راه و شهرسازیمجله خبری

مدرن‌سازی آغازی هوشمندانه برای کسب‌وکارها

به گزارش ساختمان آنلاین: طراحی ساختمان اداری ملزم به اصول و ضوابطی است که می‌بایست محل کار با هر فعالیت اداری را سازمان‌دهی کند. نحوه سازمان‌دهی یک ساختمان اداری در چند مورد خلاصه می‌شود که اهداف اصول طراحی ساختمان اداری به شمار می روند. فضاها و عملکردهای ضروری یک ساختمان اداری شامل: ساختار، طراحی نما ساختمان اداری، متریال‌های نما، طراحی نورپردازی نما، سیرکولایسون، دفاتر، ویژگی‌های رفع نیازهای ارباب‌رجوع در فضا و فناوری‌های نوین است. هر کدام از موارد بالا شامل تعریف‌های اختصاصی است که در هارمونی یک ساختمان اداری نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند. به خصوص نوع کاربری اداری ساختمان هم به طراحی اختصاصی نیاز دارد. اینکه در ساختمان اداری شما قرار است چه یا چندین صنف مشغول به کار شوند.

ازآنجایی‌که امور دفتری (به واسطه معرفی فن‌آوری جدید) پیوسته در حال تغییر است، داشتن شناخت روشن از عملکردهای موردنیاز به عنوان محرکی قوی، تأثیر عمده‌ای در سازمان‌دهی دفاتر و ساختمان‌های اداری دارد. به همین علت طراحان می‌توانند با تمام جنبه‌های مربوط به طراحی ساختمان اداری را با ترفندهای ذهنی و فنی خود تحت تأثیر قرار دهند. ایجاد نظم، رنگ‌آمیزی فضا، انتخاب متریال و هارمونی در تمام اضلاع طراحی نمای ساختمان، تأثیر زیادی در بالا بردن کیفیت طراحی ساختمان اداری دارد. هدف از ارتقاء کیفیت طرح جلب رضایت کارفرما در همه زمینه‌ها است. لذا از شروع تا پایان کار می‌بایست یک تقارن همکاری بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد. این پروسه لازمه پیشبرد پروژه بین یک شرکت و طرف مقابل است.

در این رابطه  باعلی ابراهیم‌زاده یکی از سازندگان مطرح در این حوزه که پروژه اداری ریبون را در کارنامه کاری خود دارند به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:

چه نیازی است که ما به ساختمان‌های اداری توجه داشته باشیم؟

جهان به سرعت در حال تغییر است و شرکت‌ها از نظر عملکرد و فعالیت‌ها پیچیده‌تر می‌شوند و نیازهای جدیدی برای توسعه کسب‌وکارها به علاوه محیط کاری که نوآوری و فرهنگ همکاری را ترغیب می‌کند به وجود آمده است. می‌دانیم که انسان امروزی زمان بسیار زیادی از زندگی‌اش را در محیط کار می‌گذراند. یک مطالعه آمریکایی نشان می‌دهد که یک کارمند ۹۰٬۰۰۰ ساعت از زندگی خود را در محیط کاری می‌گذراند و تنش کار یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر انسان‌ها است؛ بنابراین شرکت‌ها در فکر ساخت محیط‌های کاری مناسب تر، افزایش رفاه و آسایش بیشتر در عین بالا بردن عملکرد و بهره وری کارمندان خود هستند.

 جایگاه ساختمان‌های اداری در کشور ما چیست؟

طی سال‌های گذشته با توجه به شرایط اقتصادی پیچیده و تحریم‌های طولانی به همراه عدم قطعیت بالای فضای کسب‌وکار در ایران، بیزینس ها فقط به بقا فکر کردند و کمتر به ساختن ساختمان‌های اداری با استانداردهای جهانی پرداخته‌اند. به‌ندرت شاهد این هستیم که ساختمان‌های اداری مواردی مانند معماری مناسب و منعطف، فراهم کردن زیرساخت‌های فناوری‌های جدید، در نظر گرفتن سلامتی و رفاه کارمندان و … دارا باشند.

ساختمان‌های اداری پیشرو و خاص در دنیا چه ویژگی‌هایی دارند؟

ساختمان‌های اداری A و A + در مارکت کشورهای توسعه‌یافته از بالاترین کیفیت برخوردار هستند. آن‌ها به‌طورکلی ساختمان‌های زیبا و با سازه بسیار باکیفیتی هستند. ساخت این ساختمان‌ها عمر زیادی ندارند و جدید ساخته‌شده‌اند، از موقعیت مکانی بسیار خوبی برخوردارند، زیرساخت‌های فنّاورانه را به بهترین نحو فراهم کردند ضمن اینکه مدیریت این ساختمان‌ها در حال ارائه بهترین خدمات به ساکنان هستند.

دغدغه‌ها و چالش‌ها برای ساخت ساختمان‌های اداری خاص در کشور شامل چه مباحثی است؟

در مورد چالش‌های این صنعت همیشه بحث‌های بسیار زیادی وجود دارد. ولی صحبت کردن کوتاه در مورد این مسئله علاج این مشکل نخواهد بود. ما در مسیر ساخت این پروژه با توجه به تصویر روشنی که از ساختمان در حال ساخت خود داشتیم، سعی کرده‌ایم صبور باشیم و برای هر مشکلی که پیش روی ما قرار می‌گرفت تدبیری بیاندیشیم. این به این معنی نیست که مشکلی وجود نداشت ولیکن ما سعی بر کم اثرتر کردن این مشکلات و چالش‌ها بر روند کار خود داشتیم.

 چه مواردی برای طراحی داخلی ساختمان‌های اداری جهت افزایش بهره‌وری می‌شود در نظر گرفت؟

یکی از مهم‌ترین عوامل٬ معماری و طراحی داخلی ساختمان‌های اداری است. چون یک طراحی مناسب و خلاقانه می‌تواند تعامل و همکاری که از حیاتی‌ترین بخش‌های کسب‌وکارهای امروزی است را بین کارمندان افزایش دهد در عین اینکه رفاه و آسایش آن‌ها را در نظر می‌گیرد مانند فضاهایی برای ریلکس کردن و تفریحات بین کار مثل آشپزخانه‌های مناسب، سالن‌های یوگا، فضاهایی برای قدم زدن و …

نور طبیعی باعث بهبود حال و هوای افراد و جلوگیری از افسردگی می‌شود و بنابراین در معماری فضاهای کار تلاش می‌شود که بیش‌ترین میزان نور طبیعی به داخل ساختمان بتابد. باید به اثر حضور گیاهان، تراریوم و دیوار سبز نیز اشاره شود که اثر مهمی در بهبود روحیه کارمندان دارد. به علاوه در نظر گرفتن زیرساخت‌های مناسب فناوری‌های پیشرفته در دنیایی که تکنولوژی از نیازهای اساسی کسب‌وکارهاست موضوع بسیار مهمی است.

اهمیت موقعیت مکانی و دسترسی ساختمان اداری چیست؟

در ساختمان‌های اداری دسترسی به سیستم حمل‌ونقل و بزرگراه‌ها از اولویت‌ها محسوب می‌شود. طی زمان کمتر در مسیرهای پرترافیک و راحتی تردد روحیه افراد شاغل در ساختمان را کمتر دچار آسیب می‌کند. جا نمایی ساختمان اداری با توجه به تعریف فعالیت‌های آن مجموعه نیز یکی از ضروریات چنین ساختمان است. به‌عنوان‌مثال برای یک ساختمان پزشکان دسترسی به داروخانه، آزمایشگاه و مواردی از این دست اولویت محسوب می‌شود و برای یک ساختمان با تعریف بیزنسی متفاوت، دسترسی به ارگان‌ها و نهادهای مربوطه از نکات مهم است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا