اجتماعی

نظر مجلسی‌ها در تهران ۲۰ به استیضاح وزیر صمت چه بود؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از برنا،تهران ۲۰ دوشنبه ۹ آبان جویای مسئله استیضاح وزیر صمت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد. استیضاح فاطمی امین، وزیر وقت که برای گرفتن رای اعتماد وعده‌هایی مانند تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید، سامانه جامع تجارت، ۳۶ پروژه تحولی در حوزه صنایع معدنی، صنعت خانگی و خودرو را مطرح کرد با ۲۰۵ رای موافق به هیئت دولت راه پیدا کرد.

با این حال تیرماه ۱۴۰۱ بعضی وعده‌ها مثل حذف قرعه کشی خودرو یا رسیدن تولید خودرو به ۱ میلیون عملی نشد و فاطمی‌امین کارت زرد گرفت. دولت در مقابل فرصت دو ماهه برای اصلاح کارکرد ایشان خواست. با این حال بحث استیضاح ویز صنعت، معدن و تجارت بعد از گذشت حدود چهارماه دوباره مطرح شده است.

مخالفان عملکرد وزیر وقت به مسائلی چون طرح قرعه‌کشی خودرو، تنظیم بازار، وضعیت معدن وصنعت فولاد به اقدامات او انتقاداتی وارد می‌کنند. مجموعه این دلایل باعث شده تا سه‌شنبه صحن علنی مجلس میزبان فاطمی‌امین باشد.

تغییر نام یکی از معابر منطقه ۵ تهران به نام شهید آرمان علی‌وردی

با این وجود پیش از ورود به بحث اصلی برنامه مسئله تغییر نام یکی از معابر منطقه ۵ تهران به نام شهید آرمان علی‌وردی که در حوادث شهرک اکباتان به شهادت رسید از سخنگوی شورای شهر تهران پرسیده شد.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران پیرامون این مسئله به تهران ۲۰ گفت: تقریبا بیش از ۷۰۰۰ هزار تماس با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در مورد تغییر نام شهرک اکباتان به نام شهید آرمان علی‌وردی داشتیم. البته تغییر نام شهرک‌ها به عهده شورا و شهرداری نیست و با هیأت امنای آنها است.

نادعلی افزود: اما در خصوص معابر یکی از خیابان‌ها به این نام، دو خیابان توسط شهرداری منطقه ۵ شناسایی شده که در نزدیکی شهرک اکباتان و منزل این شهید قرار دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پایان گفت: خیابان نهایی را سه‌شنبه ۱۰ آبان بعد از تصمیم‌گیری شهرداری منطقه اعلام می‌کنیم.

 

بیماری مزمن صنعت خودروی کشور

رضا تقی‌پور، رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و عضو کمیسیون جهش تولید درباره عملکرد فاطمی‌امین به تهران ۲۰ گفت: در یک ارزیابی کلی نظر همکاران من این است که یک سال و دو ماه مدت کافی برای ارزیابی یک وزارتخانه نیست چون این وزارتخانه ترکیبی از سه یا چهار وزارتخانه است. در دولت دوزادهم در طی چهار سال ۵ وزیر برای این این وزارتخانه داشتیم. این در حالی است که ۴۲ درصد تولید داخلی کشور در این وزارتخانه تولید می‌شود. اینکه چنین وزارتخانه‌ای در طی ۴ سال ۵ وزیر عوض بکند حاکی از نا‌به‌سامانی است.

تقی‌پور افزود: ۱۲ سال است که رهبری به تولید تاکید بسیاری دارند اما متاسفانه شرایط اینگونه بود. بنابراین در شرایط بدی این وزارتخانه به دولت سیزدهم تحویل داده شد. زمانی که ایشان به مجلس معرفی شد ما ارزیابی دقیقی از عملکردشان انجام دادیم و جلسات متعددی را با ایشان برگزار کردیم. شنبه ۷ آبان برای بررسی سامانه‌های برخط وزارت صمت به اتفاق نمایندگان تهران به وزارتخانه رفتیم و گزارش‌های برخط را از روی این سامانه‌ها بررسی کردیم.

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: روند مثبتی در عملکرد وزارتخانه شروع شده و نمی‌شود طی ۱۴ ماه بفهمیم که این اقدامات کافی بوده یا خیر.

وی درباره اینکه وعده‌های فاطمی‌امین در صنعت خودرو عملی نشده، گفت: اصرار مجلس در دولت قبلی به تدوین مدل حکمرانی صنعت خودرو بود که تکلیف مدیریت کلان این موضوع مشخص بشود. بیماری صنعت خودروی ما مزمن است. فراز و نشیب‌های کشور در تولید خودروی داخلی که از سال ۴۶ به این حوزه وارد شد، شروع گردید؛ اما هنوز که هنوز است تولید صنعتی خودرو نداریم. علی‌رغم این مدت از سابقه تولید همچنان وابستگی داریم.

تقی‌پور ادامه داد: فاطمی‌امین فردی را به عنوان معاون حمل و نقل معرفی کرده که از افراد مجرب صنعت خودرو است و سالها مدیرعامل یکی از خودروسازی‌های بزرگ کشور بوده است. ولی این کفایت نمی‌کند بلکه برنامه‌ای می‌خواهیم تا این بیماری را برطرف کنیم. آمارها نشان می‌دهد از سال ۹۵ در سواری اختلاف فاحش بین عرضه و تقاضا داشتیم. تصمیماتی گرفته شده که تا سال جاری نیز باقی بود. با این حال در تولید وانت، ون، اتوبوس، کامیونت و… تغییرات عمده داشتیم و نیاز بازار تا حدودی تامین شده است.

 

نباید واردات خودرو را به تولید داخل گره بزنیم

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در تماس تلفنی پیرامون استیضاح وزیر صمت به تهران ۲۰ گفت: آقای تقی‌پور جلوگیری از واردات خودرو را عامل درستی برای حمایت از تولید داخل می‌دانند در حالی که نماینده مردم هستند نه تولید کننده و باید از بازار حمایت کنند. در وزارت جدبد افزایش مستمر قیمت را در بازار می‌بینیم . در خصوص معاون فاطمی‌امین هم باید بگویم که بله آدم عالمی است اما گره زدن موضوع واردات و تقاضای بازار به این فضاها اصلا کار درستی نیست.  ایشان برای واردات خودرو با هدف تنظیم بازار کاری نکرده است.

دادفر ادامه داد: البته قانونی که نمایندگان نوشته‌اند بهتر از این عملکرد را در نمی‌آورد. واردات خودرو به دو درصد از ارز بری کل کشور در مورد کل کالاها نرسیده و به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. موضع‌گیری به شدت غیر منطقی برخی که حمایت تولید داخلی را در گرو جلوگیری از ورود خودروی خارجی می‌بینند یکی از عوامل شرایط کنونی است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: با همه این احوال اما آقای فاطمی‌امین باید بماند. در دولت قبل یک وزارتخانه طی ۴ سال، دو سرپرست و ۵ وزیر داشت. حالا الان ایشان مشکل کار را فهیمده‌ و می‌داند که در یک سال نمی‌شود چند پلتفرم ایجاد کرد. ما فرصت این را نداریم با فرد جدیدی کلنجار برویم که واردات یا خودرو چیست. اگر هم عوض شد، می‌خواهیم چه کسی را جای او بگذاریم؟ سابقه کاری فاطمی‌امین مگر در صنعت بود؟ بنابراین باید با همین بسازیم.

وی ادامه داد: در زمینه واردات خودرو این دولت شعارهای زیادی داد. خودرو وارداتی که وعده داده بودند کجاست؟ این حرف‌ها را که می‌زنیم بعضی می‌گویند اینها طرفدار واردات هستند و می‌خواهند تولید را از بین ببرند که اینگونه نیست. جز خوردوی چینی، خودروی هیوندای آی ۲۰ و

میراژ چیز دیگری نخواهیم دید. آئین‌نامه بر اساس قانونی که قابلیت اجرا ندارد نوشته شده است.

 

رضوانی: از سه ماه بعد از تشکیل کابینه برای استیضاح فاطمی‌امین خیز برداشته شد

تقی‌پور در جواب گفت: من مخالفتی با واردات خودرو نکردم و برای اجرای واردات خودرو به منظور تنظیم بازار در کمیسیون به انجام طرج پافشاری شده است.

عضو کمیسیون جهش تولید در مورد لایحه تفکیک این وزارتخانه صمت گفت: این لایحه از طرف دولت قبل به مجلس قبل آمد و تصویب شد. وقتی مجلس عوض شد لایحه در حال طی مراحل در شورای نگهبان بود. دولت عقیده دارد که اگر واقعا باید تفکیک انجام بشود مجلس فعلی طرح قبلی را رفع ایراد کرده و آن را نهایی کند. مشکل امروز ما در بحث معماری این وزارتخانه است. این ادغامی که ما انجام دادیم به معنای ایجاد معماری جدید برای هم افزایی صنعت، معدن و تجارت بود. به نظر من در صورت درستی معماری با هر دو ساختار می‌شود کار کرد. تجربه ثابت کرده که تغییرات کلان در سطح وزارتخانه یعنی چند سال نا به سامانی. من مخالف تفکیک هستم چون شرایط خوب نیست.

غلامحسین رضوانی رضوانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تماس تلفنی درباره تفکیک وزارت صمت و این لایحه به تهران ۲۰ گفت: در بسیاری از این ادغام‌ها، فلسفه ادغام محقق نشده و آن فوایدی که انتظار داشتیم تحقق پیدا نکرده است. راه حل این موضوع این نیست که بگوییم باید تفکیک صورت بگیرد. وقتی تفکیک وجه قانونی نگرفته اگر بخواهیم کارشناسی با موضوع برخورد کنیم می‌بینیم که آنچه موافقان می‌گویند به لحاظ مبانی مدیریتی استحکام کافی ندارد.

رضوانی افزود: اگر قرار باشد که این وزارتخانه را تفکیک کنیم باید به روزی که گفته شد ادغام صورت بگیرد، برگشت تا ببینیم با چه توجیهی این اتفاق افتاد. باید بر مبنای اصول مدیریت شرح وظایفی که لازم بود را از وزیر مربوطه بخواهیم.

ما دیروز از وزیر شنیدم که دولت مخالفتی با تفکیک ندارد اما اینکه وزیری که عهده‌دار وزارتخانه است را مقصر اینکه تفیکیک ایجاد نشده بدانیم، دور از انصاف است. این لایحه در دولت قبل آمده و کافی است که اشکالاتش برطرف بشود. خود مجلس باید مسئله را پیگیری کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: از چند ماه بعد از تشکیل کابینه دولت سیزدهم بعضی نمایندگان برای استیضاح فاطمی‌امین خیز برداشتند و قضیه برای امروز نیست. این منصافانه نیست که بعد از چند ماه دنبال استیضاح باشند. حتی همین الان هم زمان کافی برای استیضاخ نیست اما در حال جزو اختیارات قانونی نمایندگان است و ما هم حق اظهار نظر داریم. موفقیت فاطمی‌امین از معدل کابینه بالاتر است و استیضاح کنندگان در سلامت ایشان تشکیکی ندارند. به نظر من نمایندگان به ابقای ایشان رای می‌دهند.

تقی پور در پایان با اشاره به استیضاح وزیر صمت گفت: تقریبا درصد بالایی از مجلس رای منفی به استیضاح وزیر می‌دهند. نمی‌خواهم از عملکرد ایشان دفاع کنم ولی انصاف را در این می‌دانم که واقعیت را بگویم. در بحث کنترل بازار در  زمان وزارت فاطمی‌امین اقداماتی صورت گرفته، برای مثال فولاد در مقایسه با ۶ ماه اول سال ۹۹ رشد ۴ برابری داشته است. در اواخر دولت دوازدهم اعلام شد که ۶۰۰۰ معدن راکد هستند و تا کنون برای ۱۷۰۰ معدن تعیین تکلیف شده و بقیه هم به جریان افتاده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا