مجله خبری

نکاتی مهم در خصوص آزمون نظام مهندسی

نکاتی مهم در خصوص آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی سالی دو بار برگزار می شود . این آزمون در ۷ رشته اصلی مرتبط با ساختمان و شهرسازی برگزار می شود . رشته های اصلی آزمون عبارتند از: ۱- عمران ۲- معماری ۳- تاسیسات برقی ساختمان ۴- تاسیسات مکانیکی ساختمان ۵- نقشه برداری ۶- شهرسازی و ۷- ترافیک

کلیه کارشناسانی که دارای مدرک مهندسی در هر یک از ۷ رشته فوق هستند با گذشت سه سال از زمان فارغ التحصیلی مجاز به شرکت در این آزمون ها هستند . برای اینکه مطمئن شوید مدرک شما با رشته های فوق مرتبط است می توانید به واحد عضویت سازمان نظام مهندسی استان خود مراجعه نمایید .پس از آنکه مطمئن شدید رشته شما مورد قبول است و سه سال هم از زمان فارغ التحصیلی تان گذشته باید عضو سازمان شده و خود را برای آزمون دوره بعدی آماده کنید. (در این خصوص از ادمین کانال ما هم می توانید اطلاعاات لازم را بگیرید)

قبولی در آزمون نظام مهندسی مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. با قبولی در این آزمون شما می توانید پروانه اشتغال بکار در حرفه مهندسان کسب نمایید و بواسطه آن به عنوان کارشناس سازمان نظام مهندسی در امور نظارت و طراحی ساختمان های استان خود فعالیت کنید و یا اینکه پروانه خود را حقوقی کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

حد نصاب قبولی در آزمون، میانگین ۵۰ درصد می باشد. با توجه به اینکه قرار است در دوره های بعدی آزمون، این حد نصاب برداشته شده و فقط نفرات برتر آزمون پروانه دار شوند بنابر این توصیه می شود هر چه سریع تر به کسب پروانه اشتغال فکر کنید و خود را برای آزمون دوره بعد (احتمال خیلی زیاد؛ مهرماه) آماده کنید.

 

– آزمون ورود به حرفه با همکاری سازمان نظام مهندسی و سازمان سنجش برگزار می‌شود.
– عضویت در سازمان نظام مهندسی برای شرکت در این آزمون اختیاریست.
– آن دسته از مهندسانی که کارت پایان خدمت ندارند نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند، بطوری که با قبولی در این آزمون تا ۴ سال وقت دارند که کارت پایان خدمت خود را برای دریافت پروانه اشتغال به کار به نظام مهندسی برسانند.
– ثبت نام آزمون رشته عمران در صلاحیت‌های محاسبات، نظارت و اجرا به صورت مجزا صورت می‌پذیرد، بدین معنی که متقاضیان رشته عمران در صورتی‌که متقاضی هر سه صلاحیت محاسبات، نظارت و اجرا باشند، لازم است سه بار در آزمون ثبت نام کنند(یعنی همزمان می توانند هر سه آزمون را شرکت کنند).
– ثبت نام آزمون رشته معماری در صلاحیت های طراحی، نظارت و اجرا به صورت مجزا صورت می پذیرد، بدین معنی که متقاضیان رشته معماری در صورتی‌که متقاضی هر سه صلاحیت طراحی، نظارت و اجرا باشند، لازم است سه بار در آزمون ثبت نام کنند(یعنی همزمان می توانند هر سه آزمون را شرکت کنند).
– ثبت نام آزمون رشته مهندسی برق در صلاحیت های طراحی و نظارت و به صورت مجزا صورت می پذیرد، بدین معنی که متقاضیان رشته برق در صورتی‌که متقاضی هر دو صلاحیت طراحی و نظارت باشند، لازم است دو بار در آزمون ثبت نام کنند (یعنی همزمان می توانند هر دو آزمون را شرکت کنند).
– ثبت نام آزمون رشته مهندسی مکانیک در صلاحیت های طراحی و نظارت و به صورت مجزا صورت می پذیرد، بدین معنی که متقاضیان رشته مکانیک در صورتی‌ که متقاضی هر دو صلاحیت طراحی و نظارت باشند، لازم است دو بار در آزمون ثبت نام کنند (یعنی همزمان می توانند هر دو آزمون را شرکت کنند).
– ثبت نام آزمون رشته مهندسی نقشه برداری در یک صلاحیت انجام می پذیرد.

برای شرکت در آزمون باید ۳ سال از اخذ مدرک کارشناسی گذشته باشد.

در حالت کارشناسی ناپیوسته؛ در صورت مرتبط بودن رشته کاردانی با کارشناسی، هر ۵ سال فاصله از زمان اخذ مدرک کاردانی تا زمان اخذ مدرک کارشناسی، معادل یک سال سنوات محسوب می شود.

حداکثر میزان کاهش سنوات برای کارشناسان ناپیوسته، ۲ سال می باشد و بنابر این حداقل باید ۱ سال از زمان اخذ مدرک کارشناسی تا زمان آزمون گذشته باشد.

ملاک محاسبه سنوات شرکت در آزمون، از روز اخذ مدرک کارشناسی تا روز برگزاری آزمون می باشد.

کاهش سنوات مربوط به مدرک کاردانی برای رشته های معماری طراحی و عمران محاسبات لحاظ نمی شود و داوطلبان شرکت در این دو آزمون باید حتما ۳ سال از زمان مدرک کارشناسی آن ها گذشته باشد.

منبع : دفتر مقررات ملی ساختمان 

برای تهیه و دریافت کلید واژه نظام مهندسی می توانید برروی لینک زیر کلیک نمایید:

کلید واژه آزمون نظام مهندسی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا