بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

هشدار درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن بر روی حریم گسلی

دکتر مهدی زارع ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار  ساختمان آنلاین اظهار داشت: اساسا طرح هایی که عناوینی نظیر جهادی،انقلابی ،نهضت و.. را یدک می کشند، نشان دهنده اراده دولت برای رسیدگی به یک مشکل در حداقل زمان ممکن دارد.

وی  گفت: با این نگاه ،طرح نهضت ملی مسکن نیز شامل این مورد می شود و فارغ از امکان پذیر بودن تولید چهار میلیون واحد مسکونی طی چهارسال،اما در هرصورت،دولت مصمم است حجم زیادی مسکن در یک بازه زمانی کوتاه تولید کند.

این استاد دانشگاه هشدار داد: این امر می تواند سبب نادیده گرفتن برخی از اصول مهم وضوابط شهرسازی شود.

وی گفت: بررسی مقاومت ساختمانهایی که در زلزله های اخیر دراستانهای ایلام،کرمانشاه و..رخ داد نشان داد،که ساختمانهای مسکن مهر علی رغم نوساز بودن، در برابر زلزله تاب آوری نداشتند و این امر سبب شد که تلفات جانی این زلزله ها افزایش یابد.

زارع خاطرنشان ساخت: این در حالی است که اگر ضوابط شهرسازی ومقررات ملی ساختمان در احداث این واحدها رعایت می شد، تاب آوری ساختمانها،سبب حفظ جان بسیاری از شهروندان در این زلزله ها می شد.

وی تاکید کرد: با توجه به این تجارب،و همچنین زلزله خیز بودن کشورمان،انتظارمی رود که دولت در ساخت واحد های نهضت ملی مسکن،حتما ملاحظات شهرسازی را رعایت کند.

زارع افزود: باتوجه به افزایش هزینه های ساخت،انتظار نداریم که واحدهای مسکونی این طرح گران قیمت و تمامی ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان به صورت صد درصدی درباره آنها لحاظ شود،اما انتظارمی رود که لااقل ضوابطی که منجر به افزایش ضریب تاب آوری ساختمانها در برابر زلزله می شود اجرایی شود..

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع ضرورت احیای بافتهای فرسوده اشاره کرد و گفت: نوسازی بافتهای فرسوده امری فرابخشی است و چنانچه مشوقها و انگیزه های اقتصادی برای احیای این واحدها تعریف شود،قطعا شاهد شتاب دربهسازی و نوسازی این بافتها خواهیم بود.

زارع درباره برنامه مشترک دولت و شهرداری برای اجرای بخشی از سیاستهای دولت در حوزه مسکن در بافتهای فرسوده گفت: اگر ضوابط شهرسازی به درستی اجرایی نشود،شاهد احداث ساختمانهای نوساز اما فرسوده خواهیم بود،بنابراین ما ملزم هستیم به منظور کاهش خسارات جانی ناشی از حوادث طبیعی نظیر زلزله ،واحدهای ایمن دربرابر زلزله بسازیم.

وی خاطرنشان ساخت: از سال 95،مصوباتی برای ممانعت از احداث ساختمان های مهم و استراتژیک بر روی حریم گسل تصویب شده است که تا حدودی راهگشا بوده است،این در حالی است که همزمان با این تصمیم،از ممنوعیت ساخت وساز برروی مناطقی که خاک نرم دارند غفلت ورزیده شده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا