اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

۱۵ درصد سهمیه نهضت ملی مسکن برای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام افزایش دو برابری نوسازی بافتهای فرسوده در دولت سیزدهم در عین حال بر لزوم ورود توسعه گران به حوزه بازآفرینی بافتهای ناکارآمد شهری و بهره گیری از روشهای صنعتی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، همایش سازندگان و انبوه سازان با محوریت صنعتی سازی و پروژه های نهضت ملی مسکن، شامگاه گذشته با حضور جمعی از نمایندگان وزارت راه و شهر سازی، شورای شهر، شهرداری تهران و تعدادی از انجمن‌های صنعت ساختمان و تولید کنندگان برگزار شد.

در این همایش دکتر محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۱۵ درصد سهمیه نهضت ملی مسکن برای بافت های فرسوده در نظر گرفته شده است یعنی سالی ۱۵۰ هزار واحد در این بافت‌ها احداث شود اگر سالی ۱۵۰‌ هزار واحد در بافت های فرسوده احداث شود کار جهادی شده است بالاترین آمار نوسازی بافت فرسوده به سال ۹۰ با ساخت ۹۴ هزار برمی‌گردد.

وی افزود: در دولت قبل به طور متوسط ۳۰ تا ۳۴ هزار واحد ساخته شده است اما در دو سال دولت سیزدهم این رقم به ۶۰‌ هزار واحد رسیده است. البته معتقدیم ظرفیت بسیار بیشتری در بافت های فرسوده وجود دارد.

معاون وزیر راه با بیان اینکه جان هموطنان ما که در بافت های نابسامان ساکن هستند به شدت در خطر است گفت: قریب ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار در کشور داریم و ۱۰ میلیون نفر در این بافت ها ساکنند اگر زلزله ترکیه در تهران اتفاق می افتاد ۵۰۰ هزار نفر کشته داشتیم این در حالی است که ترکیه نوسازی کرده و کشته هایش را به ۱۰‌درصد رسانده بود.

وی ادامه داد: در این دولت به این نتیجه رسیدیم که نوسازی بافتها را مردمی سازی کنیم چون زمین و ملک متعلق به مردم است و فقط باید کاری کنیم که مالکان با انبوه سازان همکاری کنند. مردم در بافت های فرسوده توانایی خودبه خودی نوسازی ندارند از سوی دیگر انبوه سازان و توسعه گران هم چون توجیه اقتصادی برایشان ندارد ورود نمی کنند برای اینکه این فضا شکل بگیرد که انبوه ساز ورود کند وارد تدوین و اجرای بسته های تشویقی مختلف شدیم که این بسته ها را با کمک خود سازندگان تدوین کردیم اما به جای اینکه در ولنجک و سعادت آباد بسازند در پامنار و دروازه غار باید ساخت و ساز صورت گیرد.

مدیرعامل بازآفرینی شهری افزود: با نگاه مثبت بذرپاش به این موضوع و اینکه آمادگی داریم که هر راهکاری که ایجاد انگیزه در انبوه ساز کند تصویب کنیم، این طرح به پیش می رود، مثلا دو طبقه تشویقی به انبوه ساز داده ایم یا پارکینگ در فضای روباز باشد یا بالکن جز تراکم نباشد. در ۱۳۲ شهر آمار افزایشی صدور پروانه ساخت در بهار امسال نسبت به بهار گذشته داریم آن هم در سالی که با مشکل بیمه کارگران ساختمانی مواجه بودیم و ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه پروانه ساخت افزایش یافت و مشکل دیگر عم همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات بود؛ در تهران میزان صدور پروانه ۳.۵ برابر شده است و ۱۴۷ واحد در دست ساخت است.
آیینی تصریح کرد: به شهرداری ها هم اجازه دادیم بسته تشویقی خود را در کمیسیون ماده ۵ تدوین کنند و نیازی به تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری نباشد. مکانیزم نظارتی را هم داریم که اگر شهرداری ها مصوبه شورای عالی شهرسازی در ارائه بسته های تشویقی را اجرا نکردند، دادستانی ها پای کار می آیند. بسته دیگر تشویقی در بافت های فرسوده هم این شد که می توان از تسهیلات بانکی استفاده کرد بدون اینکه نیازی به شرایط ۴ گانه نهضت ملی مسکن باشد یعنی نیاز نیست فرم «ج» متقاضی سبز باشد امروز ۴ هزار واحد به بانک صادرات معرفی کردیم. سال گذشته ۳۸ هزار واحد به بانک مسکن معرفی کردیم که تنها ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد پشت خط داریم امسال هم چند هزار واحد جدید معرفی می شود نرخ سود هم ۱۰ تا ۱۲ درصد است رقم تسهیلات هم از ۱۵۰ به ۱۸۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی گفت: در برنامه هفتم هم تلاش می شود حمایت ها به سمت بافت فرسوده بیاید شعار ما این است که تدوین بسته تشویقی ادامه می یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بسته سوم هم به بخش اداری کار اختصاص دارد؛ شهرداری ها در حوزه تخفیف حداقل ۵۰ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده مکلف شده اند. در شهرداری تهران که مدعی ارائه تخفیف ۱۰۰ درصدی هستند در بسیاری از شهرداری ها هم تخفیف ۱۰۰ درصدی می دهند. این تخفیف ها، جزو مطالبات شهرداری ها از دولت می شود البته بازآفرینی شهری هم به شهرداری ها کمک می کند مثلا به آنها قیر رایگان می دهیم یا اینکه این مطالبات آنها از دولت با بدهی های دیگری که به دولت دارند تهاتر می شود؛ اگر شهرداری‌ای زیر ۵۰ درصد تخفیف بدهد، قابل پیگرد قانونی است. اما آنچه به ما اعلام می شود گفته می شود که در برخی شهرها نه تنها تخفیف داده نمی شود بلکه بیشتر هم می گیرند.

3.7/5 - (6 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا