مجله خبریبورس و بازار

علت کاهش معاملات مسکن چیست؟

جدیدترین گزارش ها نشان می دهد که معاملات مسکن در فروردین ماه امسال نسبت به ماه قبل ۷۵.۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اندیشه معاصر، داود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به گزارش های برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، گفت: معاملات املاک در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به اسفند ۱۴۰۲ کاهش ۷۵ درصدی داشته است. بر اساس این گزارش، معاملات مسکن در فروردین امسال حتی نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ درصد ریزش داشته است.

گزارش های برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان می دهد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ۱۴۰۳ در حدود ۸۱.۶ میلیون تومان بوده و این در حالی است که این عدد در آخرین ماه سال ۱۴۰۲، ۸۱.۴ میلیون تومان دیده می شود.

این تفاوت قیمت ها حاکی از آن است که قیمت مسکن در اولین ماه ۱۴۰۳ تقریبا ۰.۲ درصد گران شده است. البته در جدول آماری مشاهده می شود که قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ۱۴۰۲ در حدود ۶۶.۴ میلیون تومان قیمت داشت که افزایش ۲۲.۹ درصدی قیمت ملک را در طول یک سال نشان می دهد.

قیمت ملک، سنگین شده است

داود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن گفت: در حال حاضر و در اردیبهشت ماه یک مقدار تردد به دفاتر املاک نسبت به فروردین به جهت اجاره و خرید ملک بیشتر شده است، ولی اینکه این تعداد قابل توجه باشد، چنین نیست.

وی، دلیل تشدید رکود در بازار خانه را سنگینی قیمت ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه قیمت خانه چسبندگی دارد، اگر یک سقف قیمتی را تجربه کند، بازگشت از آن سقف یک مقدار سخت است و این اتفاق دیر می افتد.

نایب رییس اتحادیه مشاوران تصریح کرد: واقعیت این است که قیمت هایی هم که الان در بازار خانه برای خرید پیشنهاد می شود، بالاست. البته این نکته را هم بگویم که قیمت هایی که اعلام می شود، با قیمت تمام شده ملک در ارتباط است.

بیگی‌نژاد متذکر شد: شما وقتی قیمت تمام شده ملک را مورد بررسی قرار می دهید، می بینید قیمت مسکن با توجه به هزینه ساخت و هزینه زمین تعیین می شود و قیمت ملک برای سازندگان بالاست.

وی یادآور شد: به نسبت بالا بودن قیمت تمام شده ملک، قیمت ملک و عرضه آن هم افزایش پیدا کرده، ولی در مقابل، توان خریداران و مردم با تورم در بخش خانه افزایش پیدا نکرده است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: بر همین اساس، خانه دور از دسترس مردم قرار گرفته و به نوعی می توان گفت خرید ملک از سبد خانواده ها خارج شده است و مردم بیشتر الان به سمت تمدید قراردادهای اجاره رفته اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا