راه و شهرسازیمجله خبری

ضعف ابزارهای نظارتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی را امکانپذیر نمی‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین:  از سال 94 تاکنون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دستور کار قرار گرفت اما به دلیل اینکه راه‌اندازی سامانه جامع املاک و مستغلات که باید اطلاعات واحدهای مسکونی کشور در آن ثبت می‌شد، به‌کندی پیش رفت و پس از گذشت 5 سال، اجرای این قانون به سرانجام نرسید اما چندی پیش اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه‌های خالی در مجلس به تصویب رسید

مالکان واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یک‌صد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در هرسال مالیاتی اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه به‌عنوان خانه خالی شناسایی شود، به ازای هرماه بیش از این زمان، بدون لحاظ معافیت‌های این قانون، به‌صورت ماهانه مشمول مالیاتی برمبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شوند . درواقع سؤال اینجاست که با توجه به اینکه مشاورین املاک به بهانه‌های مختلف از ثبت معاملات مسکن خودداری می‌کنند از سویی دیگر سامانه‌ای جامع برای ثبت اطلاعات خانه‌های خالی نیز وجود ندارد اخذ مالیات از خانه‌های خالی توسط دولت چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟ موضوعی که به نظر می‌رسد به‌واسطه ضعف دولت در استفاده از ابزارهای نظارتی و همچنین راه‌های فرار مالیاتی که معمولاً با همکاری مشاوران املاک فراهم می‌شود احتمالاً اصلاحیه قانون نیز با تأخیر چندین ساله و عدم اجرا مواجه خواهد شد.

در این خصوص جواد خوانساری دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی به ساختمان آنلاین، گفت: اعمال این قانون موجب ایجاد فشار بیشتر بر قشر متوسط جامعه می‌شود اما بر افرادی که حدود 200 واحد مسکونی دارند و حتی برخی از آن‌ها را به نام افراد دیگر ثبت می‌کنند فشاری وارد نمی‌شود.

خوانساری با اشاره به اینکه در سطح تهران خانه‌های خالی زیادی وجود دارد و حتی ساخت برخی از خانه‌ها در مراحل پایانی متوقف‌شده است، ادامه داد: ساخت برخی از خانه‌ها در مراحل پایانی متوقف می‌شود که پایان کار دریافت نشود و مالیاتی نیز پرداخت نکنند.

وی ادامه داد: کسانی که یک آپارتمان دارند و اجاره آن صرف هزینه زندگی روزمره آن‌ها می‌شود باید مالیات دهند اما افرادی که چندین خانه لوکس دارند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی، ادامه داد: اگر دولت درست و منطقی عمل کند و در مرحله تصویب قوانین همه افراد جامعه را با یک‌چشم ببیند قطعاً نتایج مطلوبی را از تصمیمات خود دریافت می‌کند زیرا ثروت و منابع کافی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: بی‌نظمی‌های موجود درزمینهٔ مدیریت درد اصلی کشور به‌حساب می‌آید .

خوانساری بابیان اینکه قوانین مصوب کشور به‌درستی اجرا نمی‌شوند، افزود: دولت باید مالیات را طوری تنظیم کند که دارندگان تا 3عدد خانه از پرداخت مالیات معاف شوند همچنین سطح زیربنای خانه‌ها نیز برای پرداخت مالیات در نظر گرفته شود. همچنین برای خالی بودن خانه‌های با متراژ بالا باید مالیات پرداخت شود.

دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی خاطرنشان کرد: برخی از مالکین خانه‌های خودزا تا زمان کسب سود نگه می‌دارند و مالیات آن را پرداخت نمی‌کنند همچنین قیمت فروش برخی املاک با آنچه در سند قید می‌شود نیز متفاوت است که وجود این بی‌نظمی‌ها موجب ایجاد ضعف مالی در کشور می‌شود وعده‌ای به‌صورت نابجا سود می‌برند.

خوانساری ادامه داد: در راستای مدیریت و ساماندهی بازار مسکن دولت باید از توانمندی‌های افراد کارآمد استفاده کند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا