بورس و بازارمجله خبری

بلوکه شدن سرمایه‌ها در شمال شهر

به گزارش ساختمان آنلاین:  التهاب بازار مسکن دست بسیاری از متقاضیان را از تهیه واحدهای مسکونی کوتاه کرده است.در حالی که مدتی است با افت میزان خرید و فروش در بازار رو‌به‌رو هستیم، سوداگران سعی در بر هم زدن آرامش بازار مسکن دارند؛ سفته‌بازانی که مترصد موقعیت برای کسب سودهای کلان در این آشفتگی هستند.

در حال حاضر آپارتمان‌هایی با قیمت‌های نامتعارف در بازار به وفور یافت می‌شوند. اما همچنان امکان یافتن خانه‌هایی با نرخ‌های معقول نیز وجود دارد؛ واحدهایی که عموما در محله‌های شمالی تهران قرار دارند. اما با جست‌وجوی بیشتر می‌توان خانه‌هایی با نرخ‌های متعارف در مناطق میانی و جنوبی پایتخت نیز پیدا کرد.

با توجه به عرضه بیش از تقاضا در نیمه شمالی شهر تهران، پایین بودن توان متقاضیان مصرفی این مناطق در مقایسه با نرخ‌های موجود و حتی جابه‌جایی بسیاری از اجاره‌نشین‌ها از شمال به مرکز پایتخت، سرمایه‌های بسیاری در بازار املاک شمال تهران بلوکه شده است.

بر این اساس معمولا شاهد عرضه واحدها با نرخ‌هایی پایین‌تر از عرف هر محله در محدوده شمالی تهران هستیم.

نرخ مسکن به ازای هر مترمربع در پایتخت

میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق مختلف شهر تهران از ۵/۱۹ میلیون تومان آغاز می‌شود و تا ۸۱ میلیون تومان می‌رسد. طبق اعلام بانک مرکزی در خرداد امسال قیمت هر متر خانه در منطقه یک پایتخت به طور متوسط ۸۱ میلیون تومان بوده است اما در فایل‌های موجود در بازار رقم‌هایی بالاتر و البته پایین‌تر هم دیده می‌شود. به طور مثال در محله نیاوران هم‌اکنون یک واحد ۶۵ متری با امکانات کامل دارای انباری، پارکینگ، آسانسور، بالکن، سونا، استخر، جکوزی، با عمر بنای دو ساله با قیمت ۶۹ میلیون تومان در هر مترمربع به فروش می‌رسد. البته این نرخ پیشنهادی فروشنده است که ممکن است قرارداد نهایی با قیمتی کمتر منعقد شود.

آپارتمان دیگری در محله نیاوران به متراژ ۷۵ متر با عمر بنای ۶ سال دارای پارکینگ، انباری و آسانسور به قیمت ۹/۳ میلیارد تومان به فروش می‌رسد که نرخ هر مترمربع آن ۵۲ میلیون تومان است.

در محله تهرانپارس شرقی، واحد ۵۶ متری، دارای پارکینگ، انباری و آسانسور با عمر بنای ۱۸ سال به قیمت ۸/۱ میلیارد تومان به فروش می‌رسد که نرخ هر مترمربع آن ۳۲ میلیون تومان است. در حالی که طبق آمار رسمی، متوسط قیمت مسکن در منطقه ۴ که محله تهرانپارس شرقی در آن واقع شده به ۸/۴۲ میلیون تومان می‌رسد.

در محله پونک واقع در منطقه ۵ که متوسط قیمت هر متر خانه در آنجا ۸/۴۸ میلیون تومان است، یک آپارتمان ۷۳ متری ۱۶ سال ساخت دارای آسانسور و انباری، رو به آفتاب، بازسازی شده به قیمت ۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع به فروش می‌رسد.

رکود معاملات در بازار مسکن

بازار مسکن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد با رونق نسبی همراه شد. معاملات در خرداد امسال حدود ۱۴ هزار فقره بود که نسبت به خرداد سال گذشته رشد ۱۷۲ درصد و در مقایسه با اردیبهشت امسال افزایش ۳۲ درصد را نشان داد. میانگین قیمت هم به ۴/۳۹ میلیون تومان در هر مترمربع رسید.

قیمت مسکن در دو ماه اخیر دو افزایش ۶ و ۸ درصد را به ثبت رساند. با این حال بررسی‌های میدانی از کسادی معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در تیرماه حکایت دارد.

طبق اعلام معاون امور مسکن و ساختمان قرار بر این است که اولین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن یا همان جهش تولید مسکن شهریور ماه به متقاضیان تحویل شود.

پیش از این وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده بود با تغییر برنامه زمانی تصمیم گرفته شده به جای تحویل یک میلیون واحد در یک سال، پروژه به دو فاز تقسیم شود و در فاز اول در دو سال اول این طرح، دو میلیون واحد به متقاضیان تحویل شود.

همچنین قرار بر این بود این پروژه عظیم مسکن‌سازی بدون خط اعتباری از دولت و بانک مرکزی به اجرا برسد و مبنای تامین منابع مالی آن صندوق ملی مسکن باشد که البته به گفته رییس کمیسیون عمران مجلس تا به امروز منابع این صندوق صفر است و ریالی وارد آن نشده است.

تبعات کُندی پیشرفت طرح مسکنی دولت

البته آنچه که معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی از تحویل اولین واحدهای این پروژه خبر داده محدود به ۱۰۰ هزار واحد است که به طور قطع این تعداد نمی‌تواند اثر معناداری در بازار مسکن داشته باشد.

این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان بازار مسکن، تنها علاج التهاب و آشفتگی امروز این بازار، افزایش تولید مسکن و افزایش عرضه است وگرنه امکان مهار تورم مسکن از هیچ طریق دیگری وجود ندارد. در همین شرایط اعلام شده است که ۳ ماه اول امسال تولید مسکن در تهران به پایین‌ترین میزان در ۱۸ سال گذشته افت کرده است و کاهش عرضه در حالی که شاهد انباشت تقاضا هستیم، سیگنال ادامه افزایش قیمت‌ها را به بازار می‌دهد. از سوی دیگر می‌دانیم که مهم‌ترین مولفه در تعیین اجاره‌بها قیمت ملک است و هر چه بهای ملک بالا رود، نرخ اجاره هم بالا می‌رود.

بنابراین از آنجایی که روند اجرای پروژه تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال تحت عنوان نهضت ملی مسکن بسیار کند پیش می‌رود و میزان ساخت‌وساز مسکن توسط بخش خصوصی هم پایین آمده، هیچ علامتی از مهار گرانی افسارگسیخته در بازار مسکن دیده نمی‌شود کمااینکه طبق گفته عبدالله اوتادی عضو هیات‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران، شاهد افزایش روزانه قیمت مسکن در استان تهران هستیم و این روند افزایش قیمت‌ها را گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی هم تایید می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا