راه و شهرسازیمجله خبری

بارقه‌های امید برای گشایش قفل نهضت ملی مسکن کرمان

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، کمبود زمین در محدوده های شهر و روستا، مشکل تامین آب و سایر زیرساخت ها از جمله موانع و مشکلات طرح نهضت ملی زمین در برخی نقاط استان خوانده شده و مسئولان می گویند برای حل ریشه ای این مشکلات نیاز است در سطح تهران و بویژه در وزارتخانه های نیرو، نفت و راه، مشکلات حل شود.

در عین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان می گوید که در آخرین جلسات هماهنگی تلاش شده با آبرسانی سیار از طریق تانکر، فعلا مشکل کمبود آب برای ساخت و ساز مسکن در این طرح حل شود تا در فرصت مقتضی، در هماهنگی با سایر نهادهای فرادستی، مشکلات ایجاد شبکه و سایر بخش به صورت دائمی حل شود.

براساس آمارها تاکنون افزون بر پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که سهم کرمانی ها از این آمار افزون بر ۱۸۰ هزار نفر بوده و کمی بیشتر از ۴۰ هزار نفر تایید نهایی شده اند.

علیرضا عبدیان مدیرعامل آبفا کرمان روز دوشنبه در این زمینه با اشاره به اینکه پنج شهر استان در طرح نهضت ملی مسکن مشکل کمبود آب وجود دارند گفت: آبرسانی برای ساخت و ساز این طرح در همه نقاط استان به صورت سیار با تانکر انجام می شود.

وی تشریح کرد: طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های اصلی دولت است و با وجود همه بی‌آبی ها شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نهایت همکاری را برای اجرای این طرح انجام می‌دهد.

عبدیان با اشاره به اینکه مشکلاتی در این طرح از جمله بحث اعتباری و کمبود آب وجود دارد گفت: در شهرهای کرمان، چترود، کاظم آباد، مردهک عنبرآباد و رَمِشک قلعه گنج مشکل آب شرب داریم که اعتبار تأمین آب شرب این مناطق باید از طریق صندوق ملی مسکن فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان ادامه داد: همچنین طی چند روز گذشته در جلسه ای در استانداری درزمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن مقرر شد برای ساخت و ساز واحدهای این طرح آبرسانی به صورت سیار ازطریق تانکر انجام شود و بعد از اتمام ساخت و سازها در این طرح و مشخص شدن معابر، شرکت آب و فاضلاب پروژه لوله گذاری برای تأمین آب شرب را اجرایی کند.

عبدیان با بیان اینکه در استان کرمان تنش آبی وجود دارد و از ۸۴ شهر، ۱۹ شهر استان با تنش آبی روبه رو هستندگفت: اگر طرح آبرسانی به بم و بروات (شرق استان) و نیز آبرسانی از خیلج فارس به کرمان انجام شود از این ۱۹ شهر، مشکل ۹ شهر حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تامین آب برعهده شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آبفا توزیع کننده و بهره بردار زیرمجموعه وزارت نیرو است تصریح کرد: برای ۱۰ شهر دیگر استان که با مشکل کمبود آب روبه رو هستند نیز با حفر چاه این مشکل حل خواهد شد.

جزییات انتقال آب در محدوده و خارج از محدوده

مدیرعامل شرکت آبفا استان کرمان با بیان اینکه در قانون اجرای طرح نهضت ملی مسکن آمده است که شرکت‌های خدمت رسان کمبودها را تأمین کنند و متقاضی فقط حق انشعاب را خریداری کند تصریح کرد: برای زمین های در محدوده شهری هزینه ای برای تامین آب نیاز نیست و فقط هزینه خطوط انتقال آب برای اراضی که به محدوده شهری الحاق می‌شود باید از صندوق ملی مسکن کمک شود تا اجرایی شوند.

وی خاطرنشان کرد: خود را موظف به اجرای طرح نهضت ملی مسکن می دانیم و مشکلات این طرح را رفع می کنیم.

باتوجه به مشکلات مربوط به تامین زمین و دیگر زیرساخت ها در کرمان طی سال های اخیر، انتظار می رود حالا که اجماع مدیران در استان و تهران بر حل مشکلات پیش روی احداث واحدهای مسکونی شکل گرفته، این اقدامات تسریع و موانع احتمالی محلی نیز برطرف شود تا دیار کریمان بتواند در اجرای این طرح مهم مسکن که از اولویت های دولت و نیز نیازهای مهم مردم به شمار می رود، همپای دیگر نقاط کشور پیشرو باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا