مجله خبریبورس و بازارمجلس و ارگان ها

بانک‌های کم‌کار در نهضت ملی مسکن جریمه شدند

سازمان امور مالیاتی، بانک‌هایی که در دو سال گذشته از پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن شانه خالی کردند را معادل ۲۰ درصد تعهد انجام نشده جریمه کرده که با اعتراض برخی بانک‌ها مواجه شده و هم‌اکنون پرونده‌های تجدیدنظر در شورای حل اختلاف است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند که پس از تذکرات ماه‌های اخیر رییس‌جمهور درباره لزوم همکاری بانک‌ها با طرح نهضت ملی مسکن، پرداخت وام ساخت این واحدها افزایش یافته است. با این حال نظام بانکی می‌بایست در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن یعنی شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اختصاص می‌داد.

در سال دوم که از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ را شامل می‌شود نیز باید ۴۸۵ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن پرداخت می‌کرد اما بنا به گفته‌ نمایندگان مجلس، در مجموع سال اول و هشت ماهه سال دوم فقط به ۱۸ درصد این تعهد عمل شده است.

رییس‌جمهور در نهمین جلسه شورای عالی مسکن، بانک مرکزی را مکلف به پیگیری فرآیند پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن توسط بانک‌ها کرد. به دنبال این دستور، ابوالفضل نوروزی ـ  سرپرست  دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت که پس  از تذکر رییس‌جمهور، عملکرد بانک‌ها در پرداخت وام نهضت ملی مسکن نسبت به گذشته بهتر شده است.

بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید و تامین مسکن، بانک‌ها باید سالیانه ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. اجرای این قانون به ۲۷ بانک و موسسه بانکی سپرده شده است. طبق قانون مذکور اگر بانک‌ها به تعهدات خود در قبال حوزه مسکن عمل نکنند باید ۲۰ درصد تعهد انجام نشده خود را به عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. در این خصوص پرونده‌هایی علیه برخی بانک‌ها تشکیل شده است.

بانک‌ها نیز نسبت به برگه‌های تشخیص مالیاتی صادر شده در پرونده‌های مربوط به عدم پرداخت تسهیلات به بخش مسکن اعتراض کرده‌اند که پرونده‌ها هم‌اکنون در هیات‌های حل اختلاف در حال بررسی است.

شهریور امسال دومین سال اجرای طرح نهضت ملی مسکن به اتمام می‌رسد و این در حالی است که از ۸۴۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات سال اول و دوم اجرای این طرح، سیستم بانکی فقط قرارداد تسهیلات ۸۵ هزار میلیارد تومان را منعقد کرده است.

گذشته از وام ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، بانک‌ها با دیگر مصوبات همچون وام ودیعه مسکن، وام ازدواج، خوداشتغالی و غیره همراهی چندانی صورت نمی‌دهند. این در حالی است که بنا به گفته‌ی محمد سبزی ـ نماینده‌ی مجلس، بانک‌ها بیش از دو برابر تعهدات خود در طرح نهضت ملی مسکن به اشخاص مرتبط با خود وام داده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا