بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

۴۱ درصد از مصرف انرژی کشور مربوط به بخش مسکن است /تفاهم سه دستگاه برای ساخت مسکن کوچک متراژ استیجاری

به گزارش ساختمان آنلاین:  در ابتدای این رویداد محمد مهدی حیدری -سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ،راهکار کنترل کیفی ساخت و سازهای طرح نهضت ملی را ارایه گواهینامه و تاییدبه فنی برشمرد و از امضای تفاهم‌نامه وزارت راه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

وی از برگزاری این رویداد را شناسایی ظرفیت‌های موجود وشناسایی شرکت‌های دارای سیستم ساختمانی عنوان کرد واذعان داشت: مرکز تحقیقات به عنوان حلقه واسط شرکت‌های دانش ‌بنیان، شرکت‌های دارای سیستم‌های ساختمانی و شرکت‌ها و ستادهایی که اجرای طرح نهضت ملی مسکن را برعهده دارند، ایفای نقش خواهد کرد.

این مقام مسوول درعین حال افزود: ارایه تاییدیه فنی از مرکز به محصولات فناورانه در حوزه ساخت و ساز نهضت ملی از برنامه‌های پیش‌رو است و مرکز تحقیقات به محصولات ساختمانی نهضت ملی گواهینامه فنی و به سیستم‌های ساختمانی تاییدیه فنی ارایه می‌دهد.

وی همچنین برشناسایی شرکتهای دانش بنیان در حوزه فناوری تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: با ایجاد پردیس‌های تخصصی تلاش خواهیم کرد تا نیاز کشور به ارتقای کیفیت و سرعت در ساخت و کاهش هزینه را محقق کنیم.

حیدری همچنین از انعقاد تفاهم نامه بین وزارت راه و شهرسازی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: با همکاری وزارت صمت به دنبال آن هستیم که تامین زنجیره مصالح ساختمانی پرمصرف نظیر سیمان و فولاد را برای طرح نهضت ملی مسکن دنبال کنیم.

حیدری همچنین راهکارکنترل احداث کیفی ۴ میلیون واحد مسکن طرح نهضت ملی را در ارایه گواهینامه فنی دانست و تصریح کرد: در حال برنامه ریزی با تشکلهای صنفی و بخش خصوصی  هستیم  تا ضمن مد نظر قراردادن موضوع لجستیکی ، پروژه‌های مهمی را وارد طرح نهضت ملی مسکن کنیم.

۴۱ درصد از مصرف انرژی کشور مختص بخش مسکن است

در ادامه این رویداد فاطمه سادات حمیدیان، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: طی سالهای گذشته متوسط تولید مسکن در کشور حدود 500 هزار واحد مسکونی بوده است و با در نظر گرفتن رویکرد دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن،باید از این شرایط برای ارتقاء و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ساختمان بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه از میان هفت هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان تنها ۷۹ شرکت تاییدیه‌های مورد نظر مرکز تحقیقات مسکن وشهرسازی را دارا هستند، گفت:‌ در همین حال از تعداد شرکت‌های فعال دانش‌بنیان در حوزه مسکن تنها ۲۴ شرکت و نزدیک به ۳۰ درصد مرتبط با مصالح و مواد ساختمانی درحال فعالیت هستند.

حمیدیان افزود: این امر بیانگر آن است که حدود یک درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعتی‌سازی وارد شده اند وبنابراین ضرورت توسعه و ارتقاء این شرکت‌ها و به تبع ارتقاء فناوری‌های موجود و نوآورانه ضروری است.

وی همچنین از تدوین آئین‌نامه‌ای با موضوع حمایت از فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در مرکز تحقیقات خبر داد و گفت: در این آئین‌نامه به مواردی نظیر تامین فضا، تبادل داده و اطلاعات، استقلال مراکز نوآوری، راه اندازی صندوق حمایت از پژوهش و نوآوری و لزوم حداکثر همکاری با بخش‌ها و شرکت‌ها نوآور و دانش‌بنیان پرداخته شده است.

لزوم راه اندازی دبیرخانه صنعتی سازی

در همین حال مدیر عامل سازمان سازمان ملی زمین و مسکن ضمن برشمردن مزایای صنعتی سازی گفت:کاهش هزینه و سوخت، جلوگیری از هدر رفت مصالح و افزایش سرعت و کیفیت ساخت از جمله مزیت‌های صنعتی‌سازی است و صنعتی سازی تنها راهکار عقب ماندگی های حوزه مسکن است.

علیرضا فخاری با بیان اینکه سابقه صنعتی‌سازی در کشور به پیش از انقلاب باز می‌گردد اذعان داشت: در آن زمان کارخانه‌های خانه‌سازی در کشور ایجاد شد و نیروهای مسلح به واردات تجهیزات مربوطه اقدام کردند اما به نقطه اوج صنعتی‌سازی نرسیدیم و بنابراین حرکت به سمت صنعتی‌سازی با رویکرد جدید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با انتقاد از اینکه مزایای صنعتی سازی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نشده است افزود: هنوز صنعتی‌سازی به عنوان یک امر ضروری قبول نشده  و مردم نمی‌دانند صنعتی‌سازی با امنیت در سازه و کاهش هزینه‌های نگهداری، تا چه اندازه می‌تواند به تحقق مسکن امن و ارزان کمک کند.

فخاری با اشاره به لزوم تعریف جایگاهی برای رجوع و تبادل نظر در حوزه صنعتی سازی در قالب دبیرخانه تاکید کرد: انتظار می‌رود وزارت راه شهرسازی و معاونت ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات دبیرخانه‌ای فعال تشکیل دهند و جایگاهی برای رجوع و پاسخگویی همه صاحبنظران در حوزه صنعتی‌سازی باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بر شمردن برخی از پروژه های موفق صنعتی سازی در کشور گفت: چنین پروژه‌هایی نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از دانش و توان صنعتی‌سازی به نقطه مطلوبی رسید که البته لازمه تحقق این امر، تعامل چند سویه و پشتیبانی‌های لازم از سوی دولت و بخش خصوصی است.

ساخت 200 هزار واحد اجاره ای کوچک متراژ

در ادامه این رویداد ،مدیرعامل مسکن نیز از امضای تفاهم نامه سه جانبه این بانک، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره ای کوچک متراژ ،با تأمین مالی ۲۰۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۱۰ ساله.در جنوب پایتخت خبر داد.

محمود شایان گفت: مطابق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند اما به غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند. در دولت قبل، سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت که نتیجه آن در وضعیت کنونی بازار مسکن مشخص است.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه با فناوری های نوین می توان زمان دوره ساخت مسکن را به شش ماه کاهش داد افزود: در شرایط فعلی به دلیل پایین بودن هزینه پول، سازندگان تمایلی به کوتاه کردن دوره مشارکت ندارند در حالی که با صنعتی سازی می‌توان دوره ساخت را کاهش داد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا