راه و شهرسازیمجله خبری

اختلاف 3.7 برابری هزینه مسکن خانوارهای شهری و روستایی

علی غلامی کارشناس اقتصاد مسکن در این رابطه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: اگر جدیدترین آمارهای رسمی از سهم هزینه سالانه خانوار برای مسکن که نتایج آمارگیری سال 98 است را مرور کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم. مطالعه جدید از وضعیت هزینه‌کرد خانوارها برای مسکن نشان می‌دهد در طول سال 98، متوسط هزینه یک خانوار شهری برای مسکن در کل کشور 29.5 درصد نسبت به سال 97 افزایش پیدا کرد. در این سال هر خانوار شهری به طور میانگین، 17 میلیون تومان برای خرید مسکن هزینه کرد که این رقم در سال 97 برای هر خانوار، 13 میلیون و 300 هزار تومان بود.

وی ادامه داد: البته، این هزینه‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است. هزینه‌ای که تهرانی‌ها برای مسکن در سال 98 صرف کردند، رقمی قابل توجه را نشان می‌دهد؛ 50 درصد برای خانوارهای شهری، به‌تعبیری نیمی از کل هزینه خانوارهای شهری استان تهران صرف مسکن می‌شود. خانوارهای روستایی استان تهران هم 34 درصد برای مسکن هزینه کرده‌اند.

غلامی تصریح کرد: کمترین هزینه مسکن در بین استان‌های کشور مربوط به استان خراسان جنوبی بود. خانوارهای شهری این استان بیش از 21 درصد و خانوارهای روستایی هم 12 درصد از هزینه خود را صرف هزینه مسکن کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: برآیند این آمارها نشان می‌دهد در سال 98 به طور میانگین، بیش از 36 درصد از کل هزینه یک خانوار شهری در کل کشور، برای مسکن هزینه شد. این هزینه در بین پردرآمدها و کم‌درآمدها نیز طبیعتا متغیر است. دهک‌های نهم و دهم درآمدی که پردرآمدترین اقشار جامعه هستند، 37 تا 44 درصد هزینه‌های خود را فقط به مسکن اختصاص داده‌اند. این در حالی است که کم‌درآمدها 31.7 درصد از هزینه خود را برای خرید مسکن صرف کردند. اما در روستاها هم هزینه خانوار برای مسکن افزایش قابل توجه داشته است. 18 درصد از هزینه‌های یک خانوار روستایی در سال 98 صرف مسکن شده است.

این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: در نتیجه، یک آمار کلی از هزینه سالیانه مسکن نشان می‌دهد در این سال نشان می‌دهد یک خانوار شهری حدود 3.7 برابر بیش از خانوار روستایی برای مسکن هزینه کرده است. این رشد هزینه‌ها ناشی از جهش قیمتی مسکن در سال‌های اخیر است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، در سال 99 با شیب قابل توجهی تشدید شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا