مجله خبریبورس و بازار

پاییز بازار مسکن/ تعمیق رکود با کاهش مداوم قدرت خرید

تنها دو هفته از آغاز مهرماه می‌گذرد اما بازار مسکن مدت‌هاست، روزهای پاییزی خود را سپری می‌کند و معاملات در این بازار به صفر رسیده است. این در حالی است که قیمت مسکن نسبت به آغاز سال کاهش داشته اما به دلیل کاهش همزمان قدرت خرید مردم، معاملات همچنان رکودی است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، بازار مسکن از ابتدای امسال، الگوی دلار را دنبال کرده است؛ به نحوی که در ابتدا با کاهش و سپس با ثبات قیمتی روبرو شده است. این روند اما برای بازار مسکن که لازم است گردش سرمایه را تجربه کند، رکود معاملات را در پی داشته است.

بررسی میدانی معاملات سطح شهر تهران حاکی از کاهش چشمگیر خرید و فروش مسکن است حتی در برخی مقاطع زمانی و مناطق مختلف شهر تهران، خرید و فروش مسکن صفر شده و متقاضیان مصرفی و سرمایه‌گذاری از این بازار فراری شده‌اند.

فرار متقاضیان سرمایه‌ای از این بازار در نتیجه نبود چشم‌انداز رونق و توسعه رخ داده است اما عقب‌نشینی متقاضیان مصرفی از عامل دیگری به نام کاهش قدرت خرید ناشی شده است. طی ماه‌های گذشته تورم توانسته است خود را در سطوح بالایی حفظ کند و تورم اجاره و مسکن نیز بر اساس داده‌ها مرکز آمار همواره مثبت و افزایشی بوده است. به این ترتیب در حالی که قیمت مسکن کاهش یافته و سپس به ثبات رسیده است اما به دلیل تورم بالا، خرید خانه برای مردم همچنان یک آروزی دوردست است!
حجت‌اله میرزایی، کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است «کاهش قدرت خرید»، در کنار رکود تحمیلی به بازار مسکن و ثبات قیمتی که در نتیجه کاهش قیمت دلار ایجاد شده، اصلی‌ترین چالش این روزهای بازار مسکن است.

او البته تاکید کرده است که این کاهش قیمت، از مشاهده سطوح پیشنهادی قیمت در بازار معاملات مسکن شهر تهران و سایر شهرها رصد می‌شود و مبنای رسمی ندارد و تا زمانی که آمارهای رسمی در خصوص تحولات قیمت مسکن از سوی مراجع آماری مانند بانک مرکزی و مرکز آمار ایران منتشر نشود نمی‌توان در خصوص میزان دقیق آن اظهار نظر کرد.
مطالعه بیشتر: چه کسی نقشه خروج فولاد و سیمان از بورس کالا را کشید؟ / ایجاد بازار سیاه؛ به نام مردم به کام دلالان!

میرزایی در این باره گفت: از سوی دیگر با توجه به بالا بودن ارزش جایگزینی در بازار مسکن، می‌توان برخی از تحولات را مقطعی و کوتاه‌مدت دانست. تحت‌تاثیر برخی عوامل بیرونی مانند نوسان نرخ ارز، برای مدتی قیمت مسکن دستخوش تحولات یا افت و خیزهایی می‌شود اما در نهایت، بالابودن ارزش جایگزینی در این بازار، روند بلندمدت را تعیین می‌کند.
بالابودن ارزش جایگزینی و خروج تقاضای مصرفی از بازار

میرزایی خاطرنشان کرد: از یک زاویه دیگر، میزان رشد قیمت مسکن به قدری در سال‌های اخیر بالا و قابل ‌توجه بوده است که کاهش‌های مقطعی و کوتاه‌مدت نمی‌تواند اثری در بهبود موثر قدرت خرید خانوارها برای بازگشت توانایی حضور در بازار معاملات املاک داشته باشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ادامه داد: به همین دلیل بعضا دیده می‌شود اگر در مقاطعی تحت‌تاثیر برخی متغیرهای بیرونی، قیمت‌ها تا حدی کاهش می‌یابد اما به دلیل بالا بودن ارزش جایگزینی، بار دیگر سیر صعودی خود را طی خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا