مجلس و ارگان هامجله خبری

نزول کیفیت و صعود نقدینگی در نظام مهندسی ساختمان

 شهاب سعادت‌ نژاد ، رییس انجمن سازندگان ساختمان استان تهران به ساختمان ‌آنلاین گفت: نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد تا کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها ارتقا پیدا کند و سواد و مهارت مهندسان رشد یابد؛ با این حال با وارد شدن پول‌های حاصل از عملکرد مهندسان عضو به این سازمان، ماهیت غیرانتفاعی و آموزشی آن کمرنگ شد و توزیع فرصت‌های شغلی و درآمدزایی محور اصلی کار قرار گرفت، در نتیجه این سازمان امروز به جای یک مجموعه غیرانتفاعی بیشتر به یک نهاد مالی و اعتباری شباهت دارد.

وی افزود: این قضیه سبب شد وظیفه اصلی سازمان که کنترل ساخت‌وساز در کشور است با کیفیت کمتری انجام شود و منابع  مالی نیز در شرایطی به سازمان جذب شود که چگونگی پردازش امور مالی در آن تعریف نشده است. در واقع نظام مهندسی ساختمان یک نهاد مالی مانند بانک نیست که نحوه رسیدگی به امور مالی و درآمدهای ورودی به آن تعریف شده باشد، در نتیجه ورود این پول‌ها و ضعف در ساماندهی آنها به فسادهایی انجامید که اخبار آنها در رسانه‌ها هم منتشر شد.

او ادامه داد: از جمله این منابع، پولی است که به عنوان حق‌الزحمه نظارت به مهندسان داده می شود و برابر 5درهزار هزینه ساخت است، این رقم که سالانه به صدها میلیارد تومان می‌رسد، در سازمان جمع می‌شود آن هم به صورتی که مالکان حق‌الزحمه نظارت را به یک‌باره به سازمان می‌دهند، اما سازمان به صورت چندباره و خردشده این پول را به مهندسان ناظر پرداخت می‌کند و این پول در سازمان انباشت و سود آن نصیب سازمان می‌شود، در صورتی که این سود به مهندس ناظر اختصاص دارد.

رییس انجمن سازندگان ساختمان تصریح کرد: مساله دیگر پولی است که سازمان نظام مهندسی بابت شناسنامه فنی از سازنده می‌گیرد و در ازای آن به برخی پروژه‌ها دفترچه‌ای می دهد که ارزش آن به 200هزار تومان هم نمی‌رسد و به بسیاری این دفترچه را هم نمی‌دهد.

وی افزود: سازمان پیش‌تر از ساختمان‌های بالای 2هزار مترمربع و اکنون بالای یکهزارو500 متر هزینه‌ای برای ارائه شناسنامه فنی می‌گیرد و هیچ خدماتی در ازای آن به مهندسان نمی‌دهد؛ در حالی که براساس قوانین ملی، شناسنامه فنی باید در طول کار توسط مجری ذیصلاح (شهرداری) تهیه شود و سازمان نظام مهندسی تنها صادرکننده آن است. سازمان نظام مهندسی مطابق با ماده 19 موظف است برای ساختمان بدون تایید مجری ذیصلاح شناسنامه فنی و پایان کار صادر نکند.

او اضافه کرد: درآمد حاصل از این منابع در 25 تا 30 بانک نگهداری می‌شود که حاصل انباشت آن چیزی جز فساد و رانت نخواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا