اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

چالشهای پیش روی توسعه شهرک‌سازی در پایتخت

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین ،روز گذشته شهردار تهران در یک برنامه خبری بر لزوم ساخت مسکن در قالب شهرک سازی تاکید کرد و همزمان امروز ،پرویز سروری ،نائب رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به ظرفیت شهرک‌سازی در تهران گفت: ظرفیت در تهران وجود دارد، اما به شهرک‌هایی که سرانه‌ها را تامین و آسایش ایجاد کند، نیاز داریم.

وی افزود: آنچه شهردار عنوان کرده سبد نیازهای مردم در یک مختصات است. باید این شهرک‌ها تمام نیازها را پاسخ دهد و مردم بتوانند دسترسی لازم برای تامین نیازهای خود را داشته باشند. در تهران این امکان وجود دارد و باید حمایت کنیم اما نیاز به بررسی دقیق تر دارد.

پیش از این نیز حمید رضا صارمی ،معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرده بود که به دنبال ساخت شهرک اکباتان دو در تهران هستیم.

در این زمینه بهروز عباس زاده کارشناس حوزه شهری در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهارداشت: اگر قرار باشد که ساخت مسکن در قالب شهرکهای مسکونی بدون توجه به اصول شهرسازی و همچنین با غفلت از سرانه های مختلف مورد نیاز اجرایی شود،قطعا این تجربه موفقیت نخواهد بود.

اکباتان الگوی تکرار ناشدنی شهرک سازی

وی با تاکید بر اینکه شهرک اکباتان به عنوان الگوی موفق شهرک سازی به دلایل مختلف توانست در این حوزه موفق شود خاطرنشان ساخت: پارامترهای مختلفی نظیر تامین مالی پروژه،رعایت ابعاد همه جانبه اصول شهرسازی و معماری،وسعت زمین ،کیفیت ساخت،بهره گیری از روشهای صنعتی در احداث این واحدها،تامین رفاه وآسایش شهروندان و همچنین ضریب بالای سرانه فضای سبز ،سبب شده است که این شهرک به یک الگوی تکرار نشدنی شهرک سازی در کشور مبدل شود.

این کارشناس شهری خاطر نشان ساخت: متاسفانه به دلیل گرانی افسار گسیخته مسکن و افزایش سرسام آور قیمت زمین،ساخت مسکن با کیفیت به شدت گران تمام می شود ،همچنین مسکن به حدی گران شده است که حتی افراد متمول هم توانایی خرید این کالا را ندارند،در چنین شرایط بحرانی،ساخت شهرک های مسکونی منطبق با شرایط معماری و شهرسازی که رفاه ساکنان را تامین کند به شدت دشوار است و بنابراین اینکه تکرار تجربه الگوی شهرک سازی اکباتان غیرممکن به نظر می رسد ،بیش از هر چیز به دلیل کمبود منابع مالی است .

شهرک سازی، بدون امکان سنجی ،محکوم به شکست است

عباس زاده خاطر نشان ساخت: بنابراین با توجه به اینکه بحث هایی در رابطه با ساخت شهرک سازی در تهران مطرح شده است باید مشخص شود که ساخت این شهرکها بر اساس چه تدابیری قرار است ساخته شود و اگر این شهرکها فقط بر محور خانه سازی ساخته شوند ،قطعا ناکارآمد خواهند و به سکونت پایدار مردم منجر نخواهند شد و در نهایت به جای اینکه برای مردم رفاه امنیت اجتماعی تامین کنند ،برعکس بلای جان ساکنان خواهند شد.

اما در همین زمینه ،اشکان افتخاری ،کارشناس معماری نیز در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهارداشت: با توجه به وضعیت ساخت مسکن در کشور و به دلیل اینکه افزایش هزینه های ساخت مسکن سبب شده است که کیفیت ساخت واحدهای مسکونی به شدت کاهش پیدا کند،بنابراین در چنین شرایطی وعده ساخت شهرکهای مسکونی کارآمد و پیشرو که احتمالا گروه های هدف آن اقشار میانی هستند،محل تامل است.

غفلت از طرح های بالادستی و تحمیل بحرانهای جبران ناپذیر

وی گفت: یکی از کلیدی ترین نقاط قوت شهرک مسکونی اکباتان،کیفیت این واحدها هاست به گونه ای که با گذشت سالها از احداث این شهرک،ساکنان در آنها احساس آرامش می کنند چرا که تمامی اصول مهنسی پیش رو در ساخت این واحدها رعایت شده است.

افتخاری با اشاره به اینکه در حال حاضر در دوره ای هستیم که رعایت مولفه های معماری و شهرسازی به شدت کمرنگ شده است اظهارداشت: شهرک های مسکونی باید به گونه ای ساخته شوند که تمامی ابعاد و اصول اجتماعی و فرهنگی در احداث آنها مورد توجه قرار گیرد،اما تجربه ثابت کرده است که مسوولان و تصمیم گیران دغدغه ای در این مورد ندارند و صرفا به دنبال ساخت و احداث بناهایی هستند که بتواند به هر قیمتی جاذب جمعیت باشد و آنها اصولا قوانین شهرسازی و معماری را برای خود دست و پاگیر قلمداد می کنند.

این کارشناس معماری تصریح کرد: شهرک سازی بدون برنامه ریزی و بدون توجه به طرح های بالادستی بحران های جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

وی اذعان داشت: تکرار تجربه شهرک اکباتان برای ما به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است در حالی که ما از هر نظر چه از بعد منابع انسانی و چه از لحاظ فناوری های ساختمانی به هیچ وجه مشکلی نداریم و امیدواریم که بتوانیم روزی الگوی شهرک اکباتان را به تعداد زیاد تکثیر کنیم .

بافت فرسوده ،ظرفیت مطلوبی برای شهرک سازی دارد

همچنین جعفر شریبانی ،عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین در این زمینه اظهارداشت: اساسا در پایتخت اراضی کافی برای توسعه شهرک سازی وجود ندارد و طرح شهردار تهران برای ساخت شهرک سازی برای ما مبهم است و لازم است که شهردار تهران ابعاد و جزییات این طرح را به طور کامل تبیین و شفاف کند.

وی تاکید کرد: بافتهای فرسوده از ظرفیت بسیار مطلوبی برای ساخت مسکن و نیز ساخت روشهای مختلف مسکن نظیر شهرک سازی برخوردار هستند و باید امکان سنجی شود و اگر این بافتها ظرفیت لازم را برای شهرک سازی دارند ،نسبت به ساخت اقدام کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا