مجلس و ارگان هامجله خبری

تورم رسمی کشور بالاتر از 300 درصد است

به گزارش ساختمان آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند در صورتی که منابع دولت از محل صادرات نفت کمتر از سقف مقرر باشد نسبت به تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌ از منابع، از حساب ذخیره ارزی اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه و در جریان بررسی لایحه بودجه با بند ج تبصره یک ماده واحده گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌ از منابع حساب ذخیره ارزی موافقت کردند.

بر اساس دربند ج تبصره یک ماده واحده؛ چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۴۰۰ کمتر از سقف مقرر در بند (ب) این تبصره گردد، به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت بند (پ) ماده (۱۷) و جزء (۴) بند (ح) ماده (۱۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی نسبت به تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌ از منابع حساب ذخیره ارزی اقدام کند. در ادامه این بنده آمده است: در صورت تحقق درآمد مازاد بر سقف مقرر در بند (ب) این تبصره، درآمد حاصله بر اساس حکم بند (ب) ماده (۱۷) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به حساب ذخیره ارزی واریز می‌گردد.

کاهش قیمت دلار و یورو در صرافی های مجاز

دیروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۳۷۷۴ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افت ۷۴۳ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۴۲۵۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد. نرخ دیروز نسبت به روز پنج شنبه هفته قبل، ۹۱۶ تومان ارزان‌تر شد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۸۷۲۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افت ۵۶۷ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲۹۳۰۳ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته ‌شد. نرخ کنونی یورو نسبت به آخرین روز بهمن ماه، ۹۹۷ تومان کاهش دارد.

دلایل افت قیمت دلار چیست؟

به گفته فعالان، هراس معامله‌گران از لغو تحریم‌ها موجب شده است بیشتر در موقعیت فروش قرار بگیرند. روز گذشته برخی کانال‌های خبری معامله‌گران روی این موضوع مانور می‌دادند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در اندیشه این است که با کاهش فشار تحریم‌های ایران، توافق هسته‌ای را احیا کند. اگر عامل افت قیمت دلار این گونه انتظارات سیاسی باشد، احتمال برگشت قیمت‌ها با تغییر نوع اخبار وجود دارد. با این حال، عده‌ای از فعالان باور دارند، بازار به اخبار حساس نیست و عامل افت روزهای اخیر نیز سودگیری معامله‌گران از خریدهای پیشین بوده است. دلار در بهمن‌ماه رشد نزدیک به ۲۰ درصد را تجربه کرد و از نگاه برخی فعالان، طبیعی بود که برخی از معامله‌گران اقدام به فروش و حفظ این سود کنند.

ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به هشت میلیون و ۱۷ هزار و ۵۴۰ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۸ درصد معادل ۱۵۳ هزار و ۶۴۸ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به چهار میلیون و ۸۱۰ هزار و ۵۲۴ تومان رسیده است.

عرضه اولیه اپال چقدر نقدینگی نیاز دارد؟

قرار است روز چهارشنبه مورخ ۹۹/۱۲/۰۶ تعداد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم معادل هفت درصد از سهام “شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس” در نماد “اپال” به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. در این عرضه اولیه هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۴۰۰ سهم در بازه قیمتی ۱۲۰۰ تا ۱,۲۵۰ تومان خریداری کند. حداکثر نقدینگی برای شرکت در این عرضه اولیه ۵۰۰ هزار تومان است. /جزئیات بیشتر
۲۸ میلیون بدهید ۲۴۰ میلیون وام بگیرید

با توجه به اینکه مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود، برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومانی ۱۱ میلیون و ۹۲۰ تومان می شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۷۶۸ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۱۶ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان می رسد. به نقل از ایسنا؛ زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان می شود که همراه با هزینه چهار میلیون و ۷۶۸ هزار تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۲۸ میلیون و ۶۰۸ هزار تومان پرداخت کنند.

پیش بینی قیمت طلا

در نظرسنجی هفته جاری کیتکو نیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر معادل ۷۱ درصد به کاهش قیمت طلا و سه نفر معادل ۱۷ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۱ درصد نظر خنثی داشتند. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه‌گذاران خُرد، ۱۲۹۲ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۵۵۳ نفر معادل ۴۳ درصد به افزایش قیمت طلا و ۵۱۲ نفر معادل ۴۰ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۲۲۳ نفر معادل ۱۷ درصد نظری نداشتند. خوش بینی به افزایش قیمت طلا در میان سرمایه گذاران غیرحرفه ای از اوایل ماه مه سال ۲۰۱۹ به این طرف تا این حد اندک نبوده است.

کاهش قیمت سکه در بازار تهران

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز (یکشنبه، سوم اسفندماه) با کاهش ۳۴۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری قبل (شنبه) ۱۱ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۹ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون و ۶۷۵ هزار تومان رسید. انس جهانی طلا نیز امروز یک‌هزار و ۷۸۵ دلار فروخته شد.

بازار خودرو دیگر برای دلالان جذاب نیست؟

کارشناسان معتقدند بازار خودرو از رکود مطلق ماه‌های گذشته خارج شده و مصرف‌کنندگان واقعی که قصد خرید خودرو دارند به تدریج در بازار حاضر می‌شوند، اما این روزها بازار برای دلالان جذابیت گذشته را ندارد.

«نعمت الله کاشانی‌نسب» نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در این زمینه گفت: هفته گذشته ناشی از افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها در دسته داخلی‌ها و مونتاژی‌ها اندکی افزایش داشت، اما پس از آن بازار متعادل بوده و قیمت‌ها در همان حد باقی مانده است.

وی معتقد است این روزها بازار برای دلالان و واسطه‌ها دیگر جذاب نیست، زیرا بعید است قیمت‌ها بیش از این افزایش یابد.

کاشانی‌نسب، در عین حال به نزدیک شدن به ایام پایانی سال اشاره کرد و افزود: اگر دلالان باز هم بخواهند به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها از فروش دست نگه دارند وارد سال ۱۴۰۰ شده و آن‌گاه باید خودروهای خود را به عنوان یک مدل پایین‌تر و با افت بیشتر قیمت به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: به‌طور قطع تا پایان سال دیگر افزایش قیمتی رخ نخواهد داد، اما این‌که کاهش قیمت اتفاق بیفتد بستگی به اوضاع و احوال سیاسی کشور و بین الملل و به‌ویژه نرخ ارز دارد.

وی یادآور شد: هفته گذشته با وجود افزایش نرخ دلار، اما قیمت خودروهای خارجی ثابت و همچنان بدون خریدار مانده است.

رئیس شورای شهر تهران: تورم رسمی کشور بالاتر از ۳۰۰ درصد است

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: آمار تورم رسمی کشور بالاتر از 300 درصد طی چهارسال گذشته بوده و قدرت برابری ارزی در برابر پول ملی بیش از 700 درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران: تورم سالانه ٣٤,٢ درصد است

مرکز آمار اعلام کرد منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٤,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

گرانترین خانه معامله شده در تهران؛ متری ۱۵۸ میلیون تومان

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی کلنگی در پاییز امسال در تهران، ۴۲ میلیون و ۲۷۳ هزار تومان و متوسط متراژ هر خانه کلنگی نیز، ۲۰۹ متر مربع بوده است. متوسط قیمت واحد کلنگی در تهران در پاییز امسال نسبت به تابستان امسال رشد ۱۸.۶ درصدی و نسبت به پاییز سال گذشته رشد ۱۲۰.۳ درصدی داشته است. این در حالی است که تعداد معاملات واحدهای کلنگی نسبت به تابستان امسال کاهش ۴۵.۹ درصدی و نسبت به پاییز سال قبل کاهش ۲۹.۴ رصدی داشته است.

ارزان‌ترین واحد کلنگی در پاییز امسال متری ۶ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان و گران‌ترین واحد کلنگی هم در فصل مورد اشاره، متری ۱۵۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان به فروش رسیده است. حداقل قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران چهار میلیون تومان و حداکثر ۱۵۸ میلیون تومان بوده است؛ این مرکز متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی (کل معاملات) در پاییز امسال تهران را ۲۸ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان عنوان کرده که نسبت به متوسط قیمت مسکن در تابستان امسال رشد ۱۹.۱ درصدی و نسبت به پاییز سال گذشته افزایش ۱۱۱.۴ درصدی داشته است.

هشدار درباره معاملات بیت کوین

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در نامه‌ای به روحانی با اشاره به پیشی‌گرفتن جست‌وجوی ارز دیجیتال از بورس در فضای مجازی، درباره خرید ریالی رمزارز‌ها از درگاه‌های پرداخت داخلی هشدار داد.

توانگر با انتشار این نامه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «با خرید ریالی ‎رمزارز‌ها از درگاه‌های پرداخت داخلی زمینه شکل‌گیری پرونده‌ای بزرگ‌تر از ‎سکه ثامن فراهم شده است.

وی در این نامه آورده است: باید اقدامات لازم برای شناسایی مسیر‌های خرید ارزی بیت‌کوین برای جلوگیری از ضربه شدید به اقتصاد کشور و بازار سرمایه انجام شود.» توانگر در نامه خود در خصوص تکرار مشکلات خریداران سکه ثامن هشدار داده است. توانگر در نامه مذکور خواستار مسدود شدن درگاه‌های ریالی خرید و فروش ارز دیجیتال شده است.

می‌توانستیم هواپیماهای بهتری بخریم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با انتقاد از خرید هواپیماهای کوچک پس از امضای برجام گفت: می‌توانستیم به جای پنج هواپیمایی که تحویل گرفتیم، هواپیمای بزرگتری خریداری کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا