رقابت زشتترین سازههای معماری در چین
به گزارش ساختمان آنلاین: تارنمای چینی آرچی archcy.com در ۱۱ سال گذشته هر ساله افراد را دعوت میکند تا در رایگیری برای انتخاب زشتترین ساختمانهای این کشور شرکت کنند. رقابت برای راهیابی به فهرست ۱۰ مورد از زشتترین سازههای معماری چین، امسال با ۸۷ طراحی عجیب و غریب از جمله یک کلیسای ویولن شکل و هتلی با طرح یک عروسک روسی غول پیکر کار خود را آغاز کرد.
کشور چین سالها محلی برای پیادهسازی معماریهای بلندپروازانه داخلی و خارجی بوده است که البته همیشه از آنها استقبال نشده است. به عنوان نمونه کاربران شبکههای اجتماعی در چین به ساختمان تلویزیون مرکزی چین که توسط رم کولهاس (Rem Koolhaas) معمار هلندی طراحی شده است؛ لقب شلوار بزرگ (big pants) دادهاند چون شبیه یک جفت پاست. همچنین در یک پارک سازهای وجود دارد که نیمی از آن به شکل معبد بهشت چین است و نیم دیگر شبیه ساختمان کنگره آمریکا!
ساختمان تلویزیون مرکزی چین، پکن
از نامزدهای این دوره از رقابت زشتترین سازههای معماری چین، میتوان به یک یک پل شیشهای در استان سیچوآن اشاره کرد که دو کوه را به هم وصل میکند و با دو مجسمه بزرگ لباس محلی به تن، عابران را میترساند. یکی دیگر طرحهای نامزد شده نیز یک دروازه غولپیکر در پارک یوننان بوده که از روی طاق نصرت پاریس کپی برداری شده است.
یک ساختمان هرم شکل در شهر کونشان چین
وبسایت آرچی در برگزاری این رقابت با برخی از منتقدان و شرکتهای برتر حوزه معماری همکاری میکند. به گفته برگزارکنندگان رقابت مذکور، هدف از رایگیریها ترغیب افراد به تفکر درباره زشتی و زیبایی معماری و ارتقای حس مسئولیت اجتماعی در بین معماران است.
تصویر هوایی از ادارهای تخممرغی شکل در شهر لیوژوی چین
هتل تیانزی در شهر لانگ فانگ چین
رقابت امسال در شرایطی برگزار میشود که دولت مرکزی چین مداخلات در حوزه معماری را افزایش داده است. کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین ماه آوریل امسال (فروردین- اردیبهشت ۱۴۰۰) ساخت ساختمانهای زشت را ممنوع کرد. این نهاد اقتصادی از دولتهای محلی خواست اطمینان حاصل کنند همه ساختمانها مناسب، اقتصادی، سازگار با محیط زیست و چشمنواز باشند اما مشخص نکرد منظور از معماری زشت چیست.
به گزارش روزنامه گلوبال تایمز، وزارت مسکن و توسعه شهری-روستایی چین سال گذشته با مشارکت کمیسیون توسعه و اصلاح ملی سندی منتشر کرد که در آن درباره مدیریت معماری در شهرهای چین نوشته بود. در این سند نتیجهگیری شده بود که ساخت ساختمانهای بزرگ که سبک عجیب و غریبی دارند، هدر دادن منابع است.