

از دیگر سو رئیس کمیته فنی انجمن سازندگان شهر تهران در حاشیه جشن روز مهندس که در سالن همایشهای نورالرضا(ع) با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از فعالان حوزه صنعت ساختمان، انبوه سازان، سازندگان، تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و مهندسان عزیز برگزار شد، مطرح کردند: سرمایه های ملی توسط غیر متخصصان در بخش مسکن هدر می رود. رئیس کمیته فنی

مهندس محمد راد در حاشیه همایش بزرگ روز مهندس که توسط انجمنهای صنعت ساختمان برگزار شد، ضمن تبریک این روز به مهندسان گفت:واقعیت این است که در بخش مسکن، سرمایه‌های ملی برخی اوقات به دلیل کارکرد غیرمتخصصانه از بین می‌روند. استفاده از مهندسان صاحب صلاحیت و مجریان ذیصلاح در ساختمانها به عنوان یک الزام قانونی، می‌تواند بهبود کیفیت ساخت و ساز را به همراه داشته باشد.

وی گفت: صدور شناسنامه فنی برای ساختمانها، ابزاری است که موجب شناخت دقیق عوامل اجرایی از مصالح مورد استفاده در ساختمان می‌شود. این امر می‌تواند رویکردی قابل قبول برای تضمین کیفیت و ایمنی ساختمانها باشد. در حال حاضر، برخی از کالاهای مصرفی دارای شناسنامه و گارانتی هستند، اما بسیاری از ساختمانها این شناسنامه‌ها و گارانتی‌ ها را ندارند.

مهندس راد خاطرنشان ساخت: متأسفانه اجرای قانون صدور شناسنامه فنی به تعویق افتاده است. اگر به جدیت اجرای این قانون پرداخته شود، می‌توان با ساختمان هایی ایمن و با کیفیت مواجه شد. با افزایش ایمنی و کیفیت ساختمانها، عمر مفید آنها نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه سرمایه‌ های ملی حفظ می‌شوند.

وی افزود: امیدواریم با همکاری تمامی نهادهای مرتبط، شناسنامه فنی برای همه ساختمانها صادر شود. این تلاش مشترک می‌تواند بهبود و توسعه صنعت ساختمان و حفظ سرمایه‌ های ملی را تضمین کند.

این فعال صنعت ساختمان اظهار داشت: انجمنهای تخصصی صنعت ساختمان می‌توانند نقش مهمی در اجرای قانون صدور شناسنامه فنی ساختمانها داشته باشند. این انجمن ها معمولاً شامل سازندگان، مهندسان و کاردانهای صاحب صلاحیت در صنعت ساختمان هستند و قدرت اجتماعی و حرفه‌ای قوی ئی دارند.

وی ادامه داد: انجمن‌ ها می‌توانند نقش فعال و مهمی در ارتقاء کیفیت ساختمان‌ ها و اجرای قوانین صدور شناسنامه فنی داشته باشند. آنها می‌توانند ضمن ارائه پیشنهادات و توصیه‌ها، با همکاری با سازمان‌ های نظام مهندسی، شهرداری و سایر نهادهای ذی‌ ربط، در فرآیند اجرای قانون و رسیدن به اهداف اصلی آن نقش داشته باشند.

محمد راد تاکید کرد: علاوه بر این، انجمن‌ ها می‌توانند آگاهی‌ بخشی و آموزش‌ های لازم را درباره اهمیت صدور شناسنامه فنی و استفاده از مجریان ذیصلاح در بین اعضاء و سایر افراد صنعت ساختمان انجام دهند. این اقدامات می‌توانند باعث افزایش آگاهی و توجه به اهمیت این موضوع در جامعه ساختمان‌ سازی شود.

بنابراین، انجمن سازندگان مسکن و ساختمان تهران می‌تواند به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و نماینده صنعت ساختمان، در اجرای قانون صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ ها نقش مهمی داشته باشد.

تعرفه خدمات مهندسی باید واقعی شود

در ادامه رییس انجمن صنفی مهندسان مشاور طراح با تاکید بر اینکه تعرفه خدمات مهندسی باید واقعی شود، گفت:جامعه مهندسی نباید در تامین معیشت خود دچار مشکل باشد و برای گذران زندگی خود در اسنپ و تپسی کار کند.

مهندس مهیار فرنیابا بیان اینکه جشن واقعی روز مهندس روزی است که تعرفه خدمات مهندسی واقعی شود گفت: واقعی شدن تعرفه خدمات مهندسی سبب می شود که مهندس ساختمان صرفا با امر نظارت بر پروژه های ساختمانی معیشت خود را تامین کند.

وی افزود:  جامعه مهندسی نباید در تامین معیشت خود دچار مشکل باشد و برای گذران زندگی خود در اسنپ و تپسی کار کند. وی تاکید کرد: از شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تقاضا داریم پیشنهادات مناسبی را برای افزایش تعرفه خدمات مهندسی به وزارت خانه راه و شهرسازی ارایه دهد و انشالله که در سال آینده تعرفه درخوری برای رشته های هفت گانه مهندسی ساختمان در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد:افزایش تعرفه خدمات مهندسی می‌تواند تأثیر مثبت بر کیفیت پروژه‌های ساختمانی داشته باشد. در زمینه ساختمان‌ها، کیفیت اجرا و ایمنی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهندسان ساختمانی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: با افزایش تعرفه خدمات مهندسی، مهندسان قادر خواهند بود منابع و زمان بیشتری را به ارائه خدمات حرفه‌ای و نظارت دقیق‌تر بر پروژه‌ها اختصاص دهند. این امر می‌تواند منجر به بهبود کیفیت پروژه‌ها، پیشگیری از خطاها و کاهش احتمال بروز مشکلات در فرآیند ساخت گردد.

وی یادآور شد: با افزایش تعرفه خدمات مهندسی، میزان درآمد مهندسان ساختمانی افزایش می‌یابد که می‌تواند به جذب و حفظ استعدادهای متخصص و با تجربه در این حوزه کمک کند. این امر باعث افزایش سطح تخصص و کیفیت خدمات ارائه شده توسط مهندسان می‌شود.

اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان‌ها الزامی شداقتصادیراه و شهرسازی

در ادامه رئیس هیئت مدیره مهندسان ساختمان تهران گفت: اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان کشور که در خصوص نگهداری ساختمان بود تصویب شد و باید در تمامی ساختمان‌ها رعایت شود.

بهنام عابدی رئیس هیات مدیره انجمن مهندسان تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران گفت: در پروژه‌های ساختمانی، اساسا دانش و‌ خدمات مهندسی نقش کلیدی در تولید ساختمان‌های با دوام و ایمن که در بردارنده رفاه برای بهره برداران است، دارد.

به گفته وی، براساس قانون، مسئولیت مهندسان ناظر در پروژه‌های ساختمانی، مسئولیت مادام العمر است که این تکلیف قانونی به این معنا است که تا زمانی که یک ساختمان تخریب نشده است، مهندسان ناظر در برابر هرگونه حادثه ساختمان مسئولیت مادام العمر دارند.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه احداث ساختمان در گرو عوامل مختلفی نظیر فناوری‌های به کار رفته، مصالح ساختمانی به کار رفته و … دارد، اما قانون، مسئولیت مادام العمری را برای مهندسان ناظر ساختمان الزام کرده است و قانونگذار این مسئولیت را باید مورد بازنگری قرار دهد.

عابدی اظهار کرد: این مسئولیت سنگین در حالی است که تعرفه‌ای که تحت عنوان تعرفه ارائه خدمات مهندسی در نظر گرفته شده است نیز به هیج وجه تناسبی با  وظیفه سنگین مهندسان ندارد و لازم است که این تعرفه مورد بازنگری قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان، قانون بهره گیری از مجری ذیصلاح است. بهره گیری از مجریان ذیصلاح برق و مکانیک می‌تواند موجب بهبود کیفیت اجرای تاسیسات در ساختمان‌ها گردد.

رئیس هیات مدیره انجمن مهندسان تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران تاکید کرد: تعریف صلاحیت‌های جدید و اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان می‌تواند نقش موثری در بالا بردن کیفیت و ایمنی ساختمان‌های در حال بهره برداری و نیز ایجاد اشتغال برای مهندسان به ویژه مهندسان جوان داشته باشد.

وی با بیان اینکه  اجرای مبحث ۲۲ مقرارت ملی ساختمان‌ها باید الزامی شود، گفت: اهمیت این مبحث به قدری زیاد است که نباید  بدون رعایت این مبحث شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر شود.

 

3.8/5 - (6 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا