راه و شهرسازیمجله خبری

مذاکرات با چینی‌ها برای خانه‌سازی در تهران ادامه دارد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: مذاکرات ما با شرکت های چینی همچنان ادامه دارد و موضوعی که بر آن تاکید داریم بحث تامین منابع طرح مورد نظر است که بایستی منابعی که قرار بود از طریق فاینانس تامین کند را عملیاتی کند و به همین دلیل تاکنون نتوانسته ایم به قرارداد مشخصی با شرکت های چینی دست پیدا کنیم.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اخبار ساختمان، در سال های اخیر و همزمان با روی کار آمده طرح نهضت ملی مسکن که قرار بود چهار میلیون مسکن در کشور ساخته شود بحث حضور شرکت های خارجی در این طرح نیز مطرح شد و طی مذاکراتی که با شرکت های چینی و بلژیکی شده بود دو طرف به تفاهماتی نیز دست پیدا کرده بودند.

اواخر بهمن ماه سال گذشته (1402) نیز لطف الله فروزنده معاون مالی اداری شهر تهران اعلام کرده بود: «چینی ها را آوردیم در تهران خانه بسازند، چون خودمان تکنولوژی صنعتی سازی مسکن را نداریم».

بر این اساس و بنا به گفته های معاون مالی اداری شهر تهران قرار بود چینی ها 200 هزار واحد مسکونی را با روش های جدید ظرف مدت یک تا 2 ساله در پایتخت بسازند که قرار بود بخش اعظمی از این این خانه ها در مناطق جنوبی شهر ساخته شود و برای این کار نیز بخشی از زمین ها از سوی شهرداری تهران تامین شود.

حال اما با گذشت بیش از یک سال از بیان این مطالب هنوز خبری از حضور شرکت های خارجی برای ساخت 200 هزار واحد مسکونی در شهر تهران نشده است و در حال حاضر نیز این طرح توسط شرکت های خصوصی داخلی و با همکاری شهرداری تهران در حال پیگیری است.

سیدمهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا تفاهمات انجام شده با شرکت های چینی تبدیل به قرارداد شده است یا خیر؟ گفت: شرط ما برای حضور شرکت های چینی در ایران بوده است که در وهله اول تکنولوژی مورداستفاده آنها در ایران وجود نداشته باشد و تکنولوژی های نوین با این رویکرد که زمان ساخت مسکن با کیفیت را کم کند را وارد ایران کند و موضوع دیگر نیز بحث تامین مالی پروژه ها بود که این بود که می بایست توسط شرکت های چینی انجام می شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: مذاکرات ما با شرکت های چینی همچنان ادامه دارد و موضوعی که در حال حاضر بر آن تاکید داریم بحث تامین منابع طرح مورد نظر است که بایستی منابعی که قرار بود از طریق فاینانس تامین کند را عملیاتی کند و به همین دلیل تاکنون نتوانسته ایم به قرارداد مشخصی با شرکت های چینی دست پیدا کنیم.

وی همچنین گفت: باید تاکید کنیم که در مذاکراتی که با شرکت های چینی در حال انجام است علاوه بر استفاده از تکنولوژی های نوین و تامین منابع مالی که موضوع بحث بوده است همواره تاکید داشته ایم که تمام نیروی انسانی این طرح ها نیز بایستی ایرانی باشند.

هدایت در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره ای با کشورهای دیگر نیز برای حضور در این طرح انجام شده است؟ نیز توضیح داد: در حال حاضر ما با هر کشوری که بتواند تکنولوژی جدید وارد کند و تامین مالی پروژه ها را بر عهده بگیرد، قطعا ما نیز استقبال خواهیم کرد و از ظرفیت های آنها برای پیشبرد این طرح استفاده خواهیم کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا