بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

سوءاستفاده لوازم یدکی فروشان از اضطرار مردم  

ثمن رحیمی راد/ به گزارش ساختمان آنلاین:  با کاهش قیمت ارز و در پی آن پایین آمدن نرخ انواع خودروهای داخلی و خارجی دور از انتظار نیست که دیگر اقلام وارداتی صنعت خودرو از جمله قطعات یدکی نیز موجی از کاهش قیمت را تجربه کنند تا در پی آن حمل و نقل عمومی نیز ارزان‌تر شود. با این حال این اتفاق در بازار لوازم یدکی که اجناس آن یا وارداتی هستند و یا مواد اولیه ساخت آنها وارد می‌شود، رخ نداده و قیمت‌ها کماکان بالا مانده است. بررسی های خبرنگار حاکی از ان است که مقاومت این صنف برای کاهش قیمت به دلیل اجباری است که در خرید این لوازم برای مردم وجود دارد و در نتیجه این اضطرار، بالا بودن قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی برخلاف بازار خودروهای خارجی رکود بازار را رقم نمی‌زند.

سیدمهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در این باره به ساختمان‌آنلاین  گفت: بین قیمت خودرو و قطعات آن ارتباطی وجود ندارد، بلکه ارزش قطعات خودرو چه وارداتی باشد و چه تولید داخل تابع نرخ ارز است و با افزایش نرخ ارز به طور طبیعی نرخ قطعات هم افزایش پیدا می‌کند چون مواد اولیه موردنیاز صنایع سازنده قطعات وارداتی است، پس با  افزایش قیمت ارز گران شدن قطعات اجتناب‌ناپذیر است.

او در پاسخ به این سوال که چرا قیمت قطعات با افزایش قیمت ارز بالا رفت، اما با کاهش قیمت ارز پایین نیامد، اظهار کرد: نرخ ارز امروز در نوسان است و ثبات ندارد، زمانی می‌توان قیمت‌ قطعات را پایین آورد که نرخ ارز دست‌کم به مدت شش ماه پایین بماند و اگر هم قیمت ارز پایین نیاید و همین قیمت کنونی ادامه داشته باشد، قیمت قطعات هم از رقم کنونی بیشتر نمی‌شود.

کاظمی در پاسخ به اینکه بهای خودروهای داخلی و خارجی در همین کاهش ناپایدار ارز در مواردی حتی تا 25درصد افت کرد، چرا این اتفاق در بازار قطعات نیفتاد؟ تصریح کرد: به این دلیل که بازار خودرو در شرایط افزایش افسارگسیخته قیمت ارز، با مازاد عرضه رو‌به‌رو شده بود و خریداری برای خودروهایی که تا این اندازه گران شده بودند، وجود نداشت.

وی افزود: حتی پس از پایین آمدن نرخ ارز هم رکود بازار خودروهای خارجی از بین نرفته و این بازار هنوز از مازاد عرضه رنج می‌برد، در حالی که بازار قطعات و لوازم یدکی در رکود نیست و مردم مجبورند در هر شرایطی قطعه موردنیاز خودرو را تامین کنند، بنابراین تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای کاهش قیمت ندارند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا