اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ثروتمندان فاقد تخصص نباید در ساخت‌وساز مداخله کنند

عضو شورای عالی استانها با انتقاد از اینکه بسیاری از ثروتمندان فاقد تخصص به صرف داشتن سرمایه در تولید مسکن مداخله می کنند گفت: دخالت افراد فاقد تخصص در ساخت و ساز و عدم بهره گیری از مهندسان متخصص در فرآیند تولید مسکن، زمینه ساز بروز حوادث تلخ ساختمانی و هدر رفت سرمایه های ملی است.

امید خدری میرقائد، نماینده خوزستان در شورای عالی استانها ضمن بیان مطلب فوق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: متاسفانه مداخله افراد فاقد تخصص در عرصه ساختمان سازی به صرف داشتن سرمایه با پیامدهای ناخوشایندی همراه است که ضمن اینکه سبب تولید واحدهای غیر کیفی که عمر مفید کوتاه دارند،می شود در عین حال زمینه ساز بروز حوادث ناگواری نظیر متروپل خواهد بود.

وی تاکید کرد: حوادثی نظیر متروپل علاوه بر اینکه با خسارت جبران ناپذیری شامل جریحه دار شدن احساسات عمومی جامعه، داغدار شدن خانواده ها و… همراه بود، در عین حال با خسارات های اقتصادی سنگینی همراه شد. به عنوان مثال کل ارزش اقتصادی متروپل حدود هزار میلیارد تومان بود که به دلیل ریزش این ساختمان به طور کلی از بین رفت، این در حالی است که همزمان باید هزینه سنگینی صرف تخریب این ساختمان نیز شود.

نماینده استان خوزستان در شورای عالی استانها درادامه بر لزوم مطالبه گری نهادهای ذی ربط برای تخصیص بودجه به موضوع پایش ایمنی ساختمانها در سراسر کشور تاکید کرد و اذعان داشت: پایش سازه های ناایمن در سراسر کشور نیاز به یک بودجه کلان دارد و باید حتما دستگاه های ذی ربط و مشخصا سازمان مدیریت بحران کشور در این زمینه مطالبه گری کند تا با اختصاص ردیف بودجه مشخص به حوزه ساختمانهای ناایمن ،پایش وضعیت ایمنی این ساختمانها سرعت بگیرد و به دنبال آن ایمن سازی آنها نیز محقق شود.

خدری با اشاره به لرزه خیز بودن کشور ما و قرارگیری بر روی کمربند زلزله تصریح کرد: با توجه به وضعیت لرزه خیزی کشور ما،اگر بنایی از لحاظ وضعیت لرزه ای از استحکام کافی برخوردار نباشد، با کوچکترین لرزه، بر سر ساکنان آوار خواهد شد.اما با بررسی وضعیت ایمنی ساختمانها، می توان بناهای ناایمن را ایمن کرد و از بروز حوادث جانی پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم متروپلهای بالقوه کل کشور را مورد بررسی قرار دهیم، تحق این امر نیاز به یک تیم کارآمد، متخصص و قوی دارد، ضمن اینکه سنجش آسیب پذیری ساختمانها به لحاظ لرزه ای بسیار هزینه بر است و بنابراین باید بودجه لازم به این امر تخصص پیدا کند.

خدری ورود سازمانهای تخصصی نظیر سازمان نظام مهندسی و شرکتهای مجرب مشاوره ای به حوزه رصد ایمنی ساختمانهای ناایمن را الزامی دانست و اذعان داشت: سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان متولی، باید مطالبه گری کند و شرایط تخصیص ردیف بودجه به حوزه ایمنی ساختمانها را فراهم کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا