بلاگروش های اجرا و ساخت

درای وال چیست؟

درای وال چیست؟

درای وال اصطلاحی است معادل کلمه Drywall در زبان انگلیسی ، که در فرهنگ ساخت و ساز خشک(Dry Construction Industry) در ایران با همان تلفظ انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد . معادل کلمه درای وال در فارسی دیوارخشک است. دیوار خشک در صنعت ساختمان در مقابل دیوار بنایی یا دیوار ماسونری (Masonry Wall) قرار می گیرد .
منظور از دیوار بنایی یا ماسونری دیوار هایی است که در آنها از مصالحی چون آجر (Brick) ، سفال ، بلوک های سیمانی (Concrete Block) ، بلوک های متشکل از بتن هوادار اتوکلاو شده (AAC Block) و … به همراه ملات به عنوان مصالح چسباننده استفاده می گردد . در مقابل ، درای وال ها دیوارهایی است که در آنها انواع پوشش های ورقه ای یا تخته ای از جمله انواع صفحات روکشدار گچی (Gypsum–Board) ، تخته سیمانی الیافی(Fibercement-Board) با استفاده از ادوات اتصال (Fasteners) مانند پیچ ، میخ یا گاهاً پرچ بر روی سازه زیرسازی درای وال نصب می گردند .
دلیل اطلاق کلمه خشک یا درای (Dry) به درای وال ، عدم استفاده از ملات به عنوان یک ماده ی تر (خیس) می باشد . در فرهنگ ساخت و ساز خشک (Dry Construction) گاهی اصطلاحات متداول برای پوشش روی دیوارهای خشک از جمله پلاستر برد یا پلاستر بورد (Plaster Board) ، گچ برگ (Gypsum Board) ، شیت راک (Sheet Rock) و وال برد (Wall Board) مترادف درای وال استفاده می گردد .
در ایران بدلیل آنکه شرکت کناف ایران استفاده از درای وال را شروع ، ترویج و توسعه داده است ، اصطلاحاتی چون دیوار کناف ، درای وال کناف ، دیوار خشک کناف و ساخت و ساز خشک کناف معادل درای وال مورد استفاده قرار می گیرد

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا