مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

دولت جزئیات شهرک‌های ساخته شده را منتشر کند

وزارت راه و شهرسازی آدرس و مشخصات شهرک های ساخته شده توسط دولت طی یک سال و نیم اخیر را ـ که طبعاً باید حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی باشد ـ برای اطلاع عموم منتشر کند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از شفقنا، روزنامه اطلاعات در یادداشت سردبیر، علیرضا خانی با عنوان «آمار» این گونه آورده است:

اول ـ دانشجویان رشته آمار، معمولاً در همان ترم اول با این جمله مشهور آشنا می شوند «ما در جهان سه نوع دروغ داریم. اول: دروغ معمولی، دوم: دروغ شاخدار، و سوم: آمار!» علم آمار به طور طبیعی برای این خلق شده است که به یاری آدمیان آید، تصور درست تری از محیط اطراف و هستی به افراد ببخشد و امور کیفی و غیرقابل اندازه گیری را «کمّی» و قابل قیاس کند.

به طور طبیعی اداره جوامع امروزی بدون آمار امکانپذیر نیست. برای یک میهمانی ساده به آمار میهمانان نیاز داریم تا بتوانیم امکان پذیرایی شایسته را فراهم آوریم، به طریق اولی، دولت ها باید بدانند سالانه برای کل جمعیت کشورشان به چه میزان غلات، گوشت، آب آشامیدنی، انرژی، دارو، کتاب و لوازم التحریر دانش آموزان و غیره نیاز دارند.

اما آمار، اگر به درستی و دقت به دست نیامده باشد می تواند منشاء اشتباهات تحلیلی قرار گیرد، اگر توسط آمارگیران غیرحرفه ای یا با مبنایی که تعریف دقیق ندارد، به دست آید ممکن است بهره گیران از آمار را به اشتباه اندازد. این مباحث، در مبانی فلسفه و منطق وجود دارد و نیاز به توضیح و تفصیل ندارد. فی‌المثل اگر کسی بخواهد آمار سرنشینان یک واگن مترو را محاسبه کند، کار چندانی ندارد اما اگر کسی بخواهد آمار سرنشینان غمگین یک واگن مترو را بشمارد کار بسیار دشوار می شود به گونه ای که اگر چند نفر بخواهند این کار را انجام دهند، قطعاً آمارهای متفاوت و متناقضی به دست می آید چون تعریف دقیقی از واژه غمگین بر مبنای ظاهر و چهره افراد نمی توان ارایه داد… به هر حال آمار چاقوی دو سری است که گاه می تواند بسیار مفید باشد و گاه می تواند آدم ها را بسیار به خطا بیندازد…

دوم ـ یکی از وزرای محترم روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که وعده ما برای ایجاد یک میلیون شغل در سال، از هم اینک محقق شده و ما این کار را کرده ایم.

اثبات اینکه این سخن، درست یا نادرست است، از هر دو سو دشوار است. آنچه اهمیت دارد، باورپذیری چنین‌ آمارهایی نزد مردم است. فی‌المثل چنانچه یک میلیون شغل در بازار اشتغال کشور ایجاد شده باشد اثراتش به گونه ای است که همه خانواده ها، در میان خود یا دست‌کم در میان بستگان نزدیک خود، آن را احساس می کنند. پرسش دیگری که پیش می آید آن است که در شرایط تورمی کم سابقه کنونی و رکود کم همتای فعلی، با نرخ سرمایه گذاری داخلی ناچیز و سرمایه گذاری خارجی صفر، چگونه چنین چیزی ممکن و محتمل است؟ آمار مشاغل از دست رفته چه میزان بوده است؟

برای باورپذیرکردن مردم نسبت به چنین گزاره ای، خیلی خوب و بلکه ضروری است وزارتخانه مربوطه که مدعی است این آمار دقیق و ثبت شده است، جزئیات آمار اشتغال ایجاد شده را به تفکیک استان ها و شهرستان ها و نام کارخانجات و کارگاه ها، روی اینترنت منتشر کند تا قابلیت راستی آزمایی داشته باشد و شبهه و تشکیکی باقی نماند. به ویژه اینکه مردم این سابقه را دارند که در دولت های نهم و دهم، با دست بردن در تعریف «اشتغال» نرخ بیکاری پایین آمد به گونه ای که هر کس در هفته «یک ساعت» کار انجام داده باشد، شاغل محسوب می شود و در آمار بیکاران نمی آید و ظاهراً مبنای محاسبه شاغلان و نیز محاسبه شغل های جدید نیز همچنان همان است.

سوم ـ رئیس دولت فعلی موکداً قول داده بودند که دولت سالانه یک میلیون مسکن و جمعاً طی چهار سال چهار میلیون مسکن بسازند. بر اساس همان مبنای شفاف سازی و قابل جایگزین کردن سخن ها با اعداد، خوب است وزارت راه و شهرسازی آدرس و مشخصات شهرک های ساخته شده توسط دولت طی یک سال و نیم اخیر را ـ که طبعاً باید حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی باشد ـ برای اطلاع عموم منتشر کند. شمارش واحد‌های مسکونی قطعاً بسیار ساده تر و امکانپذیرتر از شمارش مشاغل ایجاد شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا