بورس و بازارمجله خبری

ایران مال؛ مزایده‌ای که ترامپ هم از پس آن برنمی‌آید

به گزارش ساختمان آنلاین: ایران‌مال پروژه‌ای تجاری – تفریحی در نزدیکی دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲ تهران است که ابتدا با نام «تات‌مال» شناخته می‌شد، اما پس از مدتی به ایران‌مال تغییر نام داد. پروژه ایران‌مال از ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی کلید زده شد و حالا طبق گفته سازندگان آن، بزرگ‌ترین مرکز خرید کل خاورمیانه است. در این مجموعه بیش از ۷۰۰ واحد تجاری، ۲۰۰ رستوران و کافی‌شاپ، ۱۲ سالن سینما با ظرفیت ۱۸۰۰ نفر، پیست پاتیناژ، مجموعه استخر و اسپا، سالن‌های اسکواش، سالن آمادگی جسمانی، جاده تندرستی، بولینگ و یک ورزشگاه چندمنظوره نیز ساخته شده که ایران‌مال را به یک «پروژه خاص» تبدیل می‌کند.

مساحت تجاری ایران‌مال تقریبا برابر با پروژه The Trafford center انگلستان و Mall of America امریکاست و برای بازدید از کل بخش تجاری این پروژه باید بیش از ۱۴ کیلومتر پیاده‌روی کنید.

بدون شک پروژه ایران مال را می‌توان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین مراکز تجاری – تفریحی کشور دانست؛ طرحی که از همان ابتدا مخالفان سرسختی داشت اما در نهایت با قدرت و نفوذ سرمایه‌گذاران و کارفرما و با وجود هجمه‌های فراوان و تخلفاتی که هنوز پرونده آن‌ها باز است، به مرحله پایانی رسید تا جایی که بنابر اعلامیه شگفت‌انگیر واحد روابط عمومی بانک آینده، اکنون با پایه قیمتی 85 هزار میلیارد تومان به مزایده نقدی و قسطی گذاشته شده است.

تخلفات و حواشی ایران مال از ابتدا تا به امروز

ایران مال را می‌توان در زمره پروژه‌هایی قرار داد که در زمینه تخلفات کوچک و بزرگ، رکورددار است. از تخلفات برجسته این پروژه می‌توان به تخلف 210 هزار متری در ساخت، احداث تونل و تصرف بزرگراه، عدم مشارکت فعال در ساخت مترو و حواشی مربوط به احتکار خودرو در پارکینگ این مرکز تجاری اشاره کرد.

تخلف 210 هزار متری در ساخت: از دویست و ده هزار متر مربع تخلف ساخت ایران مال، بیش از چهل و شش هزار متر مربع آن به صورت فضا های فرهنگی، سه هزار و هفتصد متر مربع نیز مربوط به تخلف ساخت و ساز در هتل ۵ ستاره لوکس ایران مال و بیش از ۱۴ هزار متر مربع آن مربوط به توسعه بیش از حد فضاهای ورزشی بود که مازاد مجوزی است که کارفرما (بانک آینده) در اختیار داشت و نسبت به ساخت و ساز غیر قانونی اقدام کرده است.

یکی دیگر از تخلفات عمده ایران مال، مربوط به توسعه  فضای پارکینگ محسوب می‌شود که بیش از شصت و هفت هزار مترمربع، فضای پارکینگ بدون مجوز شهرداری منطقه بیست و دو تهران، ساخته شد. شورای شهر و شهرداری منطقه ۲۲ گفته بودند که این پروژه عظیم، مانند پروژه اطلس مال نیاوران با کمبود پارکینیگ روبه‌روست و این موضوع می تواند برای مراجعان آینده ایران مال و ترافیک این منطقه از پایتخت، دردسر آفرین باشد. با این حال، بیش از ۳۹۰۰ پارکنیگ در پروژه ایران مال ساخته  نشده و بر خلاف مجوز ساختمانی عمل شده است. طبق اعلام معاونت شهرسازی شهرداری منطقه بیست و دو تهران، کارفرمای ایران مال به عنوان صاحب امتیاز پروانه ساختمانی، موظف به  تامین ۲۳۲۳۷ پارکینگ است که این موضوع در نهایت تامین نشد.

احداث تونل و تصرف بزرگراه: از دیگر تخلفات اصلی ایران مال می‌توان به احداث یک باب تونل در بخش  شمال شرقی  این پروژه  عظیم  تجاری،  فرهنگی و ورزشی اشاره کرد که سبب تصرف اختصاصی بخشی از  اتوبان شهید خرازی به وسعت بیش از ۵ هزار متر مربع در غرب پایتخت شده است.

یکی از تخلفات این پروژه، ساخت معبر اختصاصی است تا حمل و نقل تجهیزات و کالا و منابع انسانی به پروژه، تسهیل و تسریع شود. اقدامی که به فهرست تخلفات ایران مال اضافه شده است. کلیه تونل هایی که کارفرما ایران مال برای دسترسی غرب به شرق  و شرق به غرب پروژه احداث کرده، غیر قانونی بوده و هیچ گونه هزینه ای بابت احداث این راه های دسترسی زیر زمینی به شهرداری منطقه ۲۲ تهران پرداخت نشده  است.

عدم مشارکت فعال ایران مال در ساخت مترو: از زمانی که هنوز این پروژه استارت نخورده بود، یعنی اواخر دهه هشتاد هجری خورشیدی تا به امروز  که فاز  نخست آن به بهره برداری رسیده و مورد استفاده فعالان هنری و فرهنگی و لاکچری گردهای پایتخت (از مهران مدیری تا سلبریتی‌های سینما و موسیقی و ورزش) قرار گرفته، موضوع ترافیک منطقه  ۲۲ و کل  پایتخت به واسطه راه‌اندازی آن، در دستور کار مسئولان قرار داشت.

هم در شورای شهر چهارم و هم در شورای شهر پنجم که شاهد تغییر ۳ شهردار بوده است، مساله ترافیک ایران مال مورد تاکید و بحث و تبادل نظر کارشناسان ارشد شهرداری و مسئولان استانداری و شهرداری پایتخت قرار داشته است. اگرچه هنوز اقدام مشخصی برای احداث ایستگاه مترو در نزدیکی ایران مال صورت نگرفته اما به نظر می‌رسد همچنان شاهد تعلل کارفرمای ایران مال در همکاری با شرکت مترو تهران به منظور احداث مترو جهت کاهش بار ترافیکی منطقه و تسهیل و تسریع تردد شهروندان به این منطقه  باشیم.

شایعه احتکار 2500 خودرو لوکس: تیرماه سال 97 بود که خبری مبنی بر احتکار 2500 خودرو در پارکینگ ایران مال در رسانه‌ها منتشر شد و پس از آن «آمدنیوز» بدون هیچ سند و مدرکی، این احتکار را منتسب به فرزند یکی از مسئولان نظام دانست. همین موضوع موجب شد تا روایط عمومی ایران مال با انتشار پیامی این شایعه را رد کرده و اعلام کند خودروهای پارک شده در پارکینگ این مجموعه مربوط به ناوگان حمل‌ونقل آن است.

روابط عمومی ایران مال در توضیحات خود آورده بود: توسعه ناوگان تاکسیرانی اختصاصی ایران مال از چند سال پیش در دستور کار مدیران این مجموعه قرار گرفت و ۳۰۰ دستگاه سراتو و اپتیما از طریق پیمانکار، در سال ۱۳۹۵ خریداری شد. تصاویری که در رسانه ها درباره احتکار خودرو توسط ایران مال منتشر شده است، مربوط به ناوگان اختصاصی ایران مال است که سیصد دستگاه است و نه  دو هزار و پانصد دستگاه.

ایران مال: پول داریم، جریمه‌اش را می‌دهیم!

شانزدهم تیر ماه ۹۷ بود که روابط عمومی ایران مال با صدور نامه‌ای خطاب به به رسانه‌ها درباره اتهامات به تخلفات این پروژه عظیم غرب تهران، توضیحاتی ارائه کرد. در بیانیه ایران مال بر این موضوع تاکید شده بود که در بوق و کرنا کردن تخلف  معروف ۲۱۰ هزار متر مربعی ایران مال توسط مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران، بر فرض وجود، از طریق کمیسیون ماده  ۱۰۰ قابل پیگیری است و این پروژه آماده پرداخت جرایم اعلامی احتمالی خواهد بود.

با این حال، بیانیه تلاش کرد تا به جای پاسخ‌گویی به چرایی و دلایل تخلفات بزرگ ایران مال که مغایر با اصول شهرسازی و نقض حقوق شهروندی و محیط زیست و مانعی در تسهیل ترافیک شهروندان در غرب تهران شده است، به فواید راه‌اندازی این پروژه برای توسعه اشتغال شهروندان تهرانی و پیمانکاران اشاره کند.

نکته عجیب در بیانیه ایران مال در پاسخ به کلکسیون تخلفات ساختمانی این مجموعه به اصطلاح کارآفرین و موفق تجاری و فرهنگی و هنری پایتخت، اعتراض به منتقدان است. در این بیانه آمده است که پر واضح است که مالک و سازنده این مجموعه بزرگ تجاری غرب تهران، می‌توانست به جای اختصاص هزینه و وقت و سرمایه برای ساخت‌وساز در پایتخت، آن را به خارج از کشور و شیخ‌نشنیان حاشیه خلیج فارس برده تا با روی گشاده، از آن استقبال کنند!

عرضه اولیه‌ای که فعلا منتفی شد

همین چند ماه پیش بود که عرضه سهام ایران مال در بورس اوراق بهادار نقل محافل رسانه‌ای شده بود، موضوعی که با وجود گمانه‌زنی‌های بسیار به نظر می‌رسد از جانب بانک آینده صورت نخواهد گرفت و این بانک اقدام دارد در راستای سیاست فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها که تاکید ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری و دولت بر آن شده، اقدام به فروش آن کند؛ بنابراین عرضه اولیه آن فعلا منتفی شده اما به این معنا نیست که در آینده نیز در رابطه با این موضوع اقدامی صورت نخواهد گرفت.

چه کسی ایران مال را می‌خرد؟

فروش پروژه «ایران‌مال» با قیمت پایه ۸۵ هزار میلیارد تومان، موجی از واکنش‌ها در میان افکار عمومی ایجاد کرده است. عمده این واکنش‌ها نیز معطوف به عدد قیمت اعلام شده بود که با تبدیل دلاری آن، چیزی حدود ۳.۴ میلیارد دلار نصیب مالک این ابرپروژه می‌کند.

۸۵ هزار میلیارد تومان معادل ۳،۴ میلیارد دلار است؛ یعنی خیلی پول! اگر برد پیت، رابرت دنیرو، مایکل داگلاس، تام هنکس، تام کروز، شان کانری، مل گیبسون، شاهرخ‌خان و جک نیکلسون به عنوان پولدارترین بازیگر‌ها پول‌هایشان را روی هم بگذارند، باز هم نمی‌توانند ایران‌مال را بخرند. حتی اگر دونالد ترامپ کل دارایی 3.1 میلیارد دلاری خود خود را صرف خرید ایران مال کند، 300 میلیون دلار به بانک آینده بدهکار می‌شود و باید آن را در قسط بعدی بپردازد.

برآورد اولیه نیز حاکی از این است که شخصیت‌های حقوقی و حقیقی زیادی در ایران نیستند که قادر به تامین این پول باشند. اما به نظر می‌رسد بانک آینده به عنوان مالک این پروژه، قصد داشته بنابر «دستور‌العمل نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری» اقدام به «مزایده» یکی از ده‌ها اموال خود کند و پر واضح است که می‌داند در ایران کسی قادر به خرید آن نخواهد بود، حتی به صورت اقساط.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا