بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

مجلس ناظر باشد کافیست، مشکلات بازار مسکن را همه می‌دانند

به گزارش ساختمان آنلاین: روز دوم ماه مهر سال جاری کلیات طرح جهش تولید و تامین مسکن تصویب شد. طرحی که بر مبنای آن دولت مسکن می‌سازد و در اختیار مردم قرار می‌دهد، چیزی شبیه به طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی با این تفاوت که این بار قرار است دولت ریل‌گذاری کند تا بخش خصوصی خانه بسازد. در همان جلسه محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس به عنوان طراح این طرح توضیح داد که از زمین‌های قرار گرفته در حریم شهرها می‌توان برای تولید مسکن استفاده کرد و در اختیار محرومان و متسضعفان قرار داد.

با این حال پس از انتشار خبر تصویب طرح، خبری از اجرای آن نشد و تنها در روز 20 آبان ماه بود بار دیگر کمال حسین‌پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر  از کمبود مسکن گفت و به طرح جهش تولید و تامین مسکن اشاره کرد، بنا بر گفته حسین‌پور در جلسه یادشده قرار است در چهار سال اول حدود ۴ میلیون مسکن ساخته و به بازار عرضه شود تا  با ساخت مسکن به مطالبات جوانانی که تازه ازدواج کردند و افراد کم‌بضاعت جامعه پاسخ داده شود.

او همچنین گفت که تسهیلات ارزان قیمت و تامین زمین و مصالح ساختمانی با قیمت مناسب از مواردی است که در این طرح موردنظر قرار گرفته شده و ابهامات موجود در تامین منابع مالی هم از بین رفته است.

گفته‌های این نمایندگان و آنچه بی‌تعارف می‌توان وعده و وعید نام داد، کلماتی متفاوت از آنچه پیش از این هم از سوی نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس به گوش می‌رسید نیست، در چنین بحبوحه‌ای این سوال به ذهن متبادر می‌شود که آیا مجلس نمی‌تواند عملکردی مثمرثمرتر از تکرار مکررات در تامین یکی از اساسی‌ترین نیازهای مردمی داشته باشد که اعضای آن را به نمایندگی از خود به خانه ملت فرستاده‌اند.

به گفته محمود فاطمی‌عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بهترین عملکرد مجلس در رفع مشکل مسکن می‌تواند بازخواست دولت در اجرای قوانینی باشد که قوه مقننه در راستای حل مشکلات تصویب کرده است. او در این باره به ساختمان‌آنلاین توضیح می‌دهد: پرداختن به مساله مسکن را نمی‌توان تکرار مکررات عنوان کرد چون مسکن از ضروریات زندگی مردم است، امروز کشور نیاز به 5میلیون واحد مسکونی دارد و این رقم هر ساله بیشتر می‌شود. در همین حال در ایران همانند همه کشورهای جهان دولت‌ وظیفه دارد مسکن مناسب برای مردم تامین کند.

وی می‌افزاید: مجلس نیز در جایگاه دستگاه‌ قانونگذار و ناظر بر اجرای قانون موظف است دولت را در انجام این وظیفه بازخواست کند که چرا قانونی که مدت‌هاست ابلاغ شده، عملی نشده است؛ شاید حتی ضعف در قانونی است که اگر تا امروز اصلاح و یا حذف شده بود، دیگر مشکلی وجود نداشت.

او در ادامه تصریح می‌کند: انتظاری که مردم از مجلس دارند نیز همین است که به طور جدی بر اجرای طرح جامع مسکن نظارت داشته باشد، طرحی که خود مجلس تصویب و به دولت ابلاغ کرده است. مسلم است که شرایط سخت کنونی بخش مسکن و افزایش قیمت‌ها می‌توانست با عملکرد بهتر دولت و نظارت به موقع مجلس پیش نیاید.

فاطمی‌عقدا همچنین خاطرنشان می‌کند: امروز دیگر وقت شعار دادن نیست، مجلس باید دولت را بازخواست کند که در چهارچوب قانون ابلاغ شده چه عملکردی داشته و تا عملکرد دولت درست نشود، اصلاحی در وضعیت مسکن ملت اتفاق نمی‌افتد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا