راه و شهرسازیمجله خبری

مقاوم‌سازی 50 هزار مسکن روستایی زنجان

به گزارش ساختمان آنلاین:  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال 58 به فرمان حضرت امام(ره) به منظور تأمین مسکن محرومان و متولی توسعه و عمران روستاهای کشور و ساخت واحدهای مسکونی شهرها در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت جمهوری اسلامی‌ایران تشکیل شد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که هر لحظه زندگی قشر روستانشین را تحت تاثیر قرار می‌دهد خانه‌های مسکونی غیرمقاوم، سست و فرسوده است که گاها وقوع یک زمین لرزه با شدت کم نیز می‌تواند حوادث تلخی را رقم برند چراکه بیش‌تر مصالح به کار رفته ساختمانی در روستاها، از نوع امکانات موجود در منطقه بوده و منازل بیشتر از گل و چوب و سنگ ساخته شده‌اند و هیچ‌گونه مقاومتی را ندارند.

بنابراین با توجه به اینکه تکنولوژی پیش‌بینی دقیقی از وقوع زلزله وجود ندارد تنها راهکار کاستن خسارات و تلفات ناشی از این حادثه طبیعی اجرای عملیات بهسازی و مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی آسیب‌پذیر خصوصا در روستاها است.

بر همین اساس یکی از وظایف مهمی که در سال 84 بنیاد مسکن موظف به اجرای آن در سطح کشور شد طرح مقاوم‌سازی مسکن روستاییان بود. رهبر معظم انقلاب نیز در سال‌های گذشته مقاوم سازی سالانه 200 هزار مسکن روستایی را طلیعه پیشرفت و عدالت در کشور دانستند و بر همکاری همه مسئولان برای اجرای این طرح تاکید کردند.

این طرح در استان زنجان هم همزمان با سراسر کشور در سال 84 آغاز به کار کرد و خوشبختانه تاکنون 50 هزار واحد روستایی در استان زنجان مقاوم سازی شده که البته هنوز 42 هزار و 673 هزار واحد باقی مانده که امید است با همت مضاعف مسئولان استانی و روستاییان این امر در آینده نزدیک محقق شود.

در همین راستا رضا خواجه‌ای مدیر‌کل بنیاد مسکن استان زنجان با بیان اینکه 53 درصد منازل مسکونی روستایی استان مقاوم‌سازی شده‌اند اظهار داشت: در حال حاضر 92 هزار و 678 واحد مسکونی روستایی در سطح استان وجود دارد که 50 هزار واحد مقاوم‌سازی شده و بیش از 42 هزار واحد دیگر نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته سهمیه مقاوم سازی منازل روستایی استان 2 هزار‌ و 500 واحد بود اما امسال به پنج هزار واحد افزایش یافته است، تصریح کرد: مقرر شده تا در سال پیش‌رو این رقم به هفت هزار واحد افزایش یابد. با این حال در سال جاری مبلغی بالغ بر 50 میلیارد تومان در قالب تسهیلات مقاوم‌سازی به روستاییان متقاضی پرداخت شده است.

مدیر‌کل بنیاد مسکن استان زنجان با بیان این‌که امکان بازسازی و مقاوم‌سازی تمام منازل مسکونی روستایی در طول یک سال میسر نیست، گفت: نه تنها اینکه بانک‌ها ظرفیت پرداخت کل مبلغ نوسازی را ندارند بلکه زیر ساخت‌های لازم نیز به طور کامل فراهم نیست بنابراین نیاز است تا طبق برنامه‌ریزی سالانه تعدادی از واحد‌ها مقاوم سازی شوند.

سید محمد موسوی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان زنجان گفت: سهمیه طرح ویژه بهسازی استان زنجان در سال جاری پنج هزار واحد بود که بنیاد مسکن استان تمام پنج هزار نفر را به بانک‌های عامل معرفی کرده است؛ از این تعداد تاکنون سه هزار نفر با بانک‌های عامل انعقاد قرارداد کرده‌اند.

وی در ادامه به تفاهم‌نامه بنیاد مسکن با سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: در این تفاهم‌نامه مقرر شده که بنیاد مسکن برای خانواده‌هایی که دو و یا چند معلول دارند منزل احداث کند. سهمیه استان زنجان 168 واحد بود که تاکنون بهزیستی 160 نفر را به بنیاد مسکن معرفی کرده و این نهاد هم همین تعداد را برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی کرده است. خوشبختانه 150 واحد به بهره‌برداری کامل رسیده و تحویل صاحبانشان شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان زنجان در ادامه گریزی به واحدهای نیمه تمام مسکن روستاییان اشاره کرد و گفت: بنیاد مسکن استان زنجان برای تکمیل واحدهای نیمه تمام روستاییان سه میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبارات قرض‌الحسنه در نظر گرفت که در حال حاضر 80 درصد این اعتبارات پرداخت شده است.

با این تفاسیر آن‌چه که مسلم است این است که طرح مقاوم سازی روستایی یک الزام برای همه اهالی روستایی به شمار می‌رود و خوشبختانه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز هیچ محدودیتی در پرداخت‌ وام‌های بلاعوض و کم بهره به روستاییان ندارد و امید است اهالی روستاهای استان زنجان که هنوز اقدامی در راستای مقاوم سازی منازلشان نکرده‌اند هرچه سریعتر نسبت به این کار اقدام کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا