دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

حذف آزمایش‌های تست خاک در دستور کار شهرداری نیست

به گزارش ساختمان آنلاین: اخیرا برخی از رسانه ها از قصد شهرداری تهران برای حذف آزمایش های ژئوتکنیک خاک با هدف کوتاه کردن مسیر صدور پروانه ساختمانی خبر داده اند.

آزمایش خاک از جمله آزمایشهای تخصصی مهمی است که پیش از احداث ساختمان صورت می گیرد. در این تست ویژگی های خاک (شیمیایی و فیزیکی)، توسط افراد متخصص آزمایش میشود، در ابتدا نمونه گیری از خاک با استفاده از تجهیزات و دستگاه های خاص صورت میگیرد سپس نمونه خاک مورد نظر به آزمایش تخصصی خاک منتقل شده و کارشناسان پس از انجام آزمایش های خود طی گزارشی ویژگی هاو تیپ خاک، ساختار مکانیکی و لایه‌ های ژئوتکنیکی را مشخص میکنند.

برخی از کارشناسان می گویند شهرداری قصد دارد که این آزمایشها را از روند صدور پروانه ساختمانی حذف کند و به جای آن مطالعات پهنه بندی را جایگزین کند.

حذف ضوابط فنی ساخت با مقاومت شورا روبه رو می شود

در همین زمینه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با ساختمان آنلاین گفت: هر تصمیمی که ناقض ضوابط و مقررات ساخت باشد از نظر شورا رد است و شورای شهر تهران مقابل اجرای آن خواهد ایستاد.

مهدی عباسی در عین حال خاطرنشان ساخت: هر آن چیزی که در اصول فنی ساخت و ساز و ضوابط مقررات ملی ساختمان اخلال ایجاد می کند و به اجرای اصولی و فنی ساخت ضربه وارد می کند از نظر شورا رد است و بنابراین در مقابل اجرای آن ایستاگی خواهیم کرد .

وی گفت: شما موضوع حذف آزمایشهای ژئوتکنیک را به هرمساله ای تعیم دهید .در واقع هر بخش نامه ای که در بردارنده تفسیر حذف ضوابط و مقررات ساخت را داشته باشد از نظر شورا رد است.

این عضو شورای شهر تهران درباره احتمال جایگزینی مطالعات پهنه بندی به جای آزمایشهای خاک گفت: معیار این تصمیم گیری باید جامعه پژوهشی و علمی کشور و همچنین مراجع ذی صلاح با رویکرد فنی باشد .

عباسی ادامه داد: تنها در صورتی این نوع تصمیمات قابل قبول هستند که دارای پشتوانه مجامع علمی باشند و تشخیص این مراجع برای ما تعیین کننده است.

لزوم انجام آزمایشهای خاک به دلیل معضل فرونشست

پیش از این حجت الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرگزاری ها با اشاره به لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک خاک به دلیل مشکل فرونشست در تهران گفت: به هیچ وجه امکان حذف هیچ یک از آزمایش‌های خاک در هیچ مرحله ای وجود ندارد.

وی گفت: مبحث هفتم مقرارت ملی ساختمان بر اجرای آزمایش‌های خاک تاکید دارد و بارها در مجامع تخصصی صحبت شده است که به دلیل تغییرات قابل ملاحظه رفتار خاک که حتی متر به متر ممکن است رفتاری متفاوت داشته باشد،انجام آزمایش های ژئوتکنیک ضروری است.

آقامیری تاکیدکرد: ضمن اینکه تهران وضعیت متفاوتی دارد چرا که این شهر از دیرباز به عنوان شهر هزار قنات معروف بوده است و خلل و فرجی که در خاک آن وجود دارد با آزمایش‌های ژئوتکنیک باید مشخص شود.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: از دیگر سو در بعضی مواقع برای ساختمان‌های بلند مرتبه، علاوه بر لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک، آزمایش‌های ژئوفیزیک هم تجویز می کنیم تا از رفتار خاک در زیرساختمان اطلاعات کامل و جامعی داشته باشیم.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین وجود معضل فرونشست را عاملی دانست که انجام آزمایش‌های ژئوتکینک‌های را برای همه ساختمان‌ها الزام آور می کند و گفت: با توجه به اینکه در تهران بحث فرونشست مطرح است بنابراین ضرورت کامل دارد که ما در بحث ژئوتکنیک تمام ضوابط وقواعد بررسی کنیم و به هیچ وجه جای حذف آزمایش‌های ژئوتکنیک و مباحث فنی مرتبط با آن وجود ندارد.

آقامیری گفت: بنده در بحث صدرو پروانه ساختمانی با حذف کردن بحث‌های فنی و اجرای شکلی آن کاملا مخالف هستم و نباید کاهش زمان صدور پروانه سبب شود که از ضوابط فنی ساخت فقط پوسته ای ازآن اجرایی شود.

وی تاکید کرد: بنابراین نظرم این است که در تولید ساختمان کیفیت کار فنی باید به نحو احسن انجام شود و  برای کاهش زمان صدور پروانه به جای حذف و تقلیل ضوابط فنی، تا می‌توانیم تشریفات اداری را حذف کنیم.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین اظهارات عنوان شده از سوی اعضای شورای شهر تهران و همچنین متخصصان در حالی است که حمید رضا صارمی ،معاون شهرسازی و شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین گفت: چیزی به نام حذف آزمایشهای ژئوتکنیک خاک وجود ندارد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا