اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهمجله خبری

بررسی دلایل کمبود واحدهای اجاره‌ای در پایتخت

عرضه کم واحدهای مسکونی در روزهای پایانی سال باعث شده که بسیاری از مستاجران با مشکل کمبود واحد مسکونی و افزایش نرخ اجاره روبرو شوند.

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین، با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بسیاری از مستاجران برای تامین واحدهای اجاره ای دچار مشکل شده اند.

بررسی ها حاکی از آن است، افزایش چشم گیر قیمت های اجاره و از سوی دیگر عدم اجاره واحدهای مسکونی توسط مالکان باعث شده که فایل های اجاره در آخرین ماه سال بسیار کاهش یابد.

حسینی یکی از متقاضیان واحد اجاره ای به ساختمان آنلاین گفت: موعد جابه جایی ما نزدیک است و صاحبخانه اعلام کرده است که باید واحد را تخلیه کنیم و از ماه گذشته به دنبال یک واحد در منطقه منیریه هستم اما در این یک ماه هیچ واحد مناسب و با قیمت معقول پیدا نکرده ایم و به هر بنگاهی که مراجعه میکنیم اعلام می‌کنند فایل جدیدی نداریم و مالکان قصد اجاره دادن واحدهای خود را ندارند.

همچنین آقایی یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب تهران هم به ساختمان آنلاین گفت: بسیاری از مالکان در چند ماه اخیر حاضر هستند واحد خود را خالی نگه دارند اما اجاره ندهند این روزها خیلی ها تصور می کنند که نرخ اجاره در سال بعد افزایش بیشتری پیدا می‌کند بنابراین تا اردیبهشت ماه واحدهای خود را خالی نگه می دارند.

براساس این گزارش دولت چند سالی است که طرح اخذ مالیات از خانه های خالی را مطرح کرده اما هیچ ابزاری برای اجرایی کردن این طرح ندارد.

در خصوص طرح اخذ مالیات از خانه های خالی پیش از نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده بود که همکاری خوبی در بحث اخذ مالیات خانه‌های خالی با سازمان امور مالیاتی داریم و شناسایی خانه‌های خالی در حال افزایش است و با اولویت دانه درشت‌ها این مالیات را اخذ خواهیم کرد.

نوروزی گفته بود: در مرحله اول از کسانی که 100 خانه خالی دارند مالیات‌ستانی می‌شود. و در مرحله دوم مالیات از افرادی که 50 تا 100 خانه خالی و در مرحله سوم از افرادی که 20 تا 50 خانه خالی دارند مالیات ستانی انجام می‌شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن بیان کرد: به دارندگان 100 خانه خالی که شخصیت حقوقی دارند از جمله 3 بانک مکاتبه رسمی انجام داده و به آنها اولتیماتوم یک هفته‌ای برای مشخص کردن وضعیت ملک داده‌ایم.

او تصریح کرد: باید وضعیت این خانه‌ها از جمله اجاره یا فروش (عرضه به بازار) مشخص شود، در غیراین‌صورت سازمان امور مالیاتی از اینها مالیات دریافت می‌کند.

به گزارش ساختمان آنلاین، ناظران براین باورند با توجه به اینکه همواره پاسکاری بین وزارت راه وشهرسازی و سازمان امور مالیات وجود دارد، بعید است که این برنامه به سرانجام برسد چون همواره رئیس سازمان امور مالیاتی از این که اطلاعات کامل نیست گله مند است و در این بین تنها مستاجران به دلیل عدم عرضه واحد توسط مالکان درحال ضربه خوردن هستند چرا که عرضه کم واحد مسکونی خود باعث افزایش نرخ اجاره در بازار می شود‌.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا