بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

چگونه محل کار خود را به مکانی شادتر تبدیل کنیم؟

حتما برای شما نیز پیش آمده است که برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت بد کاری گیر کرده‌اید و با گذشت هفته‌ها بازدهی کارتان کاهش یافته است. اگر بخواهیم منصف باشیم، همیشه نمی‌توانیم همکاران یا مشتریان خود را برای اینگونه روزها سرزنش کنیم. بعضی اوقات صندلی نامناسبی که استفاده می‌کنید یا روشنایی بالای صفحه نمایش رایانه‌تان از عوامل ایجادکننده این حس بد است. جدای از این واقعیت که انسان‌ها امروزه 70 تا 80 درصد از زمان خود را در خانه می‌گذارند، هر فرد تقریبا 9 ساعت از شبانه‌روز را نیز در محل کار خود سپری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که کیفیت محل کار، تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری بر سلامتی، بازدهی و موفقیت شغلی شما می‌گذارد. اگرچه تحقیقات انجام شده در این زمینه هنوز کم است، اما در این مقاله قصد داریم عوامل اثبات شده‌ای را که باعث آسایش و راحتی هرچه بیشتر شما در محل کارتان می‌شود، معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

آسایش و راحتی محل کار

 

آسایش حرارتی

آسایش و راحتی محل کار یکی از مهم‌ترین پارامترهایی است که به راحتی می‌توان آن را در یک محیط کاری تعریف کرد. بدن انسان همواره سعی می‌کند که متوسط دمای داخلی بدن  را در حدود 37 درجه سانتیگراد ثابت نگه دارد. آسودگی حرارتی بر عوامل مختلفی نظیر خصوصیات فردی، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، تغییرات فصلی، جنس، نژاد و سن استوار است و بر همین اساس می‌توان گفت که این موضوع به طور کلی تحت تاثیر 6 عامل قرار دارد. چهار مورد از این عوامل که در ارتباط با محیط هستند شامل این موارد می‌شوند: دمای هوا، میانگین دمای تابشی، رطوبت نسبی هوا و سرعت (جریان) هوا.

دو مورد دیگر وابسته به عوامل شخصی و فردی هستند که عبارتند از: میزان متابولیسم بدن فرد و نوع و مقدار لباس‌های فرد به عنوان عایق گرما.

 

آسایش و راحتی محل کار

 

آسودگی صوتی

آسودگی صوتی به معنی توانایی محافظت کارکنان در برابر سر و صدای محیط داخلی و خارجی ( سر و صدای تجهیزات اداری، نویز از محیط اطراف، صداهای موجود در هوا و… )  و ایجاد یک محیط آکوستیکی برای کار است. به عنوان مثال، طبیعی است که در یک کارخانه تولید فولاد انتظار یک محیط پر سر و صدا را داشته باشیم، اما در یک آژانس تبلیغاتی اینگونه نخواهد بود و کارکنان نیاز دارند که در محیطی آرام به فعالیت بپردازند. موضوعاتی نظیر آسودگی صوتی و حفظ حریم شخصی با چیدمان صحیح، تاثیر زیادی در کارایی کارکنان خواهد داشت. به طور معمول، سه راهکار برای جلوگیری از سر و صدا در محیط کار وجود دارد:

  1. جذب صدا با استفاده از کاشی‌های سقفی
  2. جلوگیری از ایجاد سر و صدا با استفاده از پانل‌های مخصوص و چیدمان صحیح فضای کاری
  3. پوشش صدا با استفاده از تکنولوژی‌های روز و ابزارهای الکترونیکی

با این حال، زمانی که محیط کاری شما طویل و باریک است، معمولا سر و صدای بیشتری در محیط می‌پیچد.

فرش‌ها به شما در جذب نویزها کمک می‌کند اما باید بدانید سیستم گرمایش از کف به فرش آسیب می‌رساند. به طور کلی، هرچه ماده‌ای سخت‌تر باشد، میزان جذب صدای آن کمتر خواهد بود.

 

آسایش و راحتی محل کار

 

آسودگی بصری

اگر بخواهیم به طور خلاصه بیان کنیم، منظور از آسودگی بصری شرایط روشنایی و منظره‌های موجود در یک محیط کاری است. طراحی و معماری مناسب فضاها، تاثیر مستقیمی بر روشنایی محیط کار و آسایش و راحتی محل کار دارد و بالطبع بر بازدهی کار کارکنان و رفاه آن‌ها نیز تاثیر خواهد داشت.

مطالعات نشان داده است که محیط‌های کاری باز یا متراکم در مقابل محیطی با مواد بازتابنده، فتومتری سطوح، پنجره‌های هندسی و… تاثیرات منفی بیشتری بر کارکنان می‌گذارند.

 

آسایش و راحتی محل کار

کیفیت هوای داخلی

دو استراتژی کلی در طراحی یک ساختمان برای بالا بردن کیفیت هوای داخلی آن وجود دارد. مورد اول افزایش و بهبود تهویه هوا است که به نوبه خود میزان آلاینده‌های هوا را کاهش می‌دهد. مورد دوم کاهش و از بین بردن منبع آلودگی هوا در داخل و اطراف ساختمان است. مطالعات اخیر نشان داده است که افزایش گردش هوا در فضای باز در محیط‌های غیر صنعتی کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد و غلظت آلاینده‌های هوا را کاهش می‌دهد. میزان تامین هوا از فضای باز باید متناسب با آلاینده‌های داخل ساختمان باشد. با این حال، میزان آلاینده‌های داخل هر ساختمان با توجه به تعداد کارکنان و… متفاوت خواهد بود.

تحقیقات نشان داده است که بیماری‌ها و ناراحتی‌ها در محیط کارهای دارای تهویه مکانیکی 30 تا 200 درصد بیشتر است. استفاده از تهویه طبیعی موجب صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی سیستم‌های تهویه‌ای می‌شود. با این وجود، در شهرهایی که آلودگی هوا در فضای باز زیاد است، تهویه طبیعی می‌تواند مضر باشد.

 

سندرم بیماری ساختمان (Sick Building Syndrome)

SBS یا همان سندروم بیماری ساختمان، مجموعه‌ای از مشکلات و معضلات بهداشتی ناشی از طراحی نامناسب و در نتیجه کاهش کیفیت محیط داخلی است. بسته شدن راه‌های خروجی طبیعی، استفاده از مصالح ساختمانی تایید نشده، قارچ‌ها، گرد و غبار، آلرژن‌ها، تجهیزات اداری و… همه از عواملی هستند که در ایجاد سندرم بیماری ساختمان نقش دارند. کارکنان مبتلا به این سندرم، معمولا نشانه‌های بالینی زیر را بروز می‌دهند:

  • سوزش چشم، بینی و گلو
  • سردرد
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • حساسیت به نور
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • علائم دیگری مشابه آنفولانزا

طراحی صحیح ساختمان، استفاده از مصالح استاندارد و به کارگیری تهویه و عایق‌های حرارتی و صوتی مناسب، می‌تواند مانع از بروز این سندرم در بین ساکنان شده و کیفیت کار و آسایش و راحتی محل کار را در محیط‌های اداری به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

 

آسایش و راحتی محل کار

 

منبع: www.archdaily.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا