اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

در حوزه ساختمان‌های سبز قانون جامعی نداریم

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه در حوزه ساختمانهای سبز قانون جامع نداریم بر نقش پررنگ ساختمان‌ها دربهینه سازی مصرف آب و‌انرژی تاکید کرد.

دکتر سمیه رفیعی ضمن بیان مطلب فوق در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: در سال‌های اخیر، مدیریت هوشمند آب و ساختمان‌های سبز در مقیاس‌های کوچک و بزرگ، به ویژه در شهرک‌ها، به عنوان یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه ساخت و ساز مطرح شده است. اقدامات قابل توجهی در زمینه ساخت و ساز سبز و مسکن پایدار آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه این اقدامات، بهبود مدیریت انرژی و آب در ساختمان‌ها را از زمان شروع ساخت تا بهره‌برداری تأمین می‌کنند اذعان داشت:با اجرای صحیح این قوانین در ساختمان‌ها، می‌توان بهبود قابل توجهی در بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب داشت.

رفیعی افزود:یکی از چالش‌های بزرگ صنعت ساختمان، طول عمر ساختمان‌ها و مدیریت پسماند نخاله‌های ساختمانی است. رعایت مقررات ملی ساختمان و استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت، می‌تواند عمر مفید ساختمان‌ها را افزایش داده و حجم نخاله‌های ساختمانی را کاهش دهد. این مسئله نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد.

وی تاکید کرد:رعایت بهینه‌سازی مصرف انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آب نیز نقش بسیار مهمی در ساختمان‌های سبز و پایدار دارد. این اقدامات می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر کاهش مصرف انرژی و آب در ساختمان‌ها داشته باشند و برای حفظ محیط زیست بسیار موثر باشند.

نماینده مجلس تصریح کرد:مجلس نیز در نقش نظارتی خود باید در تصویب قوانین و پایش رعایت قوانین مربوط به ساختمان‌های سبز نقش جدی داشته باشد. در حال حاضر، ما فاقد قوانین جامع در حوزهای ساختمان سبز هستیم و نیازمند تلاش‌های بیشتر در این زمینه هستیم.

وی توضیح داد:به طور کلی، ساختمان‌های سبز و مدیریت هوشمند آب می‌توانند به حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی محیطی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کنند. این ساختمان‌ها می‌توانند از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند، مصرف انرژی را به حداقل برسانند و از تکنولوژی‌های هوشمند برای مدیریت بهینه آب، انرژی و تهویه استفاده کنند.

رفیعی افزود:به طور مثال، سیستم‌های جمع‌آوری آب باران و استفاده مجدد از آن در ساختمان‌ها می‌تواند به کاهش مصرف آب شهری کمک کند. همچنین، استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده طبیعی، ساختمان‌ها را در تابستان خنک نگه می‌دارد و نیاز به استفاده از سیستم‌های تهویه مکانیکی را کاهش می‌دهد. همچنین، بهینه‌سازی سیستم‌های روشنایی و استفاده از لامپ‌های کم مصرف نیز می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های انرژی در ساختمان‌ها منجر شود.

وی گفت:در حال حاضر، در بسیاری از کشورها و شهرها، استفاده از ساختمان‌های سبز و مدیریت هوشمند آب به عنوان یک الزام در ساخت و ساز مورد تأکید قرار گرفته است. برنامه‌ها و سیاست‌های دولتی برای تشویق ساختمان‌های پایدار و تأمین اعتبارات مالی برای پروژه‌های سبز، از جمله اقداماتی است که به ترویج ساختمان‌های سبز کمک می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا