اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

افت بی‌سابقه تولید مسکن ریشه در تحولات کلان اقتصادی کشور دارد

به گزارش ساختمان آنلاین: از همان ابتدای آغاز به کار شورای شهر ششم، بارها نسبت به ضرورت شکستن قفل ساخت و ساز تاکید شد، و رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جلوی تخلفات را می گیریم اذعان داشت اما ساخت‌ و ساز را براساس قوانین رونق می‌دهیم.

این اظهار نظر البته در همان زمان با واکنش های بسیاری از سوی کارشناسان و همچنین اعضای شورای شهر پنجم مواجه شد به طوری که برخی قفل شکن شورای ششم را به معنای نقض قوانین شهرسازی و نیز بازگشت امضای طلایی در حوزه ساخت و ساز قلمداد کردند.

اما در تازه ترین اقدامات برای رونق بخشی به ساخت و ساز، شهرداری تهران برای یکسری سیاستهای تشویقی را برای سازندگانی که عوارض ساخت و ساز را پرداخت می کنند در نظر گرفته است .

بر اساس کلیات لایحه مذکور، مقرر شده است که به صورت پلکانی برای افرادی که در ماه اول نسبت به پرداخت عوارض شهرسازی اقدام می کنند، ۳۰درصد، برای پرداخت‌ کنندگان عوارض در ماه دوم ۱۵ پدرصد، برای پرداخت کننندگان عوارض در ماه سوم ۱۰درصد و برای پرداخت‌ کنندگان عوارض در ماه چهارم 5درصد صورت تخفیف لحاظ شود.

به گزارش ساختمان آنلاین، افت شدید ساخت و ساز سبب شده است که شهرداری تهران در حوزه درآمد زایی با چالشهای بیشماری مواجه شود و در همین حال با توجه به اینکه سقوط صدور پروانه های ساختمانی طی دو دهه اخیر بی سابقه بوده است، این امر باعث شده که مدیریت شهری از تدابیر تشویقی برای رونق سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز استفاده کند.

در این زمینه مهدی امیرزادگان، کارشناس حوزه شهری در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین تاکید کرد: هر چند که سیاستهای تشویقی می تواند نقش موثری در ایجاد رونق مسکن داشته باشد، اما با توجه به اینکه ریشه بی رغبتی سازندگان به سرمایه گذاری در بخش مسکن نشات گرفته از عوامل کلان اقتصادی است بنابراین کارآمدی این سیاست ها محل تردید است.

وی اظهارداشت: اساسا مولفه های مختلفی در تولید مسکن نقش دارند که از آن جمله می توان به دستمزد خدمات مهندسی، دستمزد عوامل اجرایی، قیمت مصالح ساختمانی، مجوزهای ساخت، زمین و برخی از هزینه های پیش بینی نشده اشاره کرد.

وی اظهارداشت: با توجه به این امر،سیاستهای تک بعدی نمی تواند انگیزه قوی در بین سازندگان مسکن ایجاد کند چرا که سایر عوامل دیگر که نقش بازدارنده در تولید مسکن دارند،به قوت خوش باقی هستند.

این فعال حوزه ساخت وساز تاکیدکرد: در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، بسیاری از سازندگان در فروش واحدهای خود با چالش مواجه هستند و با توجه به مالیاتهای در نظر گرفته شده در حوزه مسکن، سازندگان انگیزه ای برای ساخت مسکن و فعالیت در این بخش همانند گذشته ندارند.

وی تصریح کرد: باید تدابیر چند جانبه ای برای خروج بخش مسکن از رکود در نظر گرفته شود و هر چند که شهرداری در افزایش هزینه های ساخت مسکن نقش بسزایی دارند اما در نهایت باید عوامل مختلفی نظیر ارایه تسهیلات کارآمد، تقویت قدرت خرید مردم، کنترل قیمت مصالح ساختمانی و در یک کلام ایجاد ثبات در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ایجاد شود تا سازندگان برای حضور در بازار مسکن راغب شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا