دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

کمیسیون ماده پنج،طرح نهضت ملی مسکن را از دستور کار نوبتی خارج کند

رامین گوران ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با  خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهارداشت: هر چند که وزارت راه و شهرسازی بر واگذاری اراضی طرح نهضت ملی مسکن تاکید دارد اما در عمل اتفاقی نیفتاده است چرا که این زمین ها دچار معارض هستند و فاقد مصوبه کمیسیون ماده پنج است

گوران با بیان اینکه امکان واگذاری زمین خام به سازندگان برای ساخت وساز در طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد خاطر نشان ساخت:  اساسا واگذاری زمین به سازندگان امری زمانبر است و باید زمان زیادی صرف شود تا مصوبه کمیسیون ماده 5 را دریافت کنند .

وی افزود: بنابراین برای صرفه جویی در زمان و تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن،لازم است که اراضی طرح نهضت ملی مسکن ،خارج از دستور کار نوبتی کمیسیون ماده 5 بررسی شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران با انتقاد از عدم همکاری دستگاه های دولتی در واگذاری اراضی به وزارت راه برای اجرای نهضت ملی مسکن گفت: امکان اجرای طرح نهضت ملی مسکن از طریق روشهای مختلفی نظیر،مشارکتی،خودمالکی و حمایتی وجود دارد و رونق این طرح سبب ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن می شود.

وی گفت: در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که تولید مسکن قفل شده است و اگر در بخش عرضه مسکن ،سیاست گذاری های درستی اعمال نشود ،بازار مسکن کماکان دچار بحران خواهد بود.

این فعال حوزه ساخت وساز درباره اینکه اخیرا معاون مسکن و ساختمان وزارت راه اعلام کرده است که به دلیل شرایط خاص بازار مسکن مداخله دولت در این بازار ضروری بوده است تاکید کرد: بودجه بخش مسکن مربوط به مردم و بخش خصوصی است و اگر مداخله دولت در بازار مسکن منطقی باشد قطعا با پیامدهای مثبتی همراه خواهد بود.

وی اذعان داشت: نحوه مداخله دولت در بازار مسکن باید به گونه ای باشد که امور اجرایی را به عهده نگیرد بلکه در زمینه سیاست گذاری های کلان ورود کند، در غیر این صورت دخالت های غیرمنطقی دولت می تواند برای بازار مسکن مشکل آفرین باشد.

وی نتیجه ورود دولت به بخش اجرای مسکن را ساخت مسکن در قالب تعاونی سازی که روشی شکست خورده است تعبیر کرد و توضیح داد : اگر دولت در فاز اجرایی دخالت کند ،ساخت وساز به روش تعاونی صورت می گیرد که با مشکلات خاص خود همراه است .

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ایران افزود: دولت باید اجازه دهد که شرکتهای صاحب نام ،حرفه ای و متخصص در امر تولید مسکن ورود پیدا کنند و با ایجاد زیرساخت های لازم و زمینه سازی ،عرصه را برای فعالیت این شرکتها به نفع بازار مسکن فراهم کند.

گوران همچنین در واکنش به این موضوع که اخیرا یکی از مسوولان وزارت تعاون اعلام کرده است که بخشی از طرح نهضت ملی مسکن در قالب تعاونی سازی اجرایی می شود گفت: نباید تعاونی ها را درگیر فاز اجرایی مسکن کرد چرا که تجربه نشان داده است که این شیوه از ساخت پاسخگوی نیاز بخش مسکن نخواهد بود و ساخت وساز با این شیوه با مشکلاتی همراه خواهد بود که در نهایت به ضرر بازار مسکن است.

وی اضافه کرد: در واقع میزان مداخله تعاونی ها در حوزه مسکن باید به گونه ای باشد که صرفا منابع مالی را جمع آوری و متقاضیان را سازماندهی کنند و در حیطه ساخت وارد عمل نشوند و امر اجرا را به شرکتهای متخصصص مسکن واگذار کنند.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: بی شک هرچقدر سازنده های حرفه ای وارد گود ساخت مسکن شوند ،نتایج بهتری برای تقویت تولید مسکن به دنبال خواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا