بورس و بازارمجله خبری

جولان تولیدکنندگان فاقد صلاحیت در بازار مصالح ساختمانی

به گزارش ساختمان آنلاین:  تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که مصالح ساختمانی در پاییز امسال با تورم عجیب و غریبی روبه‌رو بوده‌اند، تا جایی که قیمت این مصالح در سال 99 نسبت به پاییز 98 بیش از دو برابر شده و توانسته رکورد افزایش قیمت را در کل دهه 90 بشکند. این در حالی است که مصالح ساختمانی یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که تغییر قیمت آن می‌تواند روند قیمت مسکن را از دور هدایت کند و روی گرانی و ارزانی منازل تاثیر مستفیم داشته باشد. طبق گزارشی که مرکز آمار از تغییرات قیمتی این بخش در شهر تهران منتشر کرده، وضعیت گرانی برای بنای ساختمانی در سطح قابل توجهی قرار دارد.

بر اساس جدول اماری منتشر شده، در فصل پاییز بخش در و پنجره بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند، به‌طوری که تورم نقطه به نقطه این گروه 163 درصد محاسبه شده است. پس از آن، تاسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی، ایزوگام، قیرگونی، آسفالت، سنگ، بتن، شن و ماسه، چوب، تاسیسات برقی، موزاییک، کاشی و سرامیک بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری که تورم نقطه به نقطه همه این مصالح، بیش از 100 درصد، یعنی بیش از دو برابر، عنوان شده است. این در حالی است که گروه‌های خدمات و شیشه کمترین گرانی را در این فصل به ثبت رسانده‌اند.

بنا بر این آمار، می‌توان گفت ساختمان‌سازی در فصول تابستان و پاییز سال 99، گران‌ترین دوران خود در یک دهه اخیر را تجربه کرده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، این گرانی به مرور در قیمت مسکن بروز پیدا خواهد کرد. بنابراین شاید بتوان گفت اگرچه قیمت مسکن از ابتدای آبان ماه روند نزولی به خود گرفته اما با توجه به افزایش قیمت بالای مصالح ساختمانی و گران تمام شدن خانه‌های ساخته شده، نمی‌شود انتظار چندانی برای ادامه کاهش قیمت در حوزه مسکن داشت و شاید بتوان ادعا کرد چشم‌انداز کاهش قیمت مسکن با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو خواهد بود.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، یکی از دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی ماه‌های اخیر، نوسانات نرخ ارز بوده که این نوسانات تاثیر به‌سزایی در کیفیت مصالح به‌کار رفته در ساختمان‌سازی گذاشته‌اند.

ابوالحسن رامین‌فر، فعال حوزه ساختمان در این مورد به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: در ابتدا باید نگاه صحیحی به واژه «استاندارد» داشته باشیم. در نگاه عموم، استاندارد به معنای استفاده از محصول ممتاز و درجه یک است؛ این در حالی است که نشان استاندارد به محصولاتی اعطا می‌شود که از حداقل کیفیت‌های لازم برخوردار باشند.

وی ادامه داد: طبیعتا با بالا رفتن نرخ ارز، بسیاری از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که از صلاحیت کافی برخوردار نیستند، در سایه نبود نظارت کافی، کیفیت محصولات خود را کاهش داده‌اند. این در حالی است که برخی مصالح ساختمانی فاقد آیین‌نامه تولید هستند و متاسفانه نهادهای ذی‌ربط نیز از امکانات لازم بررسی استاندارد برخوردار نیستند.

رامین‌فر تصریح کرد: به عنوان مثال، در بخش سن و ماسه تنها دو شرکت دارای نشان استاندارد هستند، اما از آنجا که تولید محصولات استانداردمحور هزینه‌های تولید را افزایش می‌دهد، به صراحت اعلام کرده‌اند که قادر به تولید محصولات استاندارد نیستند. این در حالی است که شوربختانه بسیاری از تولیدکنندگان دیگر شن و ماسه با نازل‌ترین کیفیت و قیمت ارزان بازار را در دست گرفته‌اند.

این فعال حوزه ساختمان تاکید کرد: از حدود 70 شرکتی که در بخش تولید مواد شیمیایی صنعت ساختمان فعال هستند، حدود 7شرکت به معنای واقعی دارای نشان استاندارد هستند و سایرین فاقد حداقل‌ها هستند، اما بدون هیچ‌گونه مزاحمتی تولید می‌کنند. البته، این‌ها صرفا آمارهای رسمی هستند و تعداد تولیدکنندگان غیراستاندارد نیز بسیار بالاتر از این رقم‌هاست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا