بلاگپروژه های شاخص

بررسی معماری آپارتمان ژوان

بررسی معماری آپارتمان ژوان

اختصاصی ساختمان آنلاین: آپارتمان ژوان، واقع در شهر سمنان، یکی از آپارتمان‌های شاخص این شهر است که دارای معماری و طراحی خاصی است، در این مقاله به بررسی معماری این ساختمان منحصربه‌فرد می‌پردازیم.

شهاب میرزائیان معمار جوانی است که فارغ‌التحصیل رشته‌ی معماری دانشگاه آزاد است. این معمار صاحب سبک تاکنون جوایز متعددی در مسابقات معماری داخلی ایران دریافت کرده است. وی به دلیل طراحی و ساخت آپارتمان ژوان برنده‌ی عنوان طرح برگزیده‌ی بخش مسکونی جایزه‌ی معمار در سال ۱۳۹۵ شده است.

آپارتمان ژوان، واقع در شهر سمنان، یکی از آپارتمان‌های شاخص این شهر است که دارای معماری و طراحی خاصی است، در این مقاله به بررسی معماری این ساختمان منحصربه‌فرد می‌پردازیم.

ساختمان ژوان در زمینی به مساحت ۷۵۰ متر مربع ساخته شده است. ساخت این پروژه در سال ۲۰۱۶ به پایان رسید. کارفرمای پروژه صاحب آپارتمان، آقای دکتر سامان فرخی است. به دلایل مالی و کاربردی، این پروژه ساختمانی حتما باید در سه طبقه و سه واحد ساخته می‌شد، چرا که وجود سه واحد با کاربری واحدهای مخصوص مهمان جزو الزامات این پروژه بوده است. به همین دلیل و با در نظر گرفتن نیازهای کاربری مالکان، طراح این ساختمان به جای در نظر گرفتن سه واحد به صورت فلت، در ترکیب و فرم واحدها ابتکار عمل به خرج داده است. از طرفی عرض ۷۵۰ سانتی‌متری محدود زمین هم امکان اعمال طرح‌های بدون محدودیت را از بین برده بود. همچنین مساله‌ی نورگیری طبیعی ساختمان و موانع ورود نور به آپارتمان از دیگر چالش‌هایی بوده است که شهاب میرزائیان معمار آپارتمان ژوان با آن مواجه شده است.

تمام این مسائل باعث شده است تا واحدهای این آپارتمان خاص، با یکدیگر در ارتفاع ترکیب شوند و ارتباط میان آن‌ها از طریق پلکان‌های کار گذاشته شده درون واحدها برقرار شود.

به گزارش ساختمان آنلاین: کاربری طبقات یا در واقع واحدهای آپارتمان آقای فرخی به سه قسمت مجزا تقسیم می‌شود. واحد اول که به صورت تریپلکس ساخته شده است به سکونت کارفرما اختصاص دارد. واحد دوم نیز ویژه‌ی یک مطب دندانپزشکی طراحی و ساخته شده و در نهایت واحد سوم برای کاربری اقامت مهمانان در نظر گرفته شده است. البته واحد سوم با واحد تریپلکس در طبقه سوم دارای ارتباط است. به نحوی که یک گشودگی میانی و مرکزی با استفادده از یک نیم‌طبقه، سه واحد موجود در طبقه‌ی تریپلکس را بهم پیوند می‌دهد.

ارتباط پلکانی واحدهای مختلف و مجزا نیز به گونه‌ای است که فضاهای عمومی و خصوصی در واحد دوبلکس از یکدیگر متمایز و جدا هستند. این تمایز نیز در طبقه‌ی دوم با استفاده از یک فضای پایینی صورت گرفته است. متریال استفاده شده در این فضاهای میانی و پایینی در هر دو طبقه قابلیت تخریب دارد و می توان این طبقات را به صورت فلت نیز درآورد.

همانگونه که گفتم موقعیت این ساختمان برای نورگیری با چالش روبرو بوده است و به همین دلیل و برای حل این مشکل، معمار واحدهای اول و دوم را به نحوی با هم ترکیب کرده است که این واحدها از ور طبیعی و نمای ساختمان بهره‌مند شوند. این موضوع علاوه بر تأمین نور به فضاسازی هم کمک کرده است. نورگیری اتاق‌های خواب هم از طریق نورگیر پشت ساختمان انجام می‌شود.

رنگ‌های به کار رفته در ساختمان ژوان واقع در شهر سمنان، سفید و ترکیب آن با رنگ چوبی متریال تزیینی و کاربردی است. این دو رنگ در نمای ساختمان نیز با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا