مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

حمایت مجلس از توسعه افقی شهرها و واگذاری زمین برای واحدهای یک طبقه

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، زودبازده‌ترین مسیر تولید انبوه مسکن را واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت خانه‌های ویلایی دانست و از حمایت مجلس از طرح وزارت راه برای توسعه افقی شهرها و سیاست واگذاری زمین به متقاضیان برای ساخت واحدهای یک طبقه خبر داد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، اقبال شاکری روز شنبه در گفت‌وگویی درباره ساخت واحدهای ویلایی و یک طبقه در ۱۵ درصد اراضی اختصاص یافته به نهضت ملی مسکن، گفت: چنین مصوبه‌ای نداریم که اینطور تقسیم درصدها بین خانه‌های ویلایی و آپارتمانی شده باشد بلکه این سیاست وزارت راه و شهرسازی است و ما هم آن را قبول داریم و در کمیسیون عمران مجلس هم این سیاست ر ا تأیید کرده ایم؛ کارشناسان هم آن را تأیید می کنند که به سمت توسعه افقی شهرها برویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست توسعه افقی شهرها و ساخت واحدهای یک طبقه قرار است در محدوده شهرها اجرا شود و نیازمند انتقال اراضی سایر دستگاههای اجرایی به وزارت راه و شهرسازی است. آمار و ارقامی هم که داریم نشان می‌دهد تاکنون ۸ تا ۱۰ هزار هکتار از اراضی سایر دستگاههای اجرایی به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای نهضت ملی مسکن منتقل شده است.

شاکری با بیان اینکه زمین می‌توان فراهم کرد، گفت: باید به این سمت برویم که از اراضی برای واگذاری به مردم حداکثر استفاده را بکنیم. مردم بالای سر کار خودشان هستند و ساخت و ساز را مدیریت می کنند تسهیلات ساخت هم به متقاضیان داده می‌شود هر زمان هم که احساس کنند، قابل سکونت است، در آن واحد ساکن می‌شوند؛ اما در قراردادهای انبوه سازی که با انبوه سازان یا با بانکها به صورت مشارکت در ساخت امضا می‌شود، تجربه نشان داده که زمان ساخت آن طولانی می‌شود و تا تمام اختلافات حل نشود و حساب و کتاب سازنده تعیین تکلیف نشود، واحدها به‌رغم آماده بودن در اختیار متقاضیان قرار نمی‌گیرند.

وی یادآور شد: طی جلساتی که در کمیسیون عمران مجلس با مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی داشتیم، اعلام شد این روش (عرضه زمین به متقاضی برای ساخت واحدهای یک و دو طبقه) را برای اجرای نهضت ملی مسکن در پیش گرفته اند و این روش مورد توافق قرار گرفته است؛ هنوز هم وزارت راه و شهرسازی اعلام نکرده که با محدودیت زمین در چه مکان‌هایی مواجه است و چه اقداماتی باید برای آن انجام دهیم؛ حتی در جاهایی هم که وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار دارد، هنوز اقدام فوری و دقیق نشده است که اعلام شود اراضی که در محدوده شهر بوده به اتمام رسیده و حالا سراغ الحاق زمین به محدوده شهر برویم.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در کلانشهرها و پایتخت این مسأله را داریم که مقداری از زمین‌هایی که در اختیار دستگاهها رها شده و برنامه‌های مسکن گذشته پیاده نشده است، بلاتکلیف باقی مانده و باید به این طرح منتقل شوند؛ همچنین اراضی خودمالکی و نیز نوسازی بافت‌های فرسوده هم به این اراضی اگر افزوده شود، به نظر من ۷۰ تا ۸۰ درصد اراضی مورد نیاز ساخت مسکن تأمین می‌شود و به هیچ وجه نباید سراغ تجربه‌های شکست خورده قبلی برویم که ۱۴ سال است هنوز تکمیل نشده اند؛ این در حالی است که تجربه دنیا از توسعه افقی شهرها، تجربه موفقی بوده است.

شاکری گفت: ما از توسعه افقی حمایت می‌کنیم و هر اشکالی هم در این بخش باشد، در شورای عالی مسکن رفع خواهیم کرد. دولت سیزدهم و وزیر راه و شهرسازی و مجلس اعلام کرده اند که مسکن باید برای مردم ساخته شود؛ دولت به هیچ وجه از مسیری که آغاز کرده، برنمی‌گردد؛ مسیر واگذری زمین به مردم هم «زودبازده ترین» مسیر است؛ علاوه بر وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نیرو و وزیر کشور هم در ساخت مسکن دخیل هستند و رئیس جمهور در شورای عالی مسکن این وزرا را مکلف کند تا پای کار بیایند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا