امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

قدر السهم شهرداری از تفکیک زمین چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

قدر السهم شهرداری از تفکیک زمین را چگونه محاسبه کنیم؟

اختصاصی ساختمان آنلاین: شهرداری هر شهر وظیفه ارائه خدمات شهری به شهروندان را بر عهده دارد و همچنین مالک خیابان‌ها و تمام اموال عمومی شهر است. اما گاهی اوقات در قسمتی از شهر یک فرد زمین بسیار بزرگی را داشته و قصد دارد که آن را تفکیک کند. منظور از تفکیک، تقسیم زمین بزرگ به قطعات کوچک‌تر است. هنگامی زمین تفکیک شده و به قطعات کوچک‌تر تبدیل شود برای رفت و آمد در بین این قطعات زمین‌ نیاز به مسیر‌های تعیین شده است. پس مالکان موظف هستند که برای رفت و آمد مسیرهایی را مشخص کنند. اما سوال مهمی که برای مالکان پیش می‌آید این است که سهم شهرداری یا به تعبیر دیگر قدر السهم شهرداری از تفکیک این زمین‌ها چقدر است؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را باز کرده و به طور کامل آن را تشریح کنیم.

برای پاسخ به این سوال باید به قانون ۱۰۱ شهرداری‌ها مراجعه کرد. تا قبل از سال ۱۳۹۰، بر اساس این قانون، خیابان‌های حاصل از تفکیک زمین‌ها در اختیار شهرداری بود و شهرداری هیچ مبلغی را بابت این خیابان‌ها به مالک پرداخت نمی‌کرد.

اما در تاریخ هفتم اردیبهشت ۱۳۹۰ این قانون اصلاح شده و دوباره ابلاغ گردید. در قانون جدید، ادارات ثبت اسناد املاک موظف هستند پس از دریافت تقاضای تفکیک زمین توسط دادگاه نسبت به تفکیک زمین طبق نقشه‌ای که به تایید شهرداری آن شهر رسیده است اقدام کنند. نقشه‌ای که مالک برای تفکیک زمین خود تهیه کرده است تسلیم شهرداری خواهد شد. البته باید در قبال این نقشه از شهرداری رسید دریافت شود. پس از آن شهرداری موظف است ظرف مدت سه ماه از دریافت نقشه، پس از کسر سطوح معابر و خیابان‌ها قدر السهم شهرداری را برای خدمات عمومی و شهری تعیین و جواب آن را به صورت کتبی به مالک ابلاغ کند.

در صورتی که شهرداری در این مدت (سه ماه) جواب آن را برای مالک ابلاغ نکند، مالک می‌تواند تقاضای تفکیک زمین خود را به دادگاه صالحه تقدیم کند. دادگاه مربوطه با رعایت حداکثر نصاب‌ها مربوط به خیابان‌ها و معابر و همچنین سرانه‌های عمومی با نظر کمیسیون ماده ۵ (در هر استان کمیسیونی با عنوان کمیسیون ماده ۵ وجود دارد که وظیفه این کمیسیون بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی و تغییرات آن است. ریاست این کمیسیون بر عهده استاندار آن استان و یا معاون عمران استانداری خواهد بود) به موضوع تفکیک رسیدگی و تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند. کمیسیون ماده ۵ ظرف مدت ۲ ماه وظیفه دارد به دادگاه مربوطه جواب دهد، در صورت فرستاده نشدن جواب از طرف کمیسون ماده ۵، دادگاه بر اساس قوانین به پرونده تفکیک رسیدگی کرده و رأی لازم را ابلاغ خواهد کرد.

قدر السهم شهرداری از تفکیک زمین چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش ساختمان آنلاین: ماده ۱۰۱ شهرداری‌ها دارای ۵ تبصره است. مهمترین تبصره آن برای مالکین زمین‌ها تبصره شماره ۳ و ۴ است. براساس تبصره ۳، در زمین‌های بالای ۵۰۰ متر مربع که دارای سند شش دانگ است، شهرداری موظف است تا سقف بیست و پنج درصد از زمین را برای فضاهای عمومی و خدماتی و همچنین تا سقف بیست و پنج درصد از زمین باقیمانده را برای خیابان‌ها و معابر تملک نماید. شهرداری مجاز است با توافق صاحب زمین، قدر السهم شهرداری را بر اساس قیمت روز زمین طبق نظر کارشناس دادگستری محاسبه و دریافت کند.

در تبصره شماره ۴ این ماده بیان شده است که زمین تملک شده متعلق به شهرداری است و این نهاد هیچ مبلغی بابت آن به مالک پرداخت نخواهد کرد. زمانی که امکان تهیه سرانه، خیابان و معابر از زمین تفکیک شده نباشد، با تصویب شورای شهر، شهرداری می‌تواند معادل آن را به نرخ روز دریافت کند.

لازم به ذکر است در این قانون بیان شده شهرداری می‌تواند تا سقف بیست و پنج درصد را به عنوان قدر السهم شهرداری تملک نماید، یعنی این بیست و پنج درصد حداکثر زمین تملک شده توسط شهرداری است. حال بسته به نوع شهر این مقدار می‌تواند کمتر هم باشد. همچنین در صورتی که شهرداری بیش از بیست و پنج درصد را تملک نماید باید مبلغ آن را بر اساس قیمت روز به مالک پرداخت کند. لازم به ذکر است زمین‌های کمتر از ۵۰۰ متر مربع مشمول تبصره ۳ این قانون نخواهند شد.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید شاید مقاله زیر نیز برای شما مفید باشد:

شرایط تحویل گرفتن و تحویل دادن، هنگام خرید و فروش ملک چیست؟

3.7/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام بنده یک قطعه زمین از مسکن و شهرسازی گرفتم به متراژ580متر سند شش دانگ به نام دولت جمهوری اسلامی ایران
    برا ساخت من معرفی کردن تفکیک وماده صدویک ممکن هست هزینه تفکیک شهرداری چقدر میشه چون قبلا ماده صدویک از مسکن گرفتن

    1. بنده یک زمین کشاورزی در روستا خریده ام آیا باید به شهرداری قدرالسهم بدهم ؟ چرا؟ زمین کشاورزی روستایی که نیاز به معابر ندارد !

      1. چنانچه بخواهید همچنان از این زمین بعنوان کشاورزی استفاده نمایید هیچ هزینه ای نباید بپردازید ولی اگر بخواهید تبدیل به مسکونی نمایید اگر زمین در طرح هادی روستا باشد باید تغییر کاربری بدهید و هزینه تفکیک هم به دهیاری روستا بپردازید اگر زمین خارج از طرح هادی باشد باید ابتدا الحاق به طرح انجام دهید که کار خیلی سختیه

  2. این چه قانونیه که تبصره ندارد.مگه زمین کشاورزی راه و فضای سبز میخواد که از اینم میگیرن

  3. بنده یک زمین کشاورزی در روستا خریده ام آیا باید به شهرداری قدرالسهم بدهم ؟ چرا؟ زمین کشاورزی روستایی که نیاز به معابر ندارد !

  4. در عمل حتي يك پرونده تفكيك رو انجام ندادين.اينم شد مقاله ؟؟ همه سايت ها برداشتن عينا متن اصلاحيه ماده صد و يك رو كپي كردن. قدرالسهم شهرداري چطور محاسبه ميشه؟
    شوارع ٨ متر و ١٠ متر و ١٢ متر سهم مالكه يا شهرداري؟
    شواره بيشتر از ١٨/٧٥ درصد شد از شهم كي كم ميشه؟
    معلومه بلد نيستين و فقط از متن پر از اشتباه ماده ١٠١ جزوه برداري كردين عين دانشگاه

  5. سلام وقت بخیر
    مالک زمینی هستم به مساحت ۳۰۰ متر که دارای بنا و ساختمان قدیمی می باشد . پایان کار در سال ۱۳۹۸ اخذ گردیده است .جهت اخذ مجوز تجدید بنا وساخت به شهرداری مراجعه و پس از نقشه برداری توسط کارشناس دادگستری مشخص گردید که مساحتی از ملک در حدود ۳۴ متر مربع در طرح تعریض معبر و اصلاحی شهرداری واقع شده است و پرداخت غرامت نیز به عهده شهرداری می باشد .در حال حاضر شهرداری اذعان دارد که در قبال پرداخت سرانه توسط مالک ، شهرداری با تصرف ۳۴ متر اصلاحی و عدم پرداخت غرامت به مالک ، از پرداخت سرانه توسط مالک چشم پوشی میکند آیا انجام این کار درست است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا